1. Oldal
A Panasonic márkáról ismert Matsushita Electric jelentős fejlesztéseket és beruházásokat hajt végre a plazmaképernyők (PDP) terén, ami azt jelzi, hogy a cég komoly fejlődési potenciált lát ebben a technológiában.
Hírek szerint a Matsushita Electric azaz a Panasonic úgy tűnik, még idén kész teljesen kiszállni a hagyományos analóg (képcsöves) TV-k piacáról, és minden erejével a digitális (LCD és PDP) TV-k üzletére koncentrálni. Bár a cég még mindig jelentős, a japán piacon TV eladásaik 30%-át kitevő analóg üzlettel bír, de kétségtelen, hogy ennek nyereségessége a digitális készülékek gyártásához képest jóval kisebb.
Az LCD TV-ket is gyártó Panasonic tavaly a Hitachi-val és Toshiba-val közös LCD gyártó vállalatot hozott létre IPS Alpha Technology Ltd. néven, mely a korábbi tervekhez képest korábban, már idén májusban megkezdi tevékenységét és nem egészen egy év múlva már teljes kapacitással fog működni.
A legnagyobb hangsúlyt azonban a plazmaképernyők és TV-k kapják. Ezt jelzi, hogy a japán gyártó a „méretversenyben” koreai ellenlábasait megelőzve az idei CES-en kiállított egy közel 262 cm képátlójú (103 inch), 1080p (1920×1080 pixel) teljes HDTV felbontású óriás plazmaképernyőt. A prototípus a világ jelenlegi legnagyobb plazmaképernyője, s fennen hirdeti a technológia felsőbbrendűségét a nagyobb képméret kategóriában. Előállításának legnagyobb műszaki kihívása az volt, hogy meg kellett oldani a hatalmas képfelület minden pontján, azonos és egyenletes legyen a cellákban lezajló gázkisülés.
A látványos kiállítási darab mellett azonban sokkal jobban jelzi a Matsushita PDP iránti elkötelezettségét, hogy milyen agresszíven bővíti gyártókapacitásait. Tavaly már 94 milliárd Jen (166 milliárd Ft) összköltségű beruházással egy év alatt felépítették a világ legnagyobb, havi 300 ezer darabos plazmaképernyő gyárát, mely 2005. szeptember közepén már meg is kezdte a termelést. A Japán nyugati részén Amagasaki-ban felépült, a legkorszerűbb technológiákat alkalmazó üzem mellé most további 180 milliárd Jen (317 milliárd Ft) befektetéssel egy másik gyárat is építenek, mely 2009. márciusán éri el teljes termelési kapacitását, ami havi 500 ezer darab 107 centis (42 inch) PDP-nek felel meg.
Ezzel az évi 6 millióval, és a Matsushita további három japán és egy kínai gyárában előállított mennyiséggel összesen 11 millió darabra nő majd a teljes évi kapacitás. Az új gyár puszta mérete révén sokkal gazdaságosabb termelést tesz lehetővé, ami tovább javítja az eddig is nyereségesen gyártott Panasonic PDP-k versenyhelyzetét a riválisokkal szemben. Utóbbiak többsége ugyanis nem képes az éves 20-30%-os árcsökkenés kompenzálására elég gyorsan csökkenteni a gyártási költségeit.
Az agresszív kapacitásbővítéssel a Matsushita szeretné tovább erősíteni jelenlegi vezető pozícióját a plazma TV piacon, és elhárítani az LCD TV gyártók támadását, melyek egyre több 102 centinél (40 inch) nagyobb készüléket állítanak elő, betolakodva egy eddig a plazmák által uralt piaci szegmensbe.
A Matsushita arra számít, hogy a 2006-ban lezajló két nagy sportesemény – a Téli Olimpia és a labdarúgó VB – sokat lendít majd a digitális és a nagyfelbontású televíziózás (HDTV) elterjedésén, s ez világszerte növeli a plazmaképernyők iránti keresletet. Becslésük szerint idén 10 millió, 2010-re 25 millió plazmaképernyőre lesz szükség, és ennek a jövőbeli piacnak a 40%-át szeretnék megkaparintani.
Kapcsolódó linkek:
2005-ben meglódult a síkpaneles és hátulról-vetítős TV-k eladása (II.)
2005-ben meglódult a síkpaneles és hátulról-vetítős TV-k eladása (I.)
Plazmaképernyők 2005.: növekvő eladások és várható hiány
Éleződő harc a síkpaneles technológiák között
Panasonic 165 centis VIERA plazma TV
LCD és plazma TV-k árversenyben
Összefog a Hitachi és a Panasonic a plazmaképernyő üzletben
Közös Hitachi, Toshiba és Matsushita LCD képernyő gyártás
Az LCD TV-ket is gyártó Panasonic tavaly a Hitachi-val és Toshiba-val közös LCD gyártó vállalatot hozott létre IPS Alpha Technology Ltd. néven, mely a korábbi tervekhez képest korábban, már idén májusban megkezdi tevékenységét és nem egészen egy év múlva már teljes kapacitással fog működni.
A legnagyobb hangsúlyt azonban a plazmaképernyők és TV-k kapják. Ezt jelzi, hogy a japán gyártó a „méretversenyben” koreai ellenlábasait megelőzve az idei CES-en kiállított egy közel 262 cm képátlójú (103 inch), 1080p (1920×1080 pixel) teljes HDTV felbontású óriás plazmaképernyőt. A prototípus a világ jelenlegi legnagyobb plazmaképernyője, s fennen hirdeti a technológia felsőbbrendűségét a nagyobb képméret kategóriában. Előállításának legnagyobb műszaki kihívása az volt, hogy meg kellett oldani a hatalmas képfelület minden pontján, azonos és egyenletes legyen a cellákban lezajló gázkisülés.
A látványos kiállítási darab mellett azonban sokkal jobban jelzi a Matsushita PDP iránti elkötelezettségét, hogy milyen agresszíven bővíti gyártókapacitásait. Tavaly már 94 milliárd Jen (166 milliárd Ft) összköltségű beruházással egy év alatt felépítették a világ legnagyobb, havi 300 ezer darabos plazmaképernyő gyárát, mely 2005. szeptember közepén már meg is kezdte a termelést. A Japán nyugati részén Amagasaki-ban felépült, a legkorszerűbb technológiákat alkalmazó üzem mellé most további 180 milliárd Jen (317 milliárd Ft) befektetéssel egy másik gyárat is építenek, mely 2009. márciusán éri el teljes termelési kapacitását, ami havi 500 ezer darab 107 centis (42 inch) PDP-nek felel meg.
Ezzel az évi 6 millióval, és a Matsushita további három japán és egy kínai gyárában előállított mennyiséggel összesen 11 millió darabra nő majd a teljes évi kapacitás. Az új gyár puszta mérete révén sokkal gazdaságosabb termelést tesz lehetővé, ami tovább javítja az eddig is nyereségesen gyártott Panasonic PDP-k versenyhelyzetét a riválisokkal szemben. Utóbbiak többsége ugyanis nem képes az éves 20-30%-os árcsökkenés kompenzálására elég gyorsan csökkenteni a gyártási költségeit.
Az agresszív kapacitásbővítéssel a Matsushita szeretné tovább erősíteni jelenlegi vezető pozícióját a plazma TV piacon, és elhárítani az LCD TV gyártók támadását, melyek egyre több 102 centinél (40 inch) nagyobb készüléket állítanak elő, betolakodva egy eddig a plazmák által uralt piaci szegmensbe.
A Matsushita arra számít, hogy a 2006-ban lezajló két nagy sportesemény – a Téli Olimpia és a labdarúgó VB – sokat lendít majd a digitális és a nagyfelbontású televíziózás (HDTV) elterjedésén, s ez világszerte növeli a plazmaképernyők iránti keresletet. Becslésük szerint idén 10 millió, 2010-re 25 millió plazmaképernyőre lesz szükség, és ennek a jövőbeli piacnak a 40%-át szeretnék megkaparintani.
Kapcsolódó linkek:
2005-ben meglódult a síkpaneles és hátulról-vetítős TV-k eladása (II.)
2005-ben meglódult a síkpaneles és hátulról-vetítős TV-k eladása (I.)
Plazmaképernyők 2005.: növekvő eladások és várható hiány
Éleződő harc a síkpaneles technológiák között
Panasonic 165 centis VIERA plazma TV
LCD és plazma TV-k árversenyben
Összefog a Hitachi és a Panasonic a plazmaképernyő üzletben
Közös Hitachi, Toshiba és Matsushita LCD képernyő gyártás