A házi-mozi által nyújtott élmény fontos összetevője az igazi mozikhoz hasonlóan több hangsugárzóból megszólaló körülölelő térhangzás. Ez a cikk a házi-mozi hanggal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat foglalja össze.
1.1 Mi a házi-mozi?
1.2 Napjaink házi-mozi hangjának Dolby és DTS technológiája
1.3 A hangformátum és a hangrendszer viszonyáról
1.4 Többcsatornás surround hangzás akár sztereó hangjelből
2. A házi-mozi hangrendszer felépítése
2.1 Három dolog, ami egy házi-mozi hangrendszerhez szükséges
2.2 Az „egydobozos” és hangprojektoros házi-mozi megoldás
2.3 A komponensekből felépülő házi-mozi megoldás
3. A házi-mozi hangsugárzók
3.1 A hangsugárzók elhelyezése
4. A digitális hangjelek csatlakoztatása
4.1 A digitális hangkábelek
5. A hangrendszer beállítása
5.1 A mély-hang menedzsment
5.2 A késleltetések beállítása
5.3 A csatornák hangerejének egyensúlya
5.4 A sokcsatornás mérőmikrofonos kalibráló rendszerek
6 A hangeffektek
7 Az akusztika fontossága
1. Bevezetés
1.1 Mi a házi-mozi?
A házi-mozi egy képmegjelenítő- és hangrendszer, ami otthonunkba hozza a mozik látvány- és hangélményét. Házi-mozivá alakítható a lakószoba vagy a nappali egy nagy képernyős TV-vel és a néhány néző számára élményt nyújtó házi-mozi hangrendszerrel, de házi-mozi a gondos belsőépítészeti és akusztikai tervek alapján felépített, akár több tucat kényelmes ülőhelyet kínáló saját vetítőterem is, hatalmas vetített képpel, a vetítővászon mögé illetve az oldal- és hátfalakon, sőt már a mennyezeten is elhelyezett hangsugárzókkal, s az azokat meghajtó audiovizuális elektronikai rendszerrel.
Az élmény fontos összetevője az igazi mozikhoz hasonlóan a nézőket körülvevő többnyire több hangsugárzóból megszólaló surround (ejtsd: szörround, értsd: körülölelő) hang, ami a képernyőn látott világba helyezi a nézőket, sokkal inkább a képen zajló események aktív részesévé téve őket. A surround hang forrása ma már nagyon sok minden lehet: például egy Blu-ray lemez, egy az internetes tartalomszolgáltatótól letöltött vagy online nézett (streaming) film, vagy egy digitális TV adás.
1.2 Napjaink házi-mozi hangjának Dolby és DTS technológiája
A surround hang már több mint 20 éve digitálisan kódolt formában érhető el a különböző műsorhordozókon, melyek döntően a Dolby Laboratories és a Digital Theater Systems Inc. (DTS) technológiáit alkalmazzák.
A kezdeti még analóg mátrix-kódolt többcsatornás hangot több mint 20 éve megjelent DVD-Video lemezeken már felváltották a hat (5.1) diszkrét hangcsatornából álló Dolby Digital illetve DTS (Digital Surround) hangsávok. Később néhány ugyanilyen korongon már megjelentek hétcsatornás (6.1) Dolby Digital (Surround) EX illetve DTS-ES kódolt hangformátumok is. A digitális televíziós adásokat általában még ma is Dolby Digital illetve Dolby Digital Plus hanggal látják el.
A Blu-ray Disc lemezeken már az igen kiváló hangminőséget biztosító nagy felbontású (96kHz/24-bites), akár nyolccsatornás (7.1) Dolby Digital Plus valamint DTS-HD High Resolution Audio, sőt a stúdióban a hangmérnökök által kevert hanggal bitről-bitre azonos tömörítetlen Dolby TrueHD vagy DTS-HD Master Audio hangformátumok is megtalálhatóak. (Lásd ezekkel kapcsolatban az „Új hangformátumok a Blu-ray Disc és HD-DVD műsoros lemezeken” című cikket.) Néhány Blu-ray lemezen ugyancsak tömörítetlen többcsatornás LPCM hangformátum található.
A hangformátumokat a műsorhordozókon illetve a visszaadásukra, dekódolásukra alkalmas készülékeken megfelelő logókkal jelölik.
1.3 A hangformátum és a hangrendszer viszonyáról
Problémát jelent, hogy a hangformátumoknál és a hangrendszerek felépítésének jellemzésére is használt csatornaszám megjelölés sokakat téveszt meg. Ha például egy Blu-ray lemezen, vagy más műsoranyag esetén azt olvassuk, hogy annak surround hangformátuma 7.1 csatornás, az nem azt jelenti, hogy az azt megszólaltató hangrendszer hangsugárzó csatornáinak is feltétlenül azonos számúnak, azaz 7.1-nek kell lennie.
Hogy egy hagyományos csatorna alapú hangformátum 5.1/6.1/7.1 csatornás, az csak azt jelenti, hogy öt, vagy hat, vagy hét teljes-sávszélességű csatornán és egy „.1-dik” korlátozott sávszélességű csatornára keverték illetve rögzítették és továbbították az audiojeleket a körülölelő hangtér előállításához. Az öt, vagy hat, vagy hét fő hangcsatorna jelei közül három (bal front, center, jobb front) a képhez köthető front hangtér megteremtésében játszik szerepet, kettő vagy három, vagy négy (bal surround és jobb surround illetve ezek mellett hátsó surround vagy bal hátsó surround és jobb hátsó surround) pedig a nézők melletti/mögötti körülölelő hangtér létrehozásában vesznek részt. A „.1-dik” csatorna például a robbanások és morajlások kisfrekvenciás hatáshang (LFE) összetevőit tartalmazza.
Egy tipikus házi-mozi hangrendszer – mint a fenti képen – három front és többnyire kettő, vagy három, vagy négy oldalsó/hátsó surround hangsugárzóból, valamint általában a legmélyebb hangokat előállító mélynyomóból vagy mélynyomókból és az ezeket meghajtó elektronikákból áll. Egy ilyen hangrendszerben a műsorhordozó öt, vagy hat, vagy hét fő hangcsatornájának audiojeleit – a legmélyebb frekvenciájú összetevőket kivéve – a hangrendszer megfelelő front és surround hangsugárzói szólaltatják meg.
Az sosem probléma, ha a műsor hangsávja nem tartalmaz hátsó surrond csatornákat, de a hangrendszerben hátsó surround hangsugárzók is vannak, mert ilyenkor az utóbbiak és az oldalsó hangsugárzók megosztva állítják elő surround hangteret, ami így jótékony módon még diffúzabb lesz, a hátulról-oldalról érkező hangokat pedig amúgy sem képes az emberi hallás olyan pontosan lokalizálni.
Akkor sincs gond, ha egy hangrendszer nem rendelkezik annyi hangcsatornával, mint ahány csatornás a tartalom hangsávja. Egy öt hangsugárzóból és esetleg mélynyomóból álló hangrendszer is reprodukálhatja az 6.1 vagy 7.1 csatornás hangtartalmat, sőt a center és/vagy surround hangsugárzók nélküli hangrendszer is, ahol a középről illetve hátulról/oldalról megszólaltatandó hangokat – többnyire az elektronika szimulációjával is segítve – a minimálisan szükséges két front hangsugárzó is előállíthatja, bár ez esetben a hangok pontos lokalizálhatóságát nehezebb megteremteni.
Az összes csatorna igazán mély hangösszetevőit és a „.1-dik” csatornát is mélynyomó (subwoofer) állítja elő. Ha a hangrendszerben nincs külön mélynyomó, de a többi hangsugárzó vagy azok egy része alkalmas a nagy intenzitású alacsony hangfrekvenciák reprodukálására, akkor ezek állítják elő a „.1-dik” és az összes többi csatorna basszusait. (Minderről részletesebben szól a „A házi-mozi mély-hangjairól” című cikk.)
Az új Dolby Atmos és DTS:X hangformátumok pedig – ahogy már említettük – már nem is hangcsatornákat írnak le, hanem hangobjektumokat, amiket az adott számú hangsugárzóból álló hangrendszer intelligens módon reprodukál.
1.4 Többcsatornás surround hangzás akár sztereó hangjelből
A Dolby Laboratories még a digitális hang megjelenése előtt kidolgozta annak módját, miként lehet egy sztereo jelátviteli csatornán négycsatornás surround hangot továbbítani. Ezt továbbfejlesztve a Dolby Surround Pro Logic II mátrix dekódoló technológia az 5.1 csatornás hangformátumokhoz hasonló surround hangélményt állít elő bármely szokványos sztereó műsorforrásból. Ugyanerre képes a DTS NEO:6 , a Dolby Surround Pro Logic IIx és néhány más hasonló úgynevezett felkeverés (upmixing) eljárás is, melyek már 6.1 vagy 7.1 csatornás hangot tudnak előállítani sztereo, Dolby Surround vagy Dolby Digital 5.1 hangsávokból.
2. A házi-mozi hangrendszer felépítése
2.1 Három dolog, ami egy házi-mozi hangrendszerhez szükséges
1. Egy házi-mozi hangrendszerhez szükség van műsorforrásokra, amelyek a rendszer bemeneteként a surround hangjelet szolgáltatják. Blu-ray Disc lemezlejátszó, műholdas, kábeltévé vagy IPTV vevőegység, PC, játékkonzol, de a tévékészülék maga, és a hálózatra/internetre csatlakozó médialejátszó illetve a készülékekbe beépülő streaming szolgáltatás is ilyen műsorforrásnak tekinthető.
2. A hangrendszerben szükség van jelfeldolgozásra, ami a kiválasztott műsorforrás digitálisan kódolt jelét dekódolja és előállítja az adott módon felállított konkrét hangsugárzó rendszer meghajtásához szükséges – ha kell teljesítményben végerősített – hangfrekvenciás tartományú audiojeleket. A jelfeldolgozásnak a dekódolás mellett része lehet az kisfrekvenciájú hangokat a mélynyomóra átirányító „Bass Management” funkció, a hangsugárzók elhelyezéséből adódó késleltetések és hangerőeltérések kompenzálása is. A jelfeldolgozó készülékekben általában különböző hangtereket, hangzásokat szimuláló úgynevezett „DSP effektek” is működhetnek. A jelfeldolgozás funkcióit általában egy AV előerősítő-processzor vagy AV erősítő/vevőerősítő végzi, de a funkciók más készülékekben is működhetnek. Manapság például az új HD hangformátumok (Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio) dekódolását a Blu-ray Disc lejátszókba is beépítik, az úgynevezett aktív hangsugárzók pedig tartalmazzák a meghajtásukhoz szükséges teljesítmény végerősítőt is.
3. A surround hangtér előállításához szükség van az általában több hangsugárzóból és többnyire mélynyomóból álló hangsugárzó rendszerre.
A házi-mozi hangrendszer funkcionálisan szükséges elemeit egy nagyképernyős TV-vel vagy vászonra vetítő projektorral kiegészítve már kész is a házi-mozi AV rendszere. Lásd a fenti funkció és jelfolyam ábrát.
2.2 Az „egydobozos” és hangprojektoros házi-mozi megoldás
Sok gyártó kínál egy dobozba csomagolva teljes, integrált és kompakt házi-mozi hangrendszert. Az ilyen „egydobozos” házi-mozik a bemeneti műsorforrások kezelését és a jelfeldolgozást többnyire egy központi egységben valósítják meg (némelykor a funkciók egy részét a mélynyomóba építik), általában alkalmasak Blu-ray Disk/DVD lemezlejátszásra, előfordul, hogy képesek külső forráskészülékről is digitális többcsatornás hangot fogadni, és már hálózati funkciókkal is rendelkezhetnek. Az ilyen rendszerek a hangot több csatornán erősítve a csomag részét képező többnyire úgynevezett szatellit sugárzókon és mélynyomón keresztül szólaltatják meg.
Az „egydobozos” házi-mozi praktikus megoldás lehet, ha kevés a házi-mozi rendelkezésére álló hely, a kezelési/használati utasítást követve különösebb hozzáértés nélkül is felállítható az ilyen rendszer és általában bízhatunk benne, hogy annak elemei megfelelően illeszkednek egymáshoz.
A házi-mozi hangrendszer lehet egy úgynevezett „soundbar” vagy hangprojektor is, ami egy kompakt egységben fogadja a hangforrások jeleit, tartalmazza a hangsugárzókat, az azokat meghajtó végerősítőket, és gyakran a szoba falairól és mennyezetéről visszaverődő hangokkal állítja elő a körülölelő hangteret.
2.3 A komponensekből felépülő házi-mozi megoldás
A különálló komponensekből összeállított házi-mozi hangrendszer szabadabban konfigurálható, több funkciót teljesít, több műsorforrás hangjelét kezeli, de ebből adódóan némileg összetettebb és több hozzáértést igényel. A hangrendszer hangsugárzói a házi-mozi helyiséghez, az elrendezéshez és a személyes preferenciáknak megfelelően választhatóak ki. A ma már hálózati funkciókat – Bluetooth és internetes/hálózati zenei tartalomlejátszást, többszobás zenemegosztást, stb. – is kínáló AV erősítőt/vevőerősítőt is az egyedi igényeknek, követelményeknek, lehetőségeknek és ízlésnek megfelelően lehet megválasztani. Kaphatóak külön A/V előerősítő-processzorok és külön nagy teljesítményű végerősítők a hozzájuk illeszkedő hangsugárzók meghajtására. A komponensek összehangolása, beüzemelése és kalibrálása szakértelmet igényelhet, azok együttes vezérlése és kezelése pedig ma már többnyire rendszerszintű okos megoldásokkal, például okostelefonon , táblagépen futó alkalmazásokkal történik. A kellő hozzáértéssel nem rendelkezők tanácsos, ha szakemberhez fordulnak egy összetett komponensekből álló hangrendszer megvalósítása esetén.
3. A házi-mozi hangsugárzók
Egy házi-mozi hangrendszer esetében a legfontosabb elvárás, hogy az megfelelő hangerővel és kis torzítással szólaltassa meg a surround hangot. A hangerőt a decibelben (dB) mért hangnyomás paraméterrel, a torzítást a nem kívánt zaj és a páratlan harmonikus hangösszetevők alaphanghoz mért százalékos arányával (THD%) szokás megadni. Bár mindenki egyéni ízlése szerint állíthatja be a hangrendszere által előállított hangnyomást, de a mozikban megszokottakhoz hasonló hangélményt az garantálja, ha annak átlagos értéke 75 és 85 dB között van és a leghangosabb csúcsokban képes jelentős torzítás nélkül elérni az akár 95 dB-t is (az említett értékek C súlyozott mérve értendőek).
A hangsugárzók kiválasztásánál alapvetően a házi-mozi helyiség méretét és a front hangsugárzók valamint a nézők közötti úgynevezett hallgatási távolságot kell figyelembe venni. Nagyobb köbtartalmú helyiségben illetve hallgatási távolsághoz ugyanis nagyobb hangnyomás előállítására képes hangsugárzókra van szükség. A hangsugárzók által produkált hangnyomás függ azok érzékenységétől (hatásfokuktól) illetve teljesítményterhelhetőségüktől. Az érzékenység paraméter azt mutatja, hogy a hangsugárzó 1 watt teljesítményű (vagy 2,83 Volt szinuszos váltakozó effektív feszültségű) jellel meghajtva hány dB hangnyomást állít elő tőle 1 méterre mérve, a teljesítményterhelhetőség pedig azt jelzi, hogy maximum milyen teljesítménnyel hajtható meg a hangsugárzó – rövid vagy hosszú ideig – annak károsodása nélkül.
|
Hallgatási távolság maximuma (m) |
Tipikus hallgatási távolság (m) |
Hangsugárzók elvárt max. hangnyomása (dB) | Mélynyomó(k) elvárt max. hangnyomása (dB) |
65 |
2,4 | 1,8 | 95 |
104 |
75 |
3,0 | 2,2 | 100 |
110 |
85 |
3,7 | 2,8 | 105 |
113 |
115 |
4,9 | 3,5 | 110 |
117 |
140 | 5,5 | 4,5 | 113 |
2x 117 |
A hallható hangok legalsó két oktávja nem játszik szerepet az irányérzékelésében, vagyis a 80 Hz alatti hangfrekvenciák megszólalásának helyét, irányát fülünk nem képes meghatározni, ezek a mély-hangok bárhonnan megszólalhatnak a házi-mozi helyiségben. Ez a tény teszi lehetővé a basszusokat hatékonyan előállító mélynyomók (subwoofer) alkalmazását.
Ezek a méretük és konstrukciójuk révén polcra helyezhető, falra szerelhető, karcsú oszlopként vagy állvány tetején a hallgatás helye közelében felállítható hangsugárzók praktikusak, helytakarékosak. Alkalmazásuk akusztikai szempontból is előnyös, és még az is megoldható, hogy az összes fő csatorna azonos vagy nagyon hasonló hangsugárzóból szólaljon meg, ami egy házi-mozi hangrendszer esetében igen kívánatos. Manapság egyébként a stúdiókban a hangmérnökök a házi videoműsorforrások sokcsatornás surround hangját már leginkább kisebb méretű hangsugárzókból és a 80 Hz alatti hangokat előállító mélynyomóból álló surround lehallgató rendszereken keverik.
A kisebb vetítőteremnek tekinthető házi-mozikban, ahol a helyiség térfogata általában 140 köbméternél nagyobb, a hallgatási távolság pedig 5 méter körüli, indokolt lehet a nagyobb teljesítményű, 3- vagy 4-utas, széles sávú front hangsugárzók és a diffúzabb hangteret produkáló speciális konstrukciójú, dipólus/bipoláris surround hangsugárzók alkalmazása. Ebben az esetben persze nehezen biztosítható, hogy azonos hangsugárzókon keresztül szólaljon meg az összes csatorna, de törekedni kell rá, hogy azok hangkaraktere hasonló legyen, ezért lehetőleg egy gyártó egy termékcsaládjának modelljeiből célszerű összeválogatni azokat. A megfelelő teljesítményű mélynyomók használatára természetesen ekkor is szükséges van.
A megfelelő hangsugárzók és mélynyomó kiválasztásáról olvashat a „Házi-mozit, okosan I. (Tervezés)” és a „A házi-mozi mély-hangjairól” című cikkekben.
A házi-mozi hangrendszer hangsugárzóinak elhelyezésénél célszerű hasonló elrendezést követni, mint amit a surround hangot keverő hangmérnökök a stúdiókban használnak. A stúdiók lehallgató hangsugárzóinak elhelyezését szabványok, így az alábbi ITU R BS.775-1 ajánlás rögzítik.
A center hangsugárzót mindig a kép közvetlen közelében annak függőleges középvonalában kell elhelyezni (ez a fenti ábrán a 0 fok). A hangsugárzó a TV képernyő fölé, de ha az magasabban van, akkor alá is helyezhető, bár ez kevésbé javasolt. Ügyeljünk rá, hogy a TV készülék és a centersugárzó előlapja lehetőleg egy síkban legyen a nem kívánt reflexiók elkerülése érdekében. Vetített képnél az ideális egy hangáteresztő vászon mögötti center hangsugárzó, de ha a vetítőfelület nem ilyen, akkor szintén inkább a fölé, mint alá célszerű azt elhelyezni.
A bal és jobb front hangsugárzókat szimmetrikusan, a képernyőtől jobbra-balra azonos távolságban kell elhelyezni. Egyedüli néző számára a bal, center és jobb frontsugárzókat az üléspozíciótól azonos távolságban (A), egy sorban ülő 5 vagy több néző esetén viszont velük párhuzamosan egy vonalba helyezzük el a hangsugárzókat (B). Mindenképpen kerüljük, hogy a centersugárzó közelebb kerüljön a nézőkhöz, mint a bal és jobb front hangsugárzók (C).
A bal és jobb hangsugárzók sugárzási tengelyeinek 45 és 60 fok közötti szöget kell bezárniuk, úgy hogy a szög csúcsa a központi hallgatási pozíció legyen (ennek felel meg a fenti ajánlott elhelyezési ábrán a 22 és 30 fok közötti szögtartományban elhelyezett jobb front hangsugárzó). A 45 fokos szög filmek nézéséhez megfelelő, de inkább a nagyobb 60 fokos szög ajánlott, mert ezt a szélesebb hangteret produkáló szabványos elrendezést alkalmazzák a surround műsorok hangját előállító stúdiókban, és a zenehallgatáshoz is ez illeszkedik.
Mindhárom front hangsugárzó sugárzási tengelyének nagyjából az ülő ember fülével azonos magasságban (kb. 1,2 m) kell lennie, és a központi hallgatási pozícióra kell irányulnia. Az emberi irányhallás az elölről érkező hangok 7 foknál nagyobb függőleges eltérést már képes érzékelni, ezért a centersugárzó és a frontsugárzók magasságbeli különbsége lehetőleg ne legyen ennél nagyobb.
A surround hangsugárzók elhelyezésénél korábban csak a hallgatás helye melletti, mögötti nem lokalizálható hangokból álló körülölelő hangtér előállítása volt a cél. Manapság viszont a filmek alkotói olyan hangot produkálnak, ami már megköveteli, hogy a surround hangsugárzók pontosan lokalizálható hangokat is vissza tudjanak adni. Ezért is tanácsos a hangsugárzók stúdiókban alkalmazott elhelyezését követni.
A hangok lokalizálhatósága érdekében a surround hangsugárzók sugárzási tengelyének is a központi hallgatási pozícióra kell irányulnia, és a frontsugárzókhoz hasonlóan, ha lehet nagyjából az ülő ember fülével azonos magasságban (kb. 1,2 m) kell elhelyezni azokat. Mivel irányhallásunk az oldalról és hátulról érkező hangok helyét kevésbé pontosan tudja meghatározni, ezért a surround hangsugárzók az ideális fülmagasságnál magasabban is elhelyezhetőek. A front és a surround hangsugárzók közti magasságbeli eltérés a központi hallgatási pozícióból nézve ne legyen nagyobb 15 foknál, mert ellenkező esetben a front és hátsó hangkép valamint a surround hangtér koherenciája megbomlik.
A hangsugárzók elhelyezésénél figyelemmel kell lenni a helyiségben a hangokat visszaverő felületek akusztikai hatására is. Ezzel foglalkozik a „Házi-mozi hangsugárzók elhelyezése és a szoba akusztikai kölcsönhatásai” című cikk.
A házi-mozi hangrendszer műsorforrás készülékeinek digitálisan kódolt hangjeleit S/PDIF, illetve HDMI interfészen keresztül lehet csatlakoztatni a jelfeldolgozó készülékhez, tipikusa AV vevőerősítőhöz/processzorhoz vagy házi-mozi rendszerhez.
A Sony/Philips Digital Interface (S/PDIF) adatátviteli protokoll és fizikai specifikáció optikai vagy 75 Ω-os koaxiális kábelen továbbítja a digitális hangjelet. Az optikai kábelt TOSLINK, a koaxiális kábelt RCA (vagy más néven CINCH) csatlakozóval szerelik.
Az S/PDIF az Audio CD 44,1 kHz-es illetve a DAT kazetta 48 kHz-es 20 vagy akár 24 bites, kétcsatornás LPCM digitális hangjele mellett a többcsatornás tömörített Dolby Digital és DTS formátumok bitfolyamainak átvitelére is alkalmas.
Ma a digitális audio- és videojelek átvitelére a HDMI 2.0, illetve annak HDMI 2.0a és legújabban már HDMI 2.0b verzióinak megfelelő interfész használatos, de rövidesen megjelenik a készülékeken a HDMI 2.1 is. Ezen keresztül az összes ismert két- és többcsatornás, tömörítetlen vagy tömörített hangformátumú kódolt digitális hangjele továbbítható így a sokcsatornás LPCM és HD hangformátumok (Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio) és ezzel együtt már az objektumalapú Dolby Atmos és DTS:X hangformátumok is. Éppen ezért a műsorforrás készülék kiválasztásánál és beállításánál tekintetbe kell venni, hogy a jelfeldolgozó készülék milyen digitális hangjelek fogadására illetve dekódolására képes.
Vannak régebbi AV vevőerősítők, amelyek csak a bemeneti HDMI jelek közötti kapcsolásra alkalmasak. Az ilyen HDMI „switcher” funkciójú bemenetek nem fogadnak digitális audiojelet, ezért az ilyen erősítők továbbra is csak a koaxiális vagy optikai S/PDIF interfészen keresztül csatlakoztathatóak. Digitális audiojelet csak az úgynevezett jelismétlő (repeater) funkciójú HDMI bemenetek fogadnak.
Akadnak olyan ugyancsak nem mai AV vevőerősítők, amelyek fogadnak ugyan digitális audiojelet jelismétlő HDMI bemenetükön, de csak Dolby Digital és DTS bitfolyamokat valamint esetleg 5.1 vagy 7.1 csatornás LPCM jelet tudnak dekódolni. Ezekhez az erősítőkhöz például a Blu-ray Disc lejátszóknak HDMI kimenetükön Dolby Digital illetve DTS bitfolyammá kell alakítaniuk a lemezeken lévő HD hangformátumokat, illetve dekódolni és sokcsatornás LPCM jellé alakítani azokat, kivéve persze az eleve sokcsatornás LPCM hangsávot.
A legtöbb AV vevőerősítő ma már a HD hangformátumokat is dekódolja, és ez esetben e bitfolyamokat érdemes továbbítani, mivel az átvitel során nem jelent problémát a digitális jelbizonytalanság (a jitter).
4.1 A digitális hangkábelek
Az optikai és koaxiális kábelen zajló S/PDIF digitális jelátvitel gyakorlatilag azonos hangminőséget biztosít, de mindkettőnek vannak korlátai.
A koaxiális kábel nem túl drága, de a készülékek galvanikus kapcsolata úgynevezett földhurok okozta búgó zajt eredményezhet, és az összeköttetés nagyobb kábelhossznál érzékeny lehet az elektromágneses zavarásra. 10 méternél hosszabb koaxiális kábelt már csak árnyékolt kábelcsatornában ajánlott vezetni.
A TOSLINK optikai kábel nem okoz földhurkot és védett az elektromágneses zavarokkal szemben, de tipikusan 6 méternél nem lehet hosszabb a benne haladó fény vesztesége miatt, és bizony nem is olcsó.
A HDMI kábelek csomagolásán a gyártónak fel kell tüntetni, hogy az milyen alkalmazáshoz megfelelő (lásd erről a „HDMI: új kábel megjelölési szabályok” című cikket). A „Standard” és a „High Speed” kábelek közül az utóbbiak tesztelten alkalmasak a legnagyobb felbontású és akár 3D képátvitelre, és a legtöbb 5 méternél rövidebb HDMI kábel megfelel ennek. Jobb konstrukcióval és anyagokkal egy HDMI kábel akár 15 méteres is lehet. A HDMI 2.1 verziójú szabvány már sokkal nagyobb, 48 Gigabit/sec sávszélességű „Ultra High Speed” HDMI kábelt ír elő.
5.1 A mély-hang menedzsment
Ahogy arról a házi-mozi hangsugárzók kapcsán már szó volt, a legtöbb házi-mozi hangrendszerben a többcsatornás surround hang összes alacsony frekvenciás összetevőjét mélynyomó állítja elő. A surround hang csatornáinak mély-hangösszetevőit többnyire az AV erősítők és előerősítő-processzorok „Bass Management” funkciója irányítja át a mélynyomóra. Ennek a funkciónak a működését és használatát magyarázza el „A házi-mozi mély-hangjairól” című cikk illetve annak a mély-hangok átirányításáról szóló fejezete. Külön fejezet foglalkozik a mélysugárzó beállításával.
5.2 A késleltetések beállítása.
A legtöbb házi-mozi hangrendszer esetében a hangsugárzók nem helyezhetőek el azonos távolságban a hallgatás helyétől annak ellenére, hogy ez lenne az ideális. Hogy a többcsatornás hang minden hangsugárzóból azonos fázisban és megfelelő időzítéssel szólaljon meg a hallgatás helyén, késleltetésekkel kell kompenzálni azok eltérő távolságát. Mivel a frontsugárzókhoz képest általában a surround és néha a center hangsugárzók vannak közelebb a hallgatókhoz, ezért e csatornákból megszólaló hangot késleltetni kell. Ha erre egyáltalán szükség van, a késleltetések mértéke kiszámítható a Gyakran Ismételt Kérdések (GY.I.K.) oldalon megtalálható módszerrel.
A házi-mozi rendszerek, AV vevőerősítők és előerősítő-processzorok beállító menüjében általában megadható az egyes hangsugárzók hallgatási helytől mért távolsága, ami alapján a készülékek maguks beállítják a megfelelő késleltetéseket.
5.3 A csatornák hangerejének egyensúlya
Ahogy egy sztereo hangtér esetében is fontos, hogy a két hangsugárzó a hallgatás helyén azonos hangerővel, azaz egyensúlyban szóljon (ennek beállítására szolgál a „balansz” szabályzó), úgy egy többcsatornás hangrendszer esetében is az, csakhogy ezt egyszerűen füllel beállítani egy film sokcsatornás hangját hallgatva nem lehet. Ezért aztán a beállítást segítendő már a korai AV vevőerősítők, előerősítő-processzorok és a jobb házi-mozi rendszerek is rendelkeztek valamifajta tesztjel generátorral. Az általában sistergésre emlékeztető, a hallható spektrumtartomány összes frekvencia-összetevőjét azonos energiaszinten tartalmazó úgynevezett „rózsazaj” tesztjel egymásután felváltva szólaltatja meg a többcsatornás hangrendszer hangsugárzóit. Ezt hallgatva már többé-kevésbé pontosan füllel is beállítható az egyes csatornák hangerőszintje, de hangnyomásszint mérő eszközzel (már egyes mobiltelefonok is képesek erre) megbízhatóbb eredményre juthatunk.
5.4 A sokcsatornás mérőmikrofonos kalibráló rendszerek
Ma már a legolcsóbb belépőszintű modelleket kivéve szinte minden AV vevőerősítő és házimozi-rendszer kínál valamiféle sokcsatornás mérőmikrofonos kalibráló rendszert. Ez a funkció a házi-mozi hangrendszer központi hallgatási pontjában (vagy akár több pontján) elhelyezett mérőmikrofonnal automatikusan megméri a hangsugárzókból megszólaló tesztjeleket és az eredményeket kiértékelve beállítja a hangsugárzók megfelelő késleltetését, a csatornák kiegyenlített hangerejét, esetleg a mély-hang menedzsment keresztváltási frekvenciáit, sőt a fejlettebb rendszerek a szoba akusztikai viselkedésének és az esetleges visszaverődések következtében fellépő frekvencia-átviteli torzításokat is megpróbálják kompenzálni parametrikus szűrők hangolásával.
Az automatikus kalibrálás jó kiindulásnak tekinthető, de mindenképpen érdemes ellenőrizni annak eredményét, mert azért a rendszerek annyira nem intelligensek, hogy kizárható lenne a hibás mérés vagy kiértékelés.
A surround hangformátumok dekódolását és a hangrendszer beállítási funkcióit elvégző készülékek gyakran teszik lehetővé a hang digitális jelfeldolgozásával (DSP) annak további manipulálását. Az ilyen eljárások több különböző célt szolgálhatnak.
Vannak közöttük olyanok, amelyