LCD és plazma TV-k
A rekordmennyiségű, 5,5 millió kiszállított LCD TV 30%-os negyedéves és 156%-os éves növekedést jelent, és ez a szám már a teljes TV piac 13%-a (ez a mutató Q3’04-ben meg csak 5%, Q2’05-ben 10% volt). A nagyobb képernyőméretű LCD TV-k jelentős számbeli növekedésével az átlagár 1%-al (Q/Q) 1190 USD-re azaz kb. 255 ezer Ft-ra nőtt. Az árbevétel elérte a 6,5 milliárd dollárt (a növekedése Q/Q=37%, É/É=103%), ami a teljes Q3’05-ös TV világpiaci bevétel 34%-a (ez a mutató Q3’04-ben meg csak 19%, Q2’05-ben 29% volt). Az átlagos LCD TV képmérete 64 cm fölé nőtt, mert a 76 centinél (30”) nagyobb készülékek részaránya egy negyedév alatt 29%-ról 36%-ra nőtt. Az LCD TV-k szinte minden méretben erősítették piaci pozícióikat az összes más technológiával szemben! Japánt kivéve – ahol már nagy LCD TV-k elterjedtsége – mindenütt legalább 44% (Q/Q) volt a növekedés, és továbbra is Európában örvendenek ezek a készülékek a legnagyobb népszerűségnek (itt részarányuk 30%-ról 40%-ra nőt, Amerikában csak 27%-ról 30%-ra). Első ízben a 82 centis (32”) modellek lettek a legkeresettebb méretű LCD TV-k. A darabszámot tekintve a gyártók közül továbbra is a Sharp az első (részesedése 18%), őt követi a Philips/Magnavox, a Samsung, a Sony és az LG Elecrtonics. A bevételek vonatkozásában is a Sharp vezet Japánban és Észak-Amerikában, Európában a Philips a #1, Kínában a Hisense és a világ többi részén az LG Elecrtonics.
TV-k világpiacának alakulása |
Plazma TV-k
A plazma TV kiszállítások is 1,6 millió darabos rekordszámot éretek el (a növekedés Q/Q=40%, É/É=143%), és piaci részarányuk 2,9%-ról 3,6%-ra emelkedett. A növekedést a szeptembertől bekövetkezett jelentős áresés táplálta. A plazma TV-k átlagára 2057 dollárra, azaz kb. 440 ezer Ft-ra csökkent (a csökkenés Q/Q=8%, É/É=32%) főleg a nagyfelbontású (HD) modellek legalább 13%-os (Q/Q) ármérséklődésével. Az alacsonyabb árak ellenére a plazma TV-k árbevétele is 3,96 milliárd dolláros rekordot ért el, és ez a világpiaci részesedés 21%-a (korábban 19% volt). A plazma TV-k világpiacán a HD modellek részesedése egy negyedév alatt 40%-ról 47%-ra nőtt, s ez a 107-109 centis (42-43”) HD és hagyományos (ED) felbontású modellek közti árkülönbség egy év alatt 47%-os (2010 USD-ről, 1061 USD-re) csökkenésének tudható be. A leggyorsabb növekedés a 127 centis (50”) képméretnél volt tapasztalható Q3’05-ben (Q/Q=89%), s ezzel a plazma TV-k piacán belül részarányuk 9%-ról 12%-ra nőtt. A 127-137 cm (50-54”) képátlójú TV-ken belül a 127 centis plazma részaránya a CRT HVTV-k és MD HVTV-k rovására 22%-ról 31%-ra emelkedett egy negyedév alatt. A következő leggyorsabban növekedett méretkategória a 107-109 centis (42-43”) HD volt (Q/Q=73%), s ezek részaránya 23%-ról 29%-ra nőtt. A 107 centis (42”) ED modellek 50%-al még mindig dominálnak, de Q2’05-ben részarányuk még 56% volt. A 107 cm alatti készülékek 11%-ról 8%-ra estek vissza. Továbbra is a Panasonic az elsőszámú plazma TV gyártó Japánban, Észak-Amerikában, Európában és korábbi vetélytársát megelőzve még Kínában is (a világ előbbieken kívüli részén az LG Elecrtonics vezet), s 51%-os növekedéssel a cég részesedését 27%-ról 29%-ra bővítette. Az öt legfontosabb kategóriában a Panasonic a #1.
