A Genelec 1978-as alapítása óta gyárt professzionális lehallgató hangsugárzókat. Termékeik ma is a 30 évvel ezelőtt megfogalmazott filozófiát követve megbízhatóságot és semleges hangreprodukciót kínálnak akár egy házi-moziban is.
Az ma már vitathatatlan, hogy a technológia világa sokat köszönhet Finnországnak – gondoljunk csak a mobiltelefóniára. Itt – némelyek szerint 400 kilométerre az úgynevezett „civilizációtól” – Iisalmi városkájában, egy erdőkkel óvón körülvett tóparti tisztáson működik a Genelec Oy központja, ahol a cég világszerte elismert aktív lehallgató monitor hangsugárzóit fejlesztik és gyártják.
Ebben a városkában született Ilpo Martikainen a cég egyik alapítója és jelenlegi elnöke, aki először jövedelem-kiegészítésként kezdett el hangsugárzókat építeni az egyetem alatt. A cég másik alapítója a korábban ugyancsak Iisalmiban diákoskodó Topi Partanen és Ilpo Martikainen az egyetemi évek után Helsinkiben találkoztak ismét egy akusztikai szemináriumon. A posztgraduális képzésen résztvevő hallgatóktól a Finn Rádiótársaság az YLE akusztikusa kérdezte, tudnának-e aktív lehallgató hangsugárzót készíteni akkor épülő rádióstúdióikba. A két lelkes fiatal mérnök – akiknek persze először fogalmuk sem volt mitől aktív egy hangsugárzó – két héttel később jelentkezett az első mintapéldánnyal. Aztán két év komoly kutatási és fejlesztési munkát követően 1978-ban a prototípusból elkészült az S30, az első aktív hangsugárzó modell, és megalapult a Genelec Oy.
Abban az időben az S30 rendkívül korszerű termék volt mind elektronikai, mind akusztikai szempontból. (Jellemző, hogy az utolsó már digitális bemenettel is rendelkező változat, az S30D72 gyártását néhány éve fejezték be.) A vevő specifikációja nemcsak arra terjedt ki, hogy a hangsugárzónak milyen követelményeknek kell eleget tennie süketszobában mérve, de arra is, hogy akusztikailag miként kell viselkednie egy lehallgató szobában. A konzisztens teljesítménykövetelmények mellett nagy megbízhatóságot, könnyű szervizelhetőséget és hosszú távú alkatrészellátást kellett biztosítani. Rengeteg mérnöki munkával, méréssel és teszteléssel sikerült mindennek megfelelni. Precíziós hangszínszabályzást, hangszóró-védő áramkört, korszerű erősítő topológiát – ezek mindegyike azóta is része a cég monitor hangsugárzóinak – és egy saját nagyfrekvenciás szalagsugárzót is ki kellett fejleszteni 1978-ban.
A Genelec azóta is hisz saját ötleteiben, és mások másolása helyett mindig valami újjal és egyedivel igyekszik gazdagítani az iparágat. A cég ezen meggyőződését kivételes bizalommal jutalmazták az ügyfelek az elmúlt 30 évben, és nemcsak a stúdiókban, de világszerte a nagy pontosságú hangreprodukálás egyre szélesedő új területein és alkalmazásaiban.
Az első S30 szállítmány Olaszországba indult, a második az YLE-hez, és az első évben négy ember munkájával készült el a legyártott 340 darab hangsugárzó.
A Genelec 1989-ig a hangsugárzók gyártása mellett egyedi hangosítási rendszerek tervezésével és kivitelezésével is foglalkozott. Finnországban színházak (köztük a Nemzeti Színház), Moszkvában kongresszusi terem és a Moszkvai Cirkusz dicséri munkájukat, de még felvételi kocsit is szereltek az YLE számára. Az utolsó szerződéses munka a Tampere Hall, az utolsó hangosítási rendszer a Madridi Királyi Opera volt.
1989-től a cég már csak a lehallgató monitorok fejlesztésével és gyártásával foglalkozik, de a hangrendszerek installálásával eltöltött évek sem teltek haszontalanul, mert a cég megtanulta milyen fontos kielégíteni a szerződéses partnerek igényeit.
A Genelec számára a kezdetektől fogva kiemelkedősen fontos érték az ügyfelek, az alkalmazottak, a partnerek és a versenytársak iránti tisztelet. De a cég rendkívüli módon tiszteli és óvja a környezetet is, és ennek fontosságát nemcsak az utóbbi években ismerte fel.
Ebben a városkában született Ilpo Martikainen a cég egyik alapítója és jelenlegi elnöke, aki először jövedelem-kiegészítésként kezdett el hangsugárzókat építeni az egyetem alatt. A cég másik alapítója a korábban ugyancsak Iisalmiban diákoskodó Topi Partanen és Ilpo Martikainen az egyetemi évek után Helsinkiben találkoztak ismét egy akusztikai szemináriumon. A posztgraduális képzésen résztvevő hallgatóktól a Finn Rádiótársaság az YLE akusztikusa kérdezte, tudnának-e aktív lehallgató hangsugárzót készíteni akkor épülő rádióstúdióikba. A két lelkes fiatal mérnök – akiknek persze először fogalmuk sem volt mitől aktív egy hangsugárzó – két héttel később jelentkezett az első mintapéldánnyal. Aztán két év komoly kutatási és fejlesztési munkát követően 1978-ban a prototípusból elkészült az S30, az első aktív hangsugárzó modell, és megalapult a Genelec Oy.
Abban az időben az S30 rendkívül korszerű termék volt mind elektronikai, mind akusztikai szempontból. (Jellemző, hogy az utolsó már digitális bemenettel is rendelkező változat, az S30D72 gyártását néhány éve fejezték be.) A vevő specifikációja nemcsak arra terjedt ki, hogy a hangsugárzónak milyen követelményeknek kell eleget tennie süketszobában mérve, de arra is, hogy akusztikailag miként kell viselkednie egy lehallgató szobában. A konzisztens teljesítménykövetelmények mellett nagy megbízhatóságot, könnyű szervizelhetőséget és hosszú távú alkatrészellátást kellett biztosítani. Rengeteg mérnöki munkával, méréssel és teszteléssel sikerült mindennek megfelelni. Precíziós hangszínszabályzást, hangszóró-védő áramkört, korszerű erősítő topológiát – ezek mindegyike azóta is része a cég monitor hangsugárzóinak – és egy saját nagyfrekvenciás szalagsugárzót is ki kellett fejleszteni 1978-ban.
A Genelec azóta is hisz saját ötleteiben, és mások másolása helyett mindig valami újjal és egyedivel igyekszik gazdagítani az iparágat. A cég ezen meggyőződését kivételes bizalommal jutalmazták az ügyfelek az elmúlt 30 évben, és nemcsak a stúdiókban, de világszerte a nagy pontosságú hangreprodukálás egyre szélesedő új területein és alkalmazásaiban.
Az első S30 szállítmány Olaszországba indult, a második az YLE-hez, és az első évben négy ember munkájával készült el a legyártott 340 darab hangsugárzó.
A Genelec 1989-ig a hangsugárzók gyártása mellett egyedi hangosítási rendszerek tervezésével és kivitelezésével is foglalkozott. Finnországban színházak (köztük a Nemzeti Színház), Moszkvában kongresszusi terem és a Moszkvai Cirkusz dicséri munkájukat, de még felvételi kocsit is szereltek az YLE számára. Az utolsó szerződéses munka a Tampere Hall, az utolsó hangosítási rendszer a Madridi Királyi Opera volt.
1989-től a cég már csak a lehallgató monitorok fejlesztésével és gyártásával foglalkozik, de a hangrendszerek installálásával eltöltött évek sem teltek haszontalanul, mert a cég megtanulta milyen fontos kielégíteni a szerződéses partnerek igényeit.
A Genelec számára a kezdetektől fogva kiemelkedősen fontos érték az ügyfelek, az alkalmazottak, a partnerek és a versenytársak iránti tisztelet. De a cég rendkívüli módon tiszteli és óvja a környezetet is, és ennek fontosságát nemcsak az utóbbi években ismerte fel.
A fennállása első tíz évében fennmaradásáért küzdő Genelec számára az 1985-ös év hozta meg az áttörést. Ekkor épült fel az új gyár, és a 12 hangsugárzó modellt kínáló cég a hangmérnökök nemzetközi egyesülete az AES hamburgi kiállításán rendkívüli sikerrel mutatta be termékeit. Ezek között már ott volt a forradalmian új 1022A, melynek első rajzait 1983-ban vetették papírra. A 1024A formájából kiinduló radikális fejlesztésnek kettős célja volt. Egyrészt a hangsugárzó ház lekerekítésével a diffrakció csökkentése, másrészt a nagy- és középfrekvenciás meghajtók egy gondosan formált hullámterelő mélyedésbe süllyesztése révén a lesugárzott hang irányítottságának kontrollálása. A megoldás akusztikailag lélegzetelállító eredménnyel járt, és megszületett a gyártó azóta is minden hangsugárzójánál alkalmazott Directivity Control Waveguide (DCW) technológia.
A DCW a hagyományos téglatest házú hangsugárzóknál a nagyfrekvenciákat és a középtartományt előállító meghajtókat veszi körül, a két-utas fröccsöntött alumínium házú hangsugárzóknál magán a házon kerül kialakításra. Megfelelő irányítottsággal a hangsugárzók hallgatási főirányon (az axison) kívüli frekvencia-átvitele sokkal egyenletesebb, mint egyébként, ami szélesebb hallgatási területet jelent, ahol a tonális karakterisztika azonos az főirányban hallhatóval. Ezzel együtt az éleken fellépő diffrakciók minimálisak, és csökkenthető az oldalról érkező visszaverődések hatása is.
Már 1988-ban jelentős erőfeszítéseket tett a Genelec a leghangosabb és legtisztább hangú lehallgató monitor hangsugárzó megtervezésére. A munka azzal kezdődött, hogy rögzítették az aktuális hangnyomásszintet egy dobos fülénél, mivel a zenészek gyakran kívánják játékukat a természetes szinten hallgatni a stúdióban. Röviddel a döntés után, hogy a cég csak a monitor hangsugárzókra koncentrál, lehetővé vált a nagyméretű stúdiókba szánt 1035A megvalósítása, amit 1989-ben Londonban be is mutattak. Ehhez nagy kimenőszintű, kistorzítású középfrekvenciás hangszórót, egy új, 3 kW-os erősítőblokkot, nagyméretű DCW-t, a meghajtókhoz továbbfejlesztett termikus védelmet és erősítődiagnosztikát kellett kifejleszteni.
A 1035A rendkívül népszerűvé vált a brit és japán stúdiókban, és utat nyitott a hangmonitorok egy új típusának, melyek a nagyon alacsony torzítást és hangelszíneződést a magas hangnyomással kombinálják. 1993 végén új mély-hangszórók jelentek meg az átdolgozott 1035B változatban, és erre alapozva került kifejlesztésre a jelenlegi csúcsmodell a 1036A 1997-ben. Ennek 19 Hz-es alacsony-frekvenciás töréspontja a nagyobb háznak és a két 460 mm-es (18”) átmérőjű mély-hangszórónak köszönhető.
A cég az 1990-es években vált az aktív lehallgató monitorok vezető gyártójává. Új, kisebb „közeltéri” lehallgatásra szolgáló hangsugárzókat is kifejlesztettek, közülük a legnagyobb elismerést talán az 1991-ben megjelent 1031A érte el, melyet mostanság a 90-es évek legfontosabb pro audió termékének tartanak, és minden korszerű két-utas aktív lehallgató monitor atyjának tekinthető. (Volt gyártó, mely szemérmetlen módon egyszerűen milliméterre pontosan lemásolta ezt a modellt, de persze a „klón” közel sem produkálta azt a hangot, amit az eredeti). A nemzetközi sikert bizonyítja, hogy 1990-ben a Genelec lendületesen növekvő eladásainak 95%-át az export tette ki, s ez az arány azóta is 90% körül van.
A DCW a hagyományos téglatest házú hangsugárzóknál a nagyfrekvenciákat és a középtartományt előállító meghajtókat veszi körül, a két-utas fröccsöntött alumínium házú hangsugárzóknál magán a házon kerül kialakításra. Megfelelő irányítottsággal a hangsugárzók hallgatási főirányon (az axison) kívüli frekvencia-átvitele sokkal egyenletesebb, mint egyébként, ami szélesebb hallgatási területet jelent, ahol a tonális karakterisztika azonos az főirányban hallhatóval. Ezzel együtt az éleken fellépő diffrakciók minimálisak, és csökkenthető az oldalról érkező visszaverődések hatása is.
Már 1988-ban jelentős erőfeszítéseket tett a Genelec a leghangosabb és legtisztább hangú lehallgató monitor hangsugárzó megtervezésére. A munka azzal kezdődött, hogy rögzítették az aktuális hangnyomásszintet egy dobos fülénél, mivel a zenészek gyakran kívánják játékukat a természetes szinten hallgatni a stúdióban. Röviddel a döntés után, hogy a cég csak a monitor hangsugárzókra koncentrál, lehetővé vált a nagyméretű stúdiókba szánt 1035A megvalósítása, amit 1989-ben Londonban be is mutattak. Ehhez nagy kimenőszintű, kistorzítású középfrekvenciás hangszórót, egy új, 3 kW-os erősítőblokkot, nagyméretű DCW-t, a meghajtókhoz továbbfejlesztett termikus védelmet és erősítődiagnosztikát kellett kifejleszteni.
A 1035A rendkívül népszerűvé vált a brit és japán stúdiókban, és utat nyitott a hangmonitorok egy új típusának, melyek a nagyon alacsony torzítást és hangelszíneződést a magas hangnyomással kombinálják. 1993 végén új mély-hangszórók jelentek meg az átdolgozott 1035B változatban, és erre alapozva került kifejlesztésre a jelenlegi csúcsmodell a 1036A 1997-ben. Ennek 19 Hz-es alacsony-frekvenciás töréspontja a nagyobb háznak és a két 460 mm-es (18”) átmérőjű mély-hangszórónak köszönhető.
A cég az 1990-es években vált az aktív lehallgató monitorok vezető gyártójává. Új, kisebb „közeltéri” lehallgatásra szolgáló hangsugárzókat is kifejlesztettek, közülük a legnagyobb elismerést talán az 1991-ben megjelent 1031A érte el, melyet mostanság a 90-es évek legfontosabb pro audió termékének tartanak, és minden korszerű két-utas aktív lehallgató monitor atyjának tekinthető. (Volt gyártó, mely szemérmetlen módon egyszerűen milliméterre pontosan lemásolta ezt a modellt, de persze a „klón” közel sem produkálta azt a hangot, amit az eredeti). A nemzetközi sikert bizonyítja, hogy 1990-ben a Genelec lendületesen növekvő eladásainak 95%-át az export tette ki, s ez az arány azóta is 90% körül van.
Azt, hogy jó hangsugárzó házat nemcsak fa alapanyagból lehet készíteni a Genelec először a fröccsöntött alumínium 1029A modell 1996-os bevezetésével igazolta. A kis doboz méretéhez képest meglepően intenzív mélyhangokat produkált. A fröccsöntött alumínium a merevsége és más előnyei mellett nagy belső köbtartalmat biztosít a külső mérethez viszonyítva.
Mivel a technológia bizonyította értékeit, magától értetődő volt a folytatás. Napjaink egyik legelismertebb finn ipari formatervezője, Harri Koskinen közreműködésével 2002-ben született meg a 6040A, majd 2004-ben megjelentek a 8000-es sorozat első hangsugárzói. Lekerekített és merev Minimum Diffraction Enclosure házukkal benne a továbbfejlesztett DCW hullámterelővel, optimalizált fröccsöntött alumínium szerkezetükkel, nagy teljesítményű reflexnyílásukkal, a kifinomult szűrési technikáknak köszönhetően kis torzítású hangszóróikkal, sokféle felszerelési lehetőségükkel és Iso-Pod rezgés gátló állványukkal új mércét állítottak fel ezek a hangsugárzók a két-utas monitorok között.
Mikor 2001-ben a cég néhány disztribútorának megmutatták a Genelec Laminar Spiral Enclosure (LSE) mélynyomó prototípusát, az első reakció a megdöbbenésé volt. „Ez vagy teljes bukás vagy hatalmas siker lehet. Alapvetően egy subwoofer nem nézhet ki így. Másrészről viszont, ha valaki újraalkotja a mélynyomót, az nem lehet más, mint a Genelec”.
A 2002-ben megjelent forradalmian új és szabadalmaztatott subwoofer nagy siker lett. A spirális alakra hajlított acéllemez rendkívül merev házat eredményez és a mélynyomó reflexcsöveként is szolgál, amin keresztül teljesen akadálytalanul és turbulenciától mentesen áramlik a levegő. Kivételesen pontos és jól reagáló mély-frekvenciás rendszert sikerült így létrehozni, a többi Genelec hangsugárzóhoz illően nagyon alacsony torzítással. S hogy egy sokcsatornás lehallgató rendszerben a hangsugárzók és a subwoofer a csatornák minden frekvenciáját egyenletes átvitellel adják vissza, egy kifinomult mély-hang menedzsment rendszerre is szükség van, amit beépítenek a Genelec mélynyomóiba.
Az észak-európai műsorsugárzók már a 70-es évek végén előírták (N12-B), hogy az aktív lehallgató monitoroknak a szoba akusztikai viselkedését kompenzáló kontrollal kell rendelkezniük. Ez magyarázza, hogy már az első, az S30-as aktív hangsugárzó is rendelkezett a mély-hangok, a középtartomány és a magas hangok szintjeinek szabályzásával, valamint a basszus levágás (roll-off) megválasztásával. Azóta ez a funkció is sokat finomodott.
A digitális jelfeldolgozás (DSP) új lehetőségeket nyitott a lehallgató monitorrendszerek vezérlésében. A 8000-es sorozat műszaki megoldásainak biztos akusztikai alapjairól kiindulva logikus továbblépés volt a DSP-s 8200-as monitorok és 7200-as mélynyomók fejlesztése, melyek 2006-ban mutatkoztak be. A több száz helyszíni stúdiómérésből szerzett rengeteg tapasztalat alapján a Genelec nagyon jól ismeri a legkülönbözőbb lehallgatási körülmények jelentette kihívásokat.
A felhasználók számára mérhető előnyök elérése érdekében hasznosították a DSP technológia jelfeldolgozó teljesítményét és a saját szoftverfejlesztést. A Genelec Loudspeaker Manager (GLM) szoftver a teljes DSP-s hangsugárzó rendszert vezérelhetővé teszi egy a hálózatra csatlakozó PC vagy Mac számítógéppel. Az AutoCal-al pedig néhány perc alatt kivételes pontossággal illeszti a mélynyomót is tartalmazó sokcsatornás DSP-s hangrendszer minden hangsugárzóját a hallgatási környezethez. Ez a legteljesebb, legrugalmasabb és legkönnyebben használható automatikus kalibráló rendszer, amit eddig kifejlesztettek. Olyan mintha egy Genelec akusztikus termékszakértő állna bármikor rendelkezésre.
Mivel a technológia bizonyította értékeit, magától értetődő volt a folytatás. Napjaink egyik legelismertebb finn ipari formatervezője, Harri Koskinen közreműködésével 2002-ben született meg a 6040A, majd 2004-ben megjelentek a 8000-es sorozat első hangsugárzói. Lekerekített és merev Minimum Diffraction Enclosure házukkal benne a továbbfejlesztett DCW hullámterelővel, optimalizált fröccsöntött alumínium szerkezetükkel, nagy teljesítményű reflexnyílásukkal, a kifinomult szűrési technikáknak köszönhetően kis torzítású hangszóróikkal, sokféle felszerelési lehetőségükkel és Iso-Pod rezgés gátló állványukkal új mércét állítottak fel ezek a hangsugárzók a két-utas monitorok között.
Mikor 2001-ben a cég néhány disztribútorának megmutatták a Genelec Laminar Spiral Enclosure (LSE) mélynyomó prototípusát, az első reakció a megdöbbenésé volt. „Ez vagy teljes bukás vagy hatalmas siker lehet. Alapvetően egy subwoofer nem nézhet ki így. Másrészről viszont, ha valaki újraalkotja a mélynyomót, az nem lehet más, mint a Genelec”.
A 2002-ben megjelent forradalmian új és szabadalmaztatott subwoofer nagy siker lett. A spirális alakra hajlított acéllemez rendkívül merev házat eredményez és a mélynyomó reflexcsöveként is szolgál, amin keresztül teljesen akadálytalanul és turbulenciától mentesen áramlik a levegő. Kivételesen pontos és jól reagáló mély-frekvenciás rendszert sikerült így létrehozni, a többi Genelec hangsugárzóhoz illően nagyon alacsony torzítással. S hogy egy sokcsatornás lehallgató rendszerben a hangsugárzók és a subwoofer a csatornák minden frekvenciáját egyenletes átvitellel adják vissza, egy kifinomult mély-hang menedzsment rendszerre is szükség van, amit beépítenek a Genelec mélynyomóiba.
Az észak-európai műsorsugárzók már a 70-es évek végén előírták (N12-B), hogy az aktív lehallgató monitoroknak a szoba akusztikai viselkedését kompenzáló kontrollal kell rendelkezniük. Ez magyarázza, hogy már az első, az S30-as aktív hangsugárzó is rendelkezett a mély-hangok, a középtartomány és a magas hangok szintjeinek szabályzásával, valamint a basszus levágás (roll-off) megválasztásával. Azóta ez a funkció is sokat finomodott.
A digitális jelfeldolgozás (DSP) új lehetőségeket nyitott a lehallgató monitorrendszerek vezérlésében. A 8000-es sorozat műszaki megoldásainak biztos akusztikai alapjairól kiindulva logikus továbblépés volt a DSP-s 8200-as monitorok és 7200-as mélynyomók fejlesztése, melyek 2006-ban mutatkoztak be. A több száz helyszíni stúdiómérésből szerzett rengeteg tapasztalat alapján a Genelec nagyon jól ismeri a legkülönbözőbb lehallgatási körülmények jelentette kihívásokat.
A felhasználók számára mérhető előnyök elérése érdekében hasznosították a DSP technológia jelfeldolgozó teljesítményét és a saját szoftverfejlesztést. A Genelec Loudspeaker Manager (GLM) szoftver a teljes DSP-s hangsugárzó rendszert vezérelhetővé teszi egy a hálózatra csatlakozó PC vagy Mac számítógéppel. Az AutoCal-al pedig néhány perc alatt kivételes pontossággal illeszti a mélynyomót is tartalmazó sokcsatornás DSP-s hangrendszer minden hangsugárzóját a hallgatási környezethez. Ez a legteljesebb, legrugalmasabb és legkönnyebben használható automatikus kalibráló rendszer, amit eddig kifejlesztettek. Olyan mintha egy Genelec akusztikus termékszakértő állna bármikor rendelkezésre.
A Genelec korábban csak professzionális lehallgató monitor hangsugárzókat gyártott, de mivel egyre nagyobb számban alkalmazták ezeket a házi-mozi és más lakótéri hangrendszerek tervezői és kivitelezői, hogy a stúdiókban felvett hanggal azonos hangélményt kelthessenek életre, ezért az utóbbi tíz évben már külön erre a piaci szegmensre is kiterjesztette tevékenységét a cég. Bár az úgynevezett „Custom Install” hangsugárzók alkalmazása eltér a stúdiókban használatos monitor hangsugárzókétól, de egy dolog azonos: a vágy a lehető legjobb hang reprodukálására. S a Genelec elmúlt 30 éves története során szerzett mélyreható ismereteivel büszke lehet rá, hogy tudja, hogyan kell ezt elérni.
Íme a „Custom Install” hangsugárzók jelenlegi széles választéka:
Íme a „Custom Install” hangsugárzók jelenlegi széles választéka: