1. Oldal
A filmipar egyre többet invesztál 3D mozikba, hogy olyan élményt nyújtson a nézőknek, amivel a televíziózás egyelőre még nem szolgálhat. Csakhogy rövidesen egyre több 3D képmegjelenítésre alkalmas TV lesz kapható és a műsorgyártás is fejlődik.
A filmstúdiók és forgalmazók financiális segítségével a mozi-üzemeltetők világszerte egyre több mozitermet szerelnek fel digitális vetítőberendezéssel, s ezek közül sok 3D sztereoszkópikus kép előállítására is alkalmas. Hollywood pedig egyre több 3D filmet ígér, s ezek térhatású vetítései valóban sikeresek üzletileg is. A filmipar azonban már nem marad sokáig versenytárs nélkül, mert a 3D televíziózás is lassan, de biztosan teret nyer.
Az első síkpaneles 3D TV Japánban már megvehető, és a Samsung egyik DLP hátulról vetítős TV-je, valamint a Mitsubishi LaserVue lézer TV-je is alkalmas a 3D sztereoszkópikus képmegjelenítésre, persze ezek nézéséhez mind szükség van egy alkalmas szemüvegre is.
Vannak cégek, melyek szemüveg nélküli 3D képernyőket is bemutattak már. Ezek egyike a budapesti székhelyű Holografika, melynek ügyvezetője Balogh Tibor meggyőződéssel állítja, hogy „a 3D képernyőnek ugyanolyan kényelmesen nézhetőnek kell lennie, mint napjaink 2D képernyőinek. Szemüveget viselve egyszerre csak ketten nézhetik a készüléket, és ez hosszútávon nem fog működni.” A magyarok Holovizio 3D képernyője ugyan szemüveg nélkül nézhető, de eddig csak számítógépes 3D állóképeket illetve animált ábrákat láthattak rajta a nézők.
A Philips WOW 3D monitora már megvetette lábát a piacon, mint professzionális célú képernyő, és a cég részt vesz az európai „3D 4 You” elnevezésű projektben, mely egy műsorszóró szabvány kifejlesztésére irányul. Rob de Vogel a cég 3D megoldásainak üzletfejlesztési igazgatója elmondása szerint stratégiájuk része az is, hogy számos tartalom-előállító eszközt is piacra visznek, melyekkel képernyőjükhöz alkalmas formátumú tartalmak produkálhatóak.
A hétfőn kezdődő National Association of Broadcasters (NAB) kiállításon a 3ality Digital Systems egy 3D TV élő adást mutat majd be. A cég vezérigazgatója Steve Schklair szerint a 3D lehetőségét megadó HDTV-k mellett a tartalmak és az ilyen tartalmak ismertsége jelentik a következő lépést. Ezek a tartalmak lehetnek 3D-ben kiadott filmek vagy bizonyos események tesztközvetítései. Schklair előrejelzése szerint ez év végére 3D Blu-ray műsoros lemezek megjelenése is várható a 3D-re alkalmas TV-kkel együtt, azok eladásának támogatására.
Az amerikai sikersport a kosárlabda mindenesetre már fölismerte a 3D-ben rejlő lehetőségeket. NBA élő közvetítést ugyanis már láthatott néhány lelkes szurkoló 3D-ben. Mike Rokosa az NBA Entertainment mérnöki tevékenységének alelnöke elmondta, hogy három vagy négy műsort csináltak eddig elég jó eredménnyel, olyan eszközökkel, melyek hozzáférhetőek.
Az NBA a Pace Fusion 3D kameráit használva közvetítette a Mavericks-Clippers kosármeccsét még március 25-én. Rokosa elmondása szerint egyedül a kamerák speciális eszközök, az adáshoz felhasznált többi készülék többsége a most is alkalmazott HD produkciós berendezésből állt össze.
A 3D közvetítést egy dallasi moziban láthatta a szépszámú szemüveget viselő közönség. A képet egy 4K felbontású Sony SXRD 3D vetítőrendszer vetítette az 12,8 x 5,5 méteres vászonra. Néhány kevésbé lényeges produkciós kérdés még megoldásra vár. Ezek egy része kreatív döntés kérdése, mint például, hogy miként nézzenek ki a grafikák és a statisztikák 3D-ben, és miként csökkenthetőek a gyors kameravágások, hogy megőrizzék a jelenlét élményét. Rokosa szerint a nézők többsége hasonlatosnak találta az élményt azzal, mintha tényleg ott lettek volna a mérkőzésen. A vetítés során „egy labda véletlenül a kamera felé repülve hagyta el a pályát és mindenki kitért az útjából”, mondta el Rokosa.
Kapcsolódó linkek:
A világ első 3D sztereoszkópikus tévéje már kapható Japánban
CES 2008: a Mitsubishi bemutatta lézer TV-jét
Hollywood kezdi egyre komolyabban venni a 3D mozit
DLP: jön a DarkChip 4 DLP chipkészlet és kész a 3-D HDTV technológia
Philips 107 centis 3D LCD képernyők
Az első síkpaneles 3D TV Japánban már megvehető, és a Samsung egyik DLP hátulról vetítős TV-je, valamint a Mitsubishi LaserVue lézer TV-je is alkalmas a 3D sztereoszkópikus képmegjelenítésre, persze ezek nézéséhez mind szükség van egy alkalmas szemüvegre is.
Vannak cégek, melyek szemüveg nélküli 3D képernyőket is bemutattak már. Ezek egyike a budapesti székhelyű Holografika, melynek ügyvezetője Balogh Tibor meggyőződéssel állítja, hogy „a 3D képernyőnek ugyanolyan kényelmesen nézhetőnek kell lennie, mint napjaink 2D képernyőinek. Szemüveget viselve egyszerre csak ketten nézhetik a készüléket, és ez hosszútávon nem fog működni.” A magyarok Holovizio 3D képernyője ugyan szemüveg nélkül nézhető, de eddig csak számítógépes 3D állóképeket illetve animált ábrákat láthattak rajta a nézők.
A Philips WOW 3D monitora már megvetette lábát a piacon, mint professzionális célú képernyő, és a cég részt vesz az európai „3D 4 You” elnevezésű projektben, mely egy műsorszóró szabvány kifejlesztésére irányul. Rob de Vogel a cég 3D megoldásainak üzletfejlesztési igazgatója elmondása szerint stratégiájuk része az is, hogy számos tartalom-előállító eszközt is piacra visznek, melyekkel képernyőjükhöz alkalmas formátumú tartalmak produkálhatóak.
A hétfőn kezdődő National Association of Broadcasters (NAB) kiállításon a 3ality Digital Systems egy 3D TV élő adást mutat majd be. A cég vezérigazgatója Steve Schklair szerint a 3D lehetőségét megadó HDTV-k mellett a tartalmak és az ilyen tartalmak ismertsége jelentik a következő lépést. Ezek a tartalmak lehetnek 3D-ben kiadott filmek vagy bizonyos események tesztközvetítései. Schklair előrejelzése szerint ez év végére 3D Blu-ray műsoros lemezek megjelenése is várható a 3D-re alkalmas TV-kkel együtt, azok eladásának támogatására.
Az amerikai sikersport a kosárlabda mindenesetre már fölismerte a 3D-ben rejlő lehetőségeket. NBA élő közvetítést ugyanis már láthatott néhány lelkes szurkoló 3D-ben. Mike Rokosa az NBA Entertainment mérnöki tevékenységének alelnöke elmondta, hogy három vagy négy műsort csináltak eddig elég jó eredménnyel, olyan eszközökkel, melyek hozzáférhetőek.
Az NBA a Pace Fusion 3D kameráit használva közvetítette a Mavericks-Clippers kosármeccsét még március 25-én. Rokosa elmondása szerint egyedül a kamerák speciális eszközök, az adáshoz felhasznált többi készülék többsége a most is alkalmazott HD produkciós berendezésből állt össze.
A 3D közvetítést egy dallasi moziban láthatta a szépszámú szemüveget viselő közönség. A képet egy 4K felbontású Sony SXRD 3D vetítőrendszer vetítette az 12,8 x 5,5 méteres vászonra. Néhány kevésbé lényeges produkciós kérdés még megoldásra vár. Ezek egy része kreatív döntés kérdése, mint például, hogy miként nézzenek ki a grafikák és a statisztikák 3D-ben, és miként csökkenthetőek a gyors kameravágások, hogy megőrizzék a jelenlét élményét. Rokosa szerint a nézők többsége hasonlatosnak találta az élményt azzal, mintha tényleg ott lettek volna a mérkőzésen. A vetítés során „egy labda véletlenül a kamera felé repülve hagyta el a pályát és mindenki kitért az útjából”, mondta el Rokosa.
Kapcsolódó linkek:
A világ első 3D sztereoszkópikus tévéje már kapható Japánban
CES 2008: a Mitsubishi bemutatta lézer TV-jét
Hollywood kezdi egyre komolyabban venni a 3D mozit
DLP: jön a DarkChip 4 DLP chipkészlet és kész a 3-D HDTV technológia
Philips 107 centis 3D LCD képernyők