1. Oldal
Miközben számos neves gyártó lassan kivonul a plazma panelek (PDP) és plazma TV-k piacáról az eladások a 2004-es év végen még dinamikus növekedést mutatnak.
A DisplaySearch piackutató adatai szerint a tavalyi utolsó negyedévben (Q4’04) leszállított plazma TV-k világszerte a 2003-as utolsó negyedévhez képest 173%-os, a harmadik negyedévhez viszonyítva pedig 67%-os növekedést produkáltak. Az 1,1 millió eladott plazma TV rekordnak számít, és a jelentős növekedést a csökkenő árak és a lapos TV-k és HDTV-k iránt az ünnepi szezonban megnyilvánuló igény hajtotta fel. A plazma TV-k átlagára Q4’04-ben több mint 20%-al alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban (4.200 USD-ről 3.315 USD-re esett). Az egész tavalyi évet figyelembe véve 2,8 millió plazma TV kelt el, mely 155%-os növekedést jelent.
A rekorderedmények a világ minden régiójára jellemzőek voltak, de a leggyorsabb növekedés Kínában zajlott, ahol az utolsó negyedéveket összevetve 146%-al, éves viszonylatban 526%-al több plazma TV talált gazdára. Európa a 238%-os éves növekedéssel megelőzte a 146%-os fejlődést mutató Észak-Amerikát, ami annak tudható be, hogy az öreg kontinensen még nem hódítanak a plazma TV versenytársainak számító új „mikrodisplay” hátulról vetítős TV-k (MDHVTV). Mivel a japán cégek mindinkább a nagyobb felbontású és jövedelmezőbben eladható készülékekre koncentrálnak, ezért Japánban magasan a legelterjedtebbek a nagyfelbontású (HD) plazma TV-k (93% Q4’04-ben), míg ugyanez a mutató Észak-Amerikában 42%, Európában pedig csak 38%.
Képméretet tekintve még mindig a 107cm – 109cm (42” – 43”) képátló a meghatározó, de részarányuk 75%-ról 74%-ra csökkent. A 81cm – 94cm (32” – 37”) képátlójú plazma TV-k aránya az „árérzékenyebb”, s ezért a kisebb képméretet választó ünnepi vásárlók miatt 13%-ról 15%-ra nőtt, főleg Európában és Japánban. A 117 cm-nél (46”) nagyobb képátlójú plazma TV-k piaca 13%-ról 11%-ra csökkent. A legnépszerűbb képformátum továbbra is a107centis (42”) un. fejlett felbontású (ED, 852×480 pixel) maradt, de részarányuk 53%-ról 51%-ra csökkent.
A vezető plazma TV márka továbbra is a Panasonic 19%-os világpiaci részesedésével. Első helyen áll Japánban valamint Észak-Amerikában és kétszámjegyű a részesedése Európában, Kínában és a világ többi nem említett részén. A Panasonic értékesítette a világon a legtöbb 94 centis (37”) ED plazma TV-t és második volt az ugyanilyen képméretű HD, a 107 – 109 centis (42” – 43”) HD, a 127 centis (50”) HD és a 152 cm feletti (60”+) készülékek tekintetében.
Az LG Electronics is őrzi a vezető mögötti helyét 14,5%-ra növelve világpiaci részesedését, és feljött a második helyre Európában. A koreai gyártó az első a meghatározó 107 centis (42”) ED és a 152 cm feletti (60”+) plazma TV-k piacán. A Samsung 12%-os részesedésével a Sony-t megelőzve a harmadik, és Japán kivételével minden régióban erősek piaci pozíciói. A Sony vezeti a 94 centis (37”) HD plazma TV-k eladását. Az előző év utolsó negyedévéhez viszonyított több mint 100%-os növekedéssel a Philips a hatodik helyről a negyedikre ugrott. Különösen Európában erős a holland gyártó, ahol az elsőszámú plazma TV márkának számít. A Hitachi és a Pioneer zárja az első hét plazma TV gyártó rangsorát. A legtöbb 81 centis (32”) és 140 centis (55”) plazma TV-t a Hitachi, 107 – 109 centis (42” – 43”) HD és 127 centis (50”) készüléket pedig a Pioneer értékesített a tavalyi utolsó negyedévben.
A világ első három plazma TV márkája, és az első hétből a Sony valamint a Philips kivételével mindegyik saját maga gyártja a plazma panelt. A világon 26 különböző márkanéven gyártanak plazma TV-ket.
Kapcsolódó linkek:
2004 a nagyképernyő éve
A Fujitsu is töpreng, hogy leépíti plazmaképernyő üzletágát
A Sony cáfolja, hogy kiszállna a plazma TV üzletből
A plazmaképernyők piaca 2004-ben megduplázódott
Kitört a japán-koreai plazmaháború
Plazmapiaci jelentés
A rekorderedmények a világ minden régiójára jellemzőek voltak, de a leggyorsabb növekedés Kínában zajlott, ahol az utolsó negyedéveket összevetve 146%-al, éves viszonylatban 526%-al több plazma TV talált gazdára. Európa a 238%-os éves növekedéssel megelőzte a 146%-os fejlődést mutató Észak-Amerikát, ami annak tudható be, hogy az öreg kontinensen még nem hódítanak a plazma TV versenytársainak számító új „mikrodisplay” hátulról vetítős TV-k (MDHVTV). Mivel a japán cégek mindinkább a nagyobb felbontású és jövedelmezőbben eladható készülékekre koncentrálnak, ezért Japánban magasan a legelterjedtebbek a nagyfelbontású (HD) plazma TV-k (93% Q4’04-ben), míg ugyanez a mutató Észak-Amerikában 42%, Európában pedig csak 38%.
Képméretet tekintve még mindig a 107cm – 109cm (42” – 43”) képátló a meghatározó, de részarányuk 75%-ról 74%-ra csökkent. A 81cm – 94cm (32” – 37”) képátlójú plazma TV-k aránya az „árérzékenyebb”, s ezért a kisebb képméretet választó ünnepi vásárlók miatt 13%-ról 15%-ra nőtt, főleg Európában és Japánban. A 117 cm-nél (46”) nagyobb képátlójú plazma TV-k piaca 13%-ról 11%-ra csökkent. A legnépszerűbb képformátum továbbra is a107centis (42”) un. fejlett felbontású (ED, 852×480 pixel) maradt, de részarányuk 53%-ról 51%-ra csökkent.
A vezető plazma TV márka továbbra is a Panasonic 19%-os világpiaci részesedésével. Első helyen áll Japánban valamint Észak-Amerikában és kétszámjegyű a részesedése Európában, Kínában és a világ többi nem említett részén. A Panasonic értékesítette a világon a legtöbb 94 centis (37”) ED plazma TV-t és második volt az ugyanilyen képméretű HD, a 107 – 109 centis (42” – 43”) HD, a 127 centis (50”) HD és a 152 cm feletti (60”+) készülékek tekintetében.
Az LG Electronics is őrzi a vezető mögötti helyét 14,5%-ra növelve világpiaci részesedését, és feljött a második helyre Európában. A koreai gyártó az első a meghatározó 107 centis (42”) ED és a 152 cm feletti (60”+) plazma TV-k piacán. A Samsung 12%-os részesedésével a Sony-t megelőzve a harmadik, és Japán kivételével minden régióban erősek piaci pozíciói. A Sony vezeti a 94 centis (37”) HD plazma TV-k eladását. Az előző év utolsó negyedévéhez viszonyított több mint 100%-os növekedéssel a Philips a hatodik helyről a negyedikre ugrott. Különösen Európában erős a holland gyártó, ahol az elsőszámú plazma TV márkának számít. A Hitachi és a Pioneer zárja az első hét plazma TV gyártó rangsorát. A legtöbb 81 centis (32”) és 140 centis (55”) plazma TV-t a Hitachi, 107 – 109 centis (42” – 43”) HD és 127 centis (50”) készüléket pedig a Pioneer értékesített a tavalyi utolsó negyedévben.
A világ első három plazma TV márkája, és az első hétből a Sony valamint a Philips kivételével mindegyik saját maga gyártja a plazma panelt. A világon 26 különböző márkanéven gyártanak plazma TV-ket.
Kapcsolódó linkek:
2004 a nagyképernyő éve
A Fujitsu is töpreng, hogy leépíti plazmaképernyő üzletágát
A Sony cáfolja, hogy kiszállna a plazma TV üzletből
A plazmaképernyők piaca 2004-ben megduplázódott
Kitört a japán-koreai plazmaháború
Plazmapiaci jelentés