1. Oldal
A Pacific Media Associates (PMA) piackutató adatai szerint 2005-ben több mint 4 millió frontvetítőt szállítottak ki, de a piac frontos változások és egy új korszak eljövetele előtt áll.
A világszerte eladásra kiszállított professzionális és házi-mozi frontvetítők mennyisége 17%-al nőtt, és túllépte a 4,1 milliót a 2005. év során. Az év utolsó negyedévében (Q4’05) a szállítások elérték az 1.219 ezer darabot, mely közel 20%-al több mint a tavalyi utolsó negyedévé (Q4’04), és meghaladja a korábbi negyedéves csúcsot, mely 2005. harmadik negyedévében született.
2005-ben olyan ötletes, fogyasztóknak szánt termékek jelentek meg a piacon, mint a beépített DVD lejátszóval és térhatású hanggal kombinált „instant mozi” projektorok, és az első zsebvetítők. Piacra kerültek a nagyobb tudású 720p vetítőmodellek és az első vonzó árú 1080p készülékeke is. A professzionális piacon nemcsak az volt újdonság, hogy az XGA felbontású modellek áttörték (lefelé) az 1000 dolláros árhatárt, de a piac az egyre megfizethetőbb hordozható SXGA+ vetítőkkel elkezdett a nagyobb felbontás felé tolódni, és megindult a 1080p-s digitális mozivetítők piaca is.
Különösen az Egyesült Államokban váltak népszerűvé és a piac hajtóerejévé az új kombinált vetítő/DVD-k, de sok vásárlója akadt a nagyon kedvező árú egy képmodulátor chipes és a csökkentett árú 3 chipes DLP vetítőknek, valamint az új LCOS modelleknek is. A Quixel Research adatai szerint az USA házi-mozi vetítők piaca 55%-al bővült a mennyiséget tekintve egy év alatt, és 14% volt a növekedés Q4’04 és Q4’05 között. A bevételek is erősen (30%-al) emelkedtek az előző évhez képest, ahogy azt az alábbi grafikon mutatja (a számadatok millió dollárban értendőek).
USA házi-mozi vetítők eladása |
A PMA elemzői szerint a frontvetítők piacán jelentős változás vette kezdetét. A projektor üzlet ugyanis bedugult, és a legtöbb gyártónak változtatnia kell megközelítésén, vagy lassú halállal kimúlik. Eddig majdnem mindenki ugyanazokat a termékeket kínálta, azonos kereskedelmi csatornákon keresztül, és ugyanazon vásárlóknak, s verseny főleg az árat tekintve volt. Ez a helyzet utat nyit egy új korszaknak, melyet a kevésbé konvencionális gondolkodás és a nagyobb kockázatvállalás jellemez majd. A változás több kreativitást igényel, s azok a cégek lesznek sikeresek, melyek megértik, hogy nem várhatnak addig, amíg egy üzleti lehetőség útja kitaposottá válik, az elsők fognak ugyanis pénzt csinálni.
A laptop számítógéppel, mobiltelefonnal, digitális kamerával és az iPoddal ellentétben az eddigi frontvetítők nem érték el azt a kritikus tömeget, ami miatt a vásárlók úgy érezték volna, nekik is szükségük van egy ilyen termékre. De az új korszakban a jövőképpel rendelkező cégek kihasználhatják a miniatűrizáció, az alacsonyabb költségek és az új technológiák előnyeit, hogy vetítési képességet építsenek a legkülönbözőbb fogyasztói elektronikai készülékekbe.
Kezdetben sok TV gyártó a veterán képcső kiváltására a vetítési technológiát szánta, de napjainkra az LCD és a plazma panelek váltak meghatározóvá. Miközben sok cég igen sokat fektetett a vetítési technológiákba, s néhányuk már kifejlesztette a fontos alkatrészeket vagy saját technológiáját, mások stratégiai célok hiányában valószínűleg kiszállnak a vetítőüzletből. De az új korszak eljövetelével, a képmegjelenítéssel eddig nem foglakozó cégek átveszik majd helyüket az olyan feltörekvő piaci lehetőségek területén, mint a zsebvetítők, „instant mozi” projektorok és más eddig még nem is létező termékek előállításában.
Kapcsolódó linkek:
LED-ek a DLP vetítéstechnikában
A Seiko Epson lézer megvilágítású hátulról vetítő egységet fejleszt