A különleges 2020-as év majdnem bedöntötte a mozikat, az otthoni szórakoztatásban tovább csökkentek a DVD/Blu-ray eladások, a nevető harmadik streaming szolgáltatások viszont jelentősen növekedtek.
2020-ban a járvány miatt világszerte hosszú időre bezártak a mozik. Ezért aztán sok filmbemutatót elhalasztottak, illetve a filmforgalmazás korábbi gyakorlatát felforgatva számos filmstúdió korábban tette digitálisan elérhetővé az otthoni streaming számára legújabb filmjeit, vagy már nem is a mozikban, hanem saját Premium VOD streaming szolgáltatásukon zajlott a premier, mint a Disney filmje a „Mulan” esetében. Az Universal számára nagyon bejött ugyan a Trollok a világ körül (Trolls World Tour) Premium VOD forgalmazása, de sikerült is magára haragítania a világ legnagyobb moziláncát.
A Motion Picture Association (MPA) éves tematikus jelentése szerint a koronavírus-válság csak még erőteljesebbé tette a már korábban tapasztalt tendenciát és felgyorsította a mozgóképes szórakoztatás piacának digitális átalakulását.
Öt éve még nagyjából fele-fele arányban osztoztak a bevételen a mozik és az otthoni szórakoztatás, mely utóbbiban a 2010-es évek során gyorsan növekvő streaming szolgáltatásokra már többet költöttek a fogyasztók, mint DVD/Blu-ray lemezekre. Az elmúlt években a mozik csak a jegyárak emelésével tudták enyhén emelni bevételeiket a csökkenő nézőszámok mellett.
2020-ban a világjárvány keményen sújtotta a mozikat, ami 2019-hez képest rendkívüli, 72%-os bevételcsökkenést okozott a szektornak, miközben a streaming szolgáltatások számára további lendületet adott. Jelenleg több mint 1,1 milliárd streaming előfizetés van világszerte – jegyzi meg az MPA.
Charles H. Rivkin, az MPA elnök-vezérigazgatója megállapítja: „Végső soron a COVID-19 válság felgyorsította és felerősítette azokat a változásokat, amelyek már korábban is zajlottak az ágazatban. Az otthoni szórakoztatás már akkor is feltörekvő erő volt, a Sony Pictures-től a Paramount-ig a stúdiók jelentős mennyiségű tartalommal látták el a saját vagy más streaming platformokat. Az elmúlt évben a Peacock, a Disney+, az HBO Max és a Netflix mind szélesebb körű lehetőséget biztosított az alkotóknak és még nagyobb választékot a fogyasztóknak, és a Paramount+ is csatlakozott ehhez a sorhoz.”
2020-ban az otthoni szórakoztatás eladásai 31%-kal nőttek 2019-hez képest, 2015-höz viszonyítva pedig csaknem megduplázódott a piaca.
2021-ben – ahogy egyre több film lesz újra nézhető a fokozatosan megnyitó mozikban – feltehetően némileg kiegyensúlyozottabbá válik a szakértők várakozása szerint emelkedő bevételű piac, de a némileg lassuló növekedésű digitális platformok dominanciája valószínűleg megállíthatatlan marad.
Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.