MD HVTV-k, CRT TV-k, CRT HVTV-k
Némi csökkenés után 50%-os negyedéves és 44%-os éves bővülést elkönyvelve rekord, 634 ezer darab készülék került forgalomba Q3’05-ben. Részesedésük a TV világpiacon 1,1%-ról (Q2’05) 1,5%-ra (Q3’05) bővült a mennyiséget tekintve, és 6,5%-ról (Q2’05) 8,1%-ra (Q3’05) emelkedett a bevétel vonatkozásában. A technológiák közül a DLP és a LCOS húzta a növekedést 66%-os és 151%-os (Q/Q) növekedéssel, az LCD HVTV-knél 29% volt az emelkedés. A sokkal gyorsabb növekedés miatt a DLP (47%) megelőzte az LCD HVTV-ket (46%). A 1080p felbontású modellek részarányának növekedése miatt az átlagár alig csökkent (Q/Q=2%, É/É=18%, 2428 USD-re, azaz kb. 520 ezer Ft-ra), s emiatt a bevétel 1,54 milliárd dolláros rekordot ért el (a növekedés Q/Q=47%, É/É=18%). Az átlagos képátló mérete 130,5-ről 131,3 centire nőtt. Még mindig Észak-Amerikában adják el a legtöbb ilyen készüléket, 88%-uk itt kel el (a növekedés Q/Q=58%, É/É=47%). Kínában is egyre népszerűbbek az ilyen TV-k (a növekedés Q/Q=44%), míg Európában és a világ többi részén csökkent irántuk a kereslet, és első ízben Japánban is megtört a növekedés. A képméretet tekintve a 152 cm (60”) és ennél nagyobbak részaránya 19%-ról 22%-ra növekedett, a 127 centinél kisebbeké (<50”) 26%-ról 25%-ra, a 127-150 cm (50-59”) közöttieké 54%-ról 53%-ra csökkent. Darabra és értékre is immáron egy éve a Sony adja el a legtöbb MD HVTV-t, de részesedésük 36%-ról 32%-ra esett vissza. A Samsung továbbra is a 2., de szintén (25%-ról 21%-ra) vesztett piacából. A Mitsubishi a 4. helyről feljött a 3.-ra, letaszítva onnan a Panasonic-ot, miközben a Toshiba a 7.-ről az 5. pozícióba ugrott. Minden régióban a Sony a #1 Japánt kivéve, ahol az Epson vezet.
Képcsöves azaz CRT TV-k
A leszállított CRT TV-k darabszáma éves szinten 8%-al csökkent, negyedéves összevetésben 8%-al nőtt 35,5 millióra. Az LCD TV-k árnyomása, és a nagyobb képméretű CRT TV-k piacvesztése miatt átlagáruk jelentősen esett (Q/Q=7%, É/É=17%), az átlagos képméret 57,2 centire csökkent. A CRT TV-k bevétele így egy év alatt 24%-al csökkent, és ez már csak a teljes TV piac 35%-át teszi ki (egy éve ez még 51% volt). A 76 centinél (30”) nagyobb készülékek részesedése már csak 6%. A Samsung az LG Electronics-ot megelőzve most az elsőszámú CRT TV gyártó, a kínai TTE maradt a 3., a Funai egy helyet előrelépve most a 4. a Philips/Magnavox előtt. Japánban a Panasonic, Észak-Amerikában a Funai továbbra is a vezető gyártó. Európában a Samsung megelőzte a Philips-et, míg Kínában a Konka, a világ többi részén az LG Electronics maradt a #1.
CRT HVTV-k
A CRT hátulról vetítős TV-knek, úgy tűnik kezd bealkonyulni. A kiszállított mennyiség 479 ezerre csökkent (Q/Q=10%, É/É=58%), ami a teljes TV piac 1,1%-a (ez Q3’04-ben még 2,6%, Q2’05-ben 1,4% volt). A csökkenő kereslet és a konkurens technológiák árnyomása az átlagárat rekord alacsony szintre csökkentette (Q/Q=15%, É/É=25%, 1032 USD-re, azaz kb. 221 ezer Ft-ra). A bevétel is az eddigi legkisebb 494 millió dollár lett (a csökkenés Q/Q=23%, É/É=68%) 49%-os részesedésével még mindig Észak-Amerikában adják el a legtöbb CRT HVTV-t (ez Q2’05-ben még 54% volt, a csökkenés Q/Q=19%, É/É=58%). Még mindig a TTE állítja elő a legtöbb ilyen készüléket és részesedését 20%-ról 24%-ra növelte. A Samsung maradt a 2., a Toshiba (3.), a Hitachi (4.), a Mitsubishi(5.), mind egy hellyel előre lépett.
Kapcsolódó linkek:
2005-ben meglódult a síkpaneles és hátulról-vetítős TV-k eladása (I.)
Plazmaképernyők 2005.: növekvő eladások és várható hiány
LCD TV eladások a tavalyi (2004.) utolsó negyedévben
Plazma TV eladások a tavalyi (2004.) utolsó negyedévben
A plazmaképernyők piaca 2004-ben megduplázódott