1. Oldal
Megosztja Hollywoodot az új „Screening Room” elnevezésű szolgáltatás terve, mely már a mozibemutató napján megnézhetővé tenné a filmeket 50 dollárért (kb. 14.000 Ft). Sok neves filmalkotó támogatja, mások és persze sok moziüzemeltető ellenzi.
Sokan és régóta próbálkoznak azzal, hogy a legújabb filmeket legálisan megtekinthetővé tegyék azok számára is, akik ezért nem kívánnak vagy tudnak elmenni egy moziba. Az ezt célzó „Screening Room” online filmkölcsönző szolgáltatás koncepcióját a Napster és a Facebook révén milliárdos Sean Parker és a zeneiparban tevékenykedő Prem Akkaraju próbálják most eladni Hollywoodnak.
A „Screening Room” lényegében abban különbözne a már működő online filmkölcsönző szolgáltatásoktól, hogy már a mozibemutató napján megnézhetővé tenné a filmeket, viszont ezért nem egy alacsony havidíjat, hanem filmenként 50 dollárt (kb. 14.000 Ft) kellene fizetni, amiért azt 48 órán belül egyszer lehetne megtekinteni. Ráadásul a szolgáltatáshoz meg kéne venni egy 150 dolláros (kb. 41.000 Ft) másolásvédelmet garantáló set-top box-ot is.
A filmipar működése eddig arra épült, hogy a filmeket először kizárólag mozik vetíthetik egy megjelenési „időablakban”, ami 90 nap vagy néha több, és csak ennek letelte után lehet azokat házi forgalmazásban árusítani vagy kölcsönözni. A „Screening Room” ezt rúgná fel.
A bevételeik miatt aggódó moziüzemeltetőket azzal igyekeznek megnyerni a koncepciónak, hogy a filmenkénti 50 dolláros bevételből 20 dollár nekik jutna, és hogy a mozik se ürüljenek ki, a filmért fizetők kapnának két ingyenjegyet is az általuk választott moziba, így azok nem esnének el a koncessziós termékek (kóla, popkorn, ajándéktárgyak, stb.) eladásából származó profittól sem. A bevétel 20%-a a filmforgalmazóké lenne és csak 10% maradna a „Screening Room” szolgáltatásnál.
A hamarosan legnagyobb amerikai mozilánc, az AMC állítólag közel áll a megegyezéshez, a Regal viszont továbbra is szkeptikus. A mozisok iparági lobbi csoportja ( National Association of Theatre Owners) közleménye szerint a mozimegjelenés időablakának csökkentését a stúdiók és a mozik között koordináltan kell végrehajtani, harmadik fél beavatkozása nélkül
Az ötlettel megkeresett nagy filmstúdiók közül az Universal, a Fox és a Sony komolyan érdeklődik az üzleti lehetőség iránt, a Disney viszont nincs ezek között. A „Screening Room” reméli, hogy a mozik mellett kizárólagos jogokat kap a filmek első megjelenési időszakára, ami persze sértheti a stúdiók meglévő tartalomterjesztő partnereinek érdekeit.
Minden érdekeltnek fontos lehet, hogy a „Screening Room” legális mederbe terelheti a frissen megjelent filmek iránti keresletet. Ma ugyanis a mozibemutatót követőn néha órákon belül felkerülnek a filmek az illegális online fájlmegosztó oldalakra, a „Screening Room” viszont hatékony kalózkodás elleni technológiát ígér.
A filmalkotók egyelőre megosztottak a kérdésben. A koncepciót támogató, attól a nézőszám bővülését és iparági pluszbevételt remélő Steven Spielberg, Peter Jackson, JJ Abrams, Martin Scorsese, Ron Howard, Brian Grazer és a Sony egyik alelnöke tulajdonrésszel rendelkeznek a startup vállalkozásban, bár nem mindegyikük befektetett pénz bele. James Cameron, Christopher Nolan és Jon Landau szerint viszont fontos a kizárólagos mozimegjelenés fenntartása.
Egy biztos, a házi-mozik építésének további lendületet adna a „Screening Room” megvalósulása, mert egy 5-6 ülőhelyes saját „vetítő szoba” esetén a címben feltett kérdésre a válasz már igen.
Kapcsolódó linkek:
Amazon: filmek rövidesen már Dolby Vision formátumban is
Bővül a Netflix és az Amazon Prime 4K tartalomkínálata 2016-ban
Netflix: rövidesen jönnek a HDR10 és Dolby Vision filmek
Netflix: már Magyarországról is elérhető az online videotéka
Dolby Vision filmek a Vudu online videoszolgáltatásán
Amazon: felár nélkül lesz elérhető a 4K Ultra HD tartalom
A „Screening Room” lényegében abban különbözne a már működő online filmkölcsönző szolgáltatásoktól, hogy már a mozibemutató napján megnézhetővé tenné a filmeket, viszont ezért nem egy alacsony havidíjat, hanem filmenként 50 dollárt (kb. 14.000 Ft) kellene fizetni, amiért azt 48 órán belül egyszer lehetne megtekinteni. Ráadásul a szolgáltatáshoz meg kéne venni egy 150 dolláros (kb. 41.000 Ft) másolásvédelmet garantáló set-top box-ot is.
A filmipar működése eddig arra épült, hogy a filmeket először kizárólag mozik vetíthetik egy megjelenési „időablakban”, ami 90 nap vagy néha több, és csak ennek letelte után lehet azokat házi forgalmazásban árusítani vagy kölcsönözni. A „Screening Room” ezt rúgná fel.
A bevételeik miatt aggódó moziüzemeltetőket azzal igyekeznek megnyerni a koncepciónak, hogy a filmenkénti 50 dolláros bevételből 20 dollár nekik jutna, és hogy a mozik se ürüljenek ki, a filmért fizetők kapnának két ingyenjegyet is az általuk választott moziba, így azok nem esnének el a koncessziós termékek (kóla, popkorn, ajándéktárgyak, stb.) eladásából származó profittól sem. A bevétel 20%-a a filmforgalmazóké lenne és csak 10% maradna a „Screening Room” szolgáltatásnál.
A hamarosan legnagyobb amerikai mozilánc, az AMC állítólag közel áll a megegyezéshez, a Regal viszont továbbra is szkeptikus. A mozisok iparági lobbi csoportja ( National Association of Theatre Owners) közleménye szerint a mozimegjelenés időablakának csökkentését a stúdiók és a mozik között koordináltan kell végrehajtani, harmadik fél beavatkozása nélkül
Az ötlettel megkeresett nagy filmstúdiók közül az Universal, a Fox és a Sony komolyan érdeklődik az üzleti lehetőség iránt, a Disney viszont nincs ezek között. A „Screening Room” reméli, hogy a mozik mellett kizárólagos jogokat kap a filmek első megjelenési időszakára, ami persze sértheti a stúdiók meglévő tartalomterjesztő partnereinek érdekeit.
Minden érdekeltnek fontos lehet, hogy a „Screening Room” legális mederbe terelheti a frissen megjelent filmek iránti keresletet. Ma ugyanis a mozibemutatót követőn néha órákon belül felkerülnek a filmek az illegális online fájlmegosztó oldalakra, a „Screening Room” viszont hatékony kalózkodás elleni technológiát ígér.
A filmalkotók egyelőre megosztottak a kérdésben. A koncepciót támogató, attól a nézőszám bővülését és iparági pluszbevételt remélő Steven Spielberg, Peter Jackson, JJ Abrams, Martin Scorsese, Ron Howard, Brian Grazer és a Sony egyik alelnöke tulajdonrésszel rendelkeznek a startup vállalkozásban, bár nem mindegyikük befektetett pénz bele. James Cameron, Christopher Nolan és Jon Landau szerint viszont fontos a kizárólagos mozimegjelenés fenntartása.
Egy biztos, a házi-mozik építésének további lendületet adna a „Screening Room” megvalósulása, mert egy 5-6 ülőhelyes saját „vetítő szoba” esetén a címben feltett kérdésre a válasz már igen.
Kapcsolódó linkek:
Amazon: filmek rövidesen már Dolby Vision formátumban is
Bővül a Netflix és az Amazon Prime 4K tartalomkínálata 2016-ban
Netflix: rövidesen jönnek a HDR10 és Dolby Vision filmek
Netflix: már Magyarországról is elérhető az online videotéka
Dolby Vision filmek a Vudu online videoszolgáltatásán
Amazon: felár nélkül lesz elérhető a 4K Ultra HD tartalom