A Netflix az összes 4K, HDR és HFR filmjét átkódolja, és a cég állítja feleakkora bitsebességgel is ugyanolyan képminőségű videót nyújt.
Márciusban a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben az internetes hálózat túlterhelésének elkerülése érdekében EU-s kérésére a Netflix is csökkentette streamingszolgáltatása bitsebességét a képminőség rovására, de májusban már visszaálltak a korábbi szintre. A Netflix azonban jó ideje igyekszik úgy optimalizálni az általa kínált tartalmak bitsebességét, hogy a felhasználók ne észleljenek képminőségromlást.
A Netflix néhány éve már alkalmazza az úgynevezett „címenkénti kódolási optimalizálást” és „felvételenkénti dinamikus optimalizálást”, ami azt jelenti, hogy a kódolásnál figyelembe veszik a tartalom illetve a jelenet típusát. Ezeket először csak az SD illetve HD felbontású és 8 bites színfelbontású videókra használták.
A 2014-ben elindított prémium 4K felbontású streaming az internetes kapcsolat sávszélességétől függően 8, 10, 12 illetve 16 Megabit/sec fix bitsebességű lépcsőkben zajlott és független volt a tartalomtól.
Mivel egyre több a Netflix által kínált 4K film, az azok lejátszásra képes készülék és a szolgáltatás előfizetői tábora is növekszik, ezért a streamingszolgáltatás sávszélességigényének kordában tartására a cég elkezdte alkalmazni az új kódolási elveket a 4K nagy dinamikatartományú (HDR) és magas képsebességű (HFR) tartalmakhoz is.
Az erről beszámoló Netflix blogbejegyzés szerint az új dinamikus kódolási megközelítés a fix bitsebességű lépcsőkhöz képest a felére képes csökkenteni a 4K videó bitsebességét változatlan képminőség mellett. „A nagy sávszélességű kapcsolatokkal rendelkező tagok számára ugyanazt a kiváló minőséget nyújtjuk átlagosan fele bitsebességen. A korlátozott sávszélességgel rendelkező tagok számára magasabb minőséget biztosítunk ugyanolyan (vagy akár alacsonyabb) bitsebesség mellett” – áll a cég bejegyzésében.
Az új kódolási technikáról közölt képek szerint az új verzió kisebb bitsebességgel (1,45 szemben az 1,75 Megabit/sec), de egyértelműen élesebb és részletes képet nyújt.
Az új megközelítés további előnyei a cég szerint a „magasabb induló minőség”, a „ritkább minőségesések streaming közben”, a kevesebb újrapufferelés és a „kezdeti lejátszási késés kb. 10%-os” csökkentése.
Az egyik szélsőséges példa azt mutatja, hogy egy 4K animációs filmepizód legnagyobb bitsebessége újrakódolva csak 1,8 Megabit/sec. A Netflix viszont azt is megjegyzi, hogy bizonyos jelenetek a korábbi 4K streaming maximumát a 16 Megabit/sec bitrátát is meghaladják, például egy másik példában egy akciójelenet esetében a 17,2 Megabit/sec-ot is elérte.
Az augusztus végén kelt bejegyzés szerint: „Megkezdtük a katalógusunkban szereplő 4K címek újrakódolását az optimalizált bitfolyamok létrehozására, és várhatóan néhány hónap múlva elkészülünk. Tovább dolgozunk hasonló optimalizálást alkalmazva HDR bitfolyamatainkon.”
Akadnak azonban, akik nincsenek meggyőzve. Előfizetők fórumbejegyzései szólnak a 4K streaming képminőségének csökkenéséről, és lehet, hogy ezek a panaszok sokasodnak majd, ahogy a Netflix az elkövetkező hetekben és hónapokban mind több 4K tartalmát kódolja újra.
A Netflix tehát nyilvánvalóan inkább a sávszélesség csökkentésére összpontosít, mint arra, hogy az optimalizálásokkal kevésbé tömörített jobb 4K képminőségét nyújtson.
Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.