Hollywoodi stúdiók a filmek korábbi otthoni elérhetősége mellett

1. Oldal

Hétből hat nagy hollywoodi stúdió készül megegyezni partnereivel, hogy azok a mostaninál sokkal korábban kínálhassák filmjeiket otthoni felhasználásra. Néhány stúdió akár 17 nappal a mozipremier után már lehetővé tenné ezt.


A hollywoodi úgynevezett „window” forgalmazási modell azt diktálja, hogy a nagyjátékfilmek 70-90 napig kizárólag a mozikban vetíthetőek, mielőtt azok a fogyasztók számára otthonukban is elérhetőek lennének. A Netflix igyekszik lebontani ezt a modellt, és Variety beszámolója szerint a legtöbb ismert hollywoodi stúdió kész most már lépni az ügyben.

Hollywood.jpg
Az egyedül a status quo fenntartásához ragaszkodó Disney kivételével a hétből hat nagy hollywoodi stúdió jelenleg azt tervezi, hogy „filmeket kínál az otthonokban csak hetekkel a mozibemutató után”. Sokan leginkább ebben látják az egyik okát, hogy a lemezeladások zuhannak, a mozisok viszont egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a bevételi tortából. Márpedig az üzleti célszerűség a több lábon állást diktálja.

A Warner állítólag azt akarja, hogy csupán 17 nap elteltével már kölcsönözhetőek legyenek otthoni megtekintésre a filmek egyenként 50 $ (kb. 14.000 Ft) ellenében. Ennek egy bizonyos százalékát a moziláncok kapnák meggyőzendő, hogy elfogadják az új feltételeket. Más stúdiók, különösen a Fox és a Universal túl magasnak találják ezt az árat, és azt javasolják, hogy 30 $ (kb. 8.500 Ft) kölcsönzési díjért, de a filmbemutatót követő 30-45. naptól tennék elérhetővé a filmeket. A tárgyalásokon legagresszívebb Universal azt szeretné, ha nem lenne 20 napnál később a filmek otthoni bemutatója. Más, rugalmasabb modellek is terítéken vannak.

A stúdiók úgy gondolják, hogy a marketingre költött pénzek is jobban hasznosulnak, ha rövidítik a kizárólagos moziforgalmazási időablakot, mert a fogyasztók valószínűleg nem felejtik el a filmet, mire az otthonukban is megnézhetővé válik.

A tárgyalások már több mint egy éve folynak. Az első követ egy új játékos, a Screening Room dobta az addigi állóvízbe, mikor azzal állt elő, hogy a mostaninál sokkal korábban kínálna filmeket otthoni megtekintésre. Az Apple is arra törekszik, hogy már 14 nappal a mozibemutatás után kínálhasson filmeket az iTunes-on.

A tárgyalások zajlanak, de nincs küszöbön álló megállapodás, a Variety szerint. A moziüzemeltetők továbbra is követelik, hogy a lemezek és a digitális másolatok vásárlási feltételei maradjanak változatlanok, azaz a mozipremiert követő kb. 90 napig ne lehessen ilyeneket vásárolni az adott filmről. Ez mindenképpen lesújtó a Blu-ray formátum számára.

Az internet ugyanúgy megváltoztatja a filmipart, ahogy az elmúlt két évtizedben más piacokat is forradalmasított. A kérdés az, hogy a hagyományok kerekednek-e felül, vagy kiemelkednek új szereplők, akik jelentős piaci részesedésre tehetnek szert. A Netflix és az Amazon már beszálltak a filmfinanszírozásba, produkcióik már Oscar-díjat is nyertek, és a Netflix filmjeit ugyanazon a napon teszi nézhetővé világszerte online és a mozikban is.

Kapcsolódó linkek:

Már Oscar-díjat is nyertek Amazon és Netflix produkciók
Töretlen a streaming tartalomszolgáltatások térnyerése
Megér 50 dollárt a bemutató napján otthon is megnézhető film?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .