Az amerikai fogyasztói érdekvédő, a Consumer Reports elektronikai termékekkel foglalkozó kiadványa szerint 14 ma kapható 3D TV összevetése alapján a Panasonic készülékei mutatják a legjobb 3D képet és a legkevesebb szellemképet.
A Consumer Reports szakértői által házon belül kifejlesztett mintázatú 3D tesztképeket, Blu-ray 3D filmeket és felvett 3D sportközvetítéseket használva a mérnökök úgy találták, hogy a 3D TV-k lenyűgöző háromdimenziós mélységet képesek létrehozni, mindazonáltal a 14 értékelt modell esetében a 3D általános minősége nagyon is változó. Megállapították, hogy a hagyományos képminőséget érintő tulajdonságok, mint a feketeszint, a fényerő, a képrészletek és a látószög a 3D-re is hatással vannak. A műszakilag „átlátásnak” nevezett, a két szembe jutó képek tökéletlen szétválasztásából adódó szellemkép is nagy szerepet játszik a 3D minőségben.
A bal szem által látható képen halványan ott vannak az átlátás miatt a kis háromszögek, pedig azoknak csak a jobb szembe jutó képen lenne szabad látszódniuk |
A Panasonic plazma készülékek mutatták a legkevesebb szellemképet a Consumer Reports által tesztelt 3D TV-k közül, majd az LG és a Samsung plazma TV-i következnek, amelyeknél ez valamivel több. A Sony LCD TV-k vannak legközelebb a plazmákhoz, szellemképük minimális, de csak akkor, ha a néző a fejét úgy tatja, hogy a szemüveg nem áll ferdén a képernyőhöz képest. A szellemkép határozottan láthatóvá válik, amint a néző fejét oldalra megbillenti akár egy kicsit is. Az LG és a Samsung LCD TV-k, képein kielégítő a háromdimenziós mélység, de a legkülönbözőbb tartalmakon jelentős a szellemkép, ami zavaró, amikor nyilvánvalóan látható. Egy kivétellel az összes vizsgált 3D TV nagyon jól teljesített szokványos 2D műsorokkal.
A Consumer Reports arra is felhívja a figyelmet, hogy nem való mindenkinek a 3D TV. Egyeseknek gondot jelenthet a 3D képek nézése, vagy fejfájást esetleg szemfáradtságot okozhat. Azt tanácsolják, hogy vegyék komolyan a gyártók figyelmeztetéseit, mivel a 3D nézés hosszú távú lehetséges hatásait még vizsgálják.
A szervezet szerint az úgynevezett korai felhasználóknak érdemes 3D TV-t venni, akik már most szeretnék odahaza élvezni a 3D élményt, illetve azoknak, akik éppen új TV-t készülnek vásárolni és úgy gondolják, szükségük lehet a készülék 3D képességére a közeljövőben. Akik kivárnak a vásárlással valószínűleg több modellből választhatnak bizonyosan kedvezőbb áron, és idővel több lesz a nézhető 3D tartalom is.
A Consumer Reports elkötelezettségét és függetlenségét igazolja, hogy kiadványai, így a fent említett teszt és annak eredményei sem használhatóak fel reklám- és promóciós célokra. Nem foglalkoznak hirdetésekkel és minden tesztelt termékért fizetnek.
Kapcsolódó linkek:
A gyártók által vártnál gyengébb a 3D TV-k eladása idén
Szemüveg nélküli 3D TV-k a Toshibától a CEATEC 2010-en
Jönnek a RealD passzív szemüveggel nézhető Full HD 3D TV-k
Panasonic: az IFA-n mutatkozik be a bővülő 3D TV kínálat
Sony: új BRAVIA 3D-ready LCD TV-kkel bővül a választék
Mindenki részt akar a felfutó plazma TV piacból
Az LCD és plazma TV-k megbízhatóak