1. Oldal
A tervek szerint a közeljövőben alakul meg a modern térhatású audio fejlődését célul kitűző 3D Audio Alliance szövetség, amely paradigmaváltást jelentő, objektum-alapú megközelítést alkalmazó 3D audio produkciós és átviteli szabványokat alkotna.
A vizuális 3D technológiák alkalmazásának fejlődése a hangtechnikával foglalkozó szakembereket és cégeket is arra ösztönzi, hogy hasonló előrelépéseket tegyenek a térhatású hangzás (3D audio) előállításában. Az SRS Labs által kezdeményezett 3D Audio Alliance (3DAA) egy tagok által alapított új iparági szövetség, amely teljesen új, a sokcsatornás hang produkciójának és továbbításának módját megváltoztató nyílt szabványokat kíván kidolgozni.
Eltérően az eddigi 5.1, 7.1 – esetleg magassági és/vagy szélességi hangokat is visszaadó 11.1 – csatornás hangkeveréstől a 3DAA szabványa a síkbeli mellett a magasságot is tartalmazó 3D hangtérben megszólaló hangi objektumok helyét definiálná. Vagyis a produkció térhangjának elkészítése során nem adott számú hangsugárzón megszólaló csatornák jeleit állítják elő és továbbítják, hanem a megszólaltatásra kerülő összes hangobjektumot, és úgynevezett meta-adatok hozzárendelésével azok pozícióját a 3D hangtérben. A 3DAA szabvány specifikációja audio bitfolyam szintaxist definiál majd a hangobjektumokhoz és a hozzájuk társított 3D pozíciós meta-adatokhoz. Ez az információ bármely kompatibilis lejátszó rendszerhez továbbítható, amely attól függően, hogy a hangrendszer 2, 5.1, 7.1, 11.1 csatornás, szimulált surround vagy bármi más, ahhoz illeszkedősn a lehető legjobban adná vissza a hangot.
A 3DAA-t kezdeményező SRS Labs a januári CES kiállításon fel is állított egy az objektumalapú audió kutatását támogató „Advanced Rendering Lab (ARL)” elnevezésű kisebb, 11.1 csatornás, hangrendszert, aminek front és hátsó magassági csatornái is voltak. Ez a hangrendszer egy „repkedő” helikopter – mint hangobjektum – hangját adta vissza, aminek térbeli helyzetét egy iPad érintőképernyőjén lehetett megadni. Beszámolók szerint a hatás nagyon meggyőző és szórakoztató volt.
A 3DAA már 2010. őszétől elkezdte toborozni azokat a potenciális tagcégeket, amelyek csatlakozhatnak a szövetséghez, és a szervezet hivatalos indulása 2011 első negyedévében várható.
Kapcsolódó linkek:
Házi-mozi hangsugárzók elhelyezése és a szoba akusztikai kölcsönhatásai
A házi-mozi hangja
Eltérően az eddigi 5.1, 7.1 – esetleg magassági és/vagy szélességi hangokat is visszaadó 11.1 – csatornás hangkeveréstől a 3DAA szabványa a síkbeli mellett a magasságot is tartalmazó 3D hangtérben megszólaló hangi objektumok helyét definiálná. Vagyis a produkció térhangjának elkészítése során nem adott számú hangsugárzón megszólaló csatornák jeleit állítják elő és továbbítják, hanem a megszólaltatásra kerülő összes hangobjektumot, és úgynevezett meta-adatok hozzárendelésével azok pozícióját a 3D hangtérben. A 3DAA szabvány specifikációja audio bitfolyam szintaxist definiál majd a hangobjektumokhoz és a hozzájuk társított 3D pozíciós meta-adatokhoz. Ez az információ bármely kompatibilis lejátszó rendszerhez továbbítható, amely attól függően, hogy a hangrendszer 2, 5.1, 7.1, 11.1 csatornás, szimulált surround vagy bármi más, ahhoz illeszkedősn a lehető legjobban adná vissza a hangot.
A 3DAA-t kezdeményező SRS Labs a januári CES kiállításon fel is állított egy az objektumalapú audió kutatását támogató „Advanced Rendering Lab (ARL)” elnevezésű kisebb, 11.1 csatornás, hangrendszert, aminek front és hátsó magassági csatornái is voltak. Ez a hangrendszer egy „repkedő” helikopter – mint hangobjektum – hangját adta vissza, aminek térbeli helyzetét egy iPad érintőképernyőjén lehetett megadni. Beszámolók szerint a hatás nagyon meggyőző és szórakoztató volt.
A 3DAA már 2010. őszétől elkezdte toborozni azokat a potenciális tagcégeket, amelyek csatlakozhatnak a szövetséghez, és a szervezet hivatalos indulása 2011 első negyedévében várható.
Kapcsolódó linkek:
Házi-mozi hangsugárzók elhelyezése és a szoba akusztikai kölcsönhatásai
A házi-mozi hangja