Vetítő: nem a TV alternatívája
A nagyképernyős képmegjelenítők ebben az évben elérhetővé és talán már megfizethetővé is váltak sokak számára. Lássuk, mi jellemezte az idei plazma, LCD és hátulról vetítős TV valamint vetítő kínálatot, és mit mutatnak az eladási adatok.
Vetítő: nem a TV alternatívája
A vetítők ma már igen elterjedtek az oktatásban, az üzleti bemutatókon és persze otthoni használatuk is mind többek számára válik elérhetővé. A ma már nagyon széles minőségi skálán és árválasztékban kaphatóak házi-mozi a vetítők, azonban többnyire mégsem tekinthetőek a többi képmegjelenítő igazi vetélytársának.
Ennek a különállásnak két oka van. Az egyik, hogy az igazi mozi élményét legjobban a vetített kép képes megteremteni, és ez annak ellenére is igaz, hogy esetleg plazmaképernyővel jobb képminőség érhető el, mint egy hasonló költségű projektorral és vetítővászonnal. Aki pedig 4 –5 méterről szeretne elegendően nagy, legalább 2,5 méter átlójú képet nézni, annak nincs is más választása, mint a projektor. Azok számára azonban, akik nem kívánnak bajlódni a vetítés körülményeinek megteremtésével (az elsötétítéssel, sötétre festett falakkal és a vetítővászon elhelyezésével), a projektor nem jó választás.
Az egymással versengő vetítési technológiák közül az eladásokat tekintve kiemelkedik a HTPS TFT LCD és a DLP. A LCOS technológiával a legfelsőbb árosztályban találkozhat a vágyakozó vásárló a JVC D-ILA (Lásd JVC DLA-HX1U és DLA-HD2K) és a Sony SXRD jóvoltából, és tömeges elterjesztésével egyelőre csak kísérletezik a Canon. A CRT vetítők sem lesznek tömegcikké borsos áruk miatt. A legtöbb eladott projektor jelenleg az Epson, a Hitachi, a Panasonic, a Sanyo és a Sony jóvoltából LCD panelekből épül, de a Texas Instruments DLP eladásai dinamikusabban növekszenek. Amíg az LCD:DLP eladások aránya 2003-ban még csak 8:2 volt, idénre ez az arány 7:3-ra változik és 2005-re várhatóan 5:5 lesz, és ebben nagy szerepe van (lesz) az olyan cégeknek, mint a BenQ, a Hewlett Packard, az InFocus, az LG, a Mitsubishi, a NEC, az Optoma, a Sharp a Toshiba és mások.
A fenti folyamatot fékezendő idén egy sor remek LCD házi-mozi projektor vette fel a versenyt a magát már nyeregben érző DLP-s vetítőgyártók termékeivel (Lásd Panasonic PT-AE700E, Sanyo PLV-Z3 és Sony VPL-HS50).
A vetítők eladása idén is egyenletesen bővül. Egy év alatt (2003 és 2004 harmadik negyedévét összehasonlítva) értékben több mint 70%-os a növekedés, ami az eladott projektorok mennyiséget tekintve még nagyobb eredmény, mivel az átlagárak csökkenése ezekre a termékekre is jellemző.
Elmondható tehát, hogy a 2004 minden tekintetben a nagyképernyős képmegjelenítők piaci sikerének éve volt. A piac az egyre gyorsabban robogó mozdonyának a kazánját 2005-ben tovább fűti majd a nagyfelbontású televíziózás (HDTV) egyre szélesebb körű elterjedése, a jövőre várhatóan megjelenő nagyfelbontású DVD utód formátumok (Blu-ray Disc, HD-DVD) megjelenése, és persze a készülékek árának további csökkenése. A kérdés csak az, hogy akkor mit mondunk majd 2005-ről?
A vetítők ma már igen elterjedtek az oktatásban, az üzleti bemutatókon és persze otthoni használatuk is mind többek számára válik elérhetővé. A ma már nagyon széles minőségi skálán és árválasztékban kaphatóak házi-mozi a vetítők, azonban többnyire mégsem tekinthetőek a többi képmegjelenítő igazi vetélytársának.
Ennek a különállásnak két oka van. Az egyik, hogy az igazi mozi élményét legjobban a vetített kép képes megteremteni, és ez annak ellenére is igaz, hogy esetleg plazmaképernyővel jobb képminőség érhető el, mint egy hasonló költségű projektorral és vetítővászonnal. Aki pedig 4 –5 méterről szeretne elegendően nagy, legalább 2,5 méter átlójú képet nézni, annak nincs is más választása, mint a projektor. Azok számára azonban, akik nem kívánnak bajlódni a vetítés körülményeinek megteremtésével (az elsötétítéssel, sötétre festett falakkal és a vetítővászon elhelyezésével), a projektor nem jó választás.
Az egymással versengő vetítési technológiák közül az eladásokat tekintve kiemelkedik a HTPS TFT LCD és a DLP. A LCOS technológiával a legfelsőbb árosztályban találkozhat a vágyakozó vásárló a JVC D-ILA (Lásd JVC DLA-HX1U és DLA-HD2K) és a Sony SXRD jóvoltából, és tömeges elterjesztésével egyelőre csak kísérletezik a Canon. A CRT vetítők sem lesznek tömegcikké borsos áruk miatt. A legtöbb eladott projektor jelenleg az Epson, a Hitachi, a Panasonic, a Sanyo és a Sony jóvoltából LCD panelekből épül, de a Texas Instruments DLP eladásai dinamikusabban növekszenek. Amíg az LCD:DLP eladások aránya 2003-ban még csak 8:2 volt, idénre ez az arány 7:3-ra változik és 2005-re várhatóan 5:5 lesz, és ebben nagy szerepe van (lesz) az olyan cégeknek, mint a BenQ, a Hewlett Packard, az InFocus, az LG, a Mitsubishi, a NEC, az Optoma, a Sharp a Toshiba és mások.
A fenti folyamatot fékezendő idén egy sor remek LCD házi-mozi projektor vette fel a versenyt a magát már nyeregben érző DLP-s vetítőgyártók termékeivel (Lásd Panasonic PT-AE700E, Sanyo PLV-Z3 és Sony VPL-HS50).
A vetítők eladása idén is egyenletesen bővül. Egy év alatt (2003 és 2004 harmadik negyedévét összehasonlítva) értékben több mint 70%-os a növekedés, ami az eladott projektorok mennyiséget tekintve még nagyobb eredmény, mivel az átlagárak csökkenése ezekre a termékekre is jellemző.
Elmondható tehát, hogy a 2004 minden tekintetben a nagyképernyős képmegjelenítők piaci sikerének éve volt. A piac az egyre gyorsabban robogó mozdonyának a kazánját 2005-ben tovább fűti majd a nagyfelbontású televíziózás (HDTV) egyre szélesebb körű elterjedése, a jövőre várhatóan megjelenő nagyfelbontású DVD utód formátumok (Blu-ray Disc, HD-DVD) megjelenése, és persze a készülékek árának további csökkenése. A kérdés csak az, hogy akkor mit mondunk majd 2005-ről?