A Blu-ray nem képes pótolni a DVD eladások visszaesését

1. Oldal

A 2008-ban négyszeresére, 482 millió dollárra (kb. 98,3 milliárd Ft) növekedett Blu-ray Disc (BD) költés és az erős kínai, indiai és Oroszországbeli eladások ellenére a Screen Digest piackutató 2010-ben csak enyhe növekedést jósol a video üzletben.

2008-ban a globális video biznisz több mint 2,6 milliárd dollárt (kb. 530 milliárd Ft) veszített a DVD vásárlások és kölcsönzés zuhanása miatt. Ez a szám, amely világviszonylatban 4,8 százalékos visszaesésnek felel meg a brit Screen Digest piackutató legfrissebb jelentésében látott napvilágot. Miközben az Észak amerikai DVD eladások változása jól dokumentált, a nemzetközi piacokon (az Észak amerikait nem számolva) bekövetkezett változások kevesebb figyelmet kaptak.

Tavaly Észak Amerikán kívül a fogyasztók 26,4 milliárd dollárt (kb. 5.360 milliárd Ft) költöttek videó szoftverekre, ennek kétharmadát (18,1 milliárd dollár) DVD-k vásárlására. A 2007-es költéshez képest a teljes szám 3,6%-os esést mutat, és ezen belül a lemezeladás értéke 4,7%-kal csökkent. Az eladási adatok összhangban állnak a trenddel, amely szerint a fogyasztói költés nagyjából egyenletes volt 2004-2007 között, és az Észak Amerikában 2007-ben kezdődött piaci visszaesés jelezte a globális csökkenés trendjét.

Az iparág arra számított, hogy a nagyfelbontású Blu-ray lesz a válasz a DVD hanyatlására. A Toshiba HD DVD-jével vívott formátumháború azonban azt jelentette, hogy a tíz évvel korábban a DVD indulásakor sikeresen működő erős egyesített marketing nem ismétlődhetett meg. Ehhez társult a fogyasztók költését érintő világméretű recesszió, és az, hogy ma már könnyű videóhoz hozzájutni más módokon is, mint letöltéssel, kalóz másolatok jóvoltából, legálisan vagy illegálisan birtokolva azokat. Mindezen tényezők következtében a 2008-as erős, 482 millió dolláros (kb. 98,3 milliárd Ft) BD eladás sem volt képes pótolni a kieső bevételeket.

A fizikai hordozók kölcsönzése is egyre csökken. Ezt a piacot is egyre nagyobb nyomás éri a mind olcsóbb lemezeladás, a kalóz másolatok, a letöltés és a legális és illegális birtoklás részéről. Bár a tömegpiacot kiszolgáló kölcsönző láncok egyre agresszívebb árstratégiát folytatnak ügyfeleik megtartása érdekében, és az online kölcsönző szolgáltatások, mint a LoveFilm International Európában és a Quickflix Ausztráliában valamelyest enyhítették a fizikai hordozók kölcsönzésének visszaesését, az internetes kölcsönzés azonban nem hatékony minden piacon.

Screendigest_abra.jpg
A fenti grafikon az első tíz Észak Amerikán kívüli piac videó költésének változását mutatja. Bár kívül esnek a rangsoron, három ország – Kína, India és Oroszország – kétszámjegyű növekedést élt meg 2008-ban a fogyasztók költését tekintve. Jelenleg összesített eredményük csak 4%-ot tesz ki a teljes 979 millió dolláros (199 milliárd Ft) nemzetközi bevételből, ami az említett országok összességét Olaszország elé helyezi a nemzetközi rangsorban. A piacok mindenesetre felkeltették a hollywoodi stúdiók figyelmét.

A Screen Digest vezető elemzője Helen Davis Jayalath várakozása szerint – erős promóciós tevékenységet feltételezve – idén a Blu-ray 6,9%-ban járul majd hozzá a nemzetközi videó költéshez. A fogyasztók nagyfelbontású formátum és az úgynevezett „csomagolt” azaz fizikai médiák iránti még meglévő erős érdeklődése ellenére a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben nem várható, hogy a Blu-ray Disc akárcsak minimálisan is hozzájáruljon a szektor minimális növekedéséhez 2010-ig.

Kapcsolódó linkek:

Csak pénzük 3 százalékát költik az amerikaiak filmletöltésre
Egyre ismertebb az amerikai fogyasztók körében a Blu-ray
Növekvő érdeklődés a web-TV-s szolgáltatások iránt
Aggódás és bizakodás a Blu-ray jövője kapcsán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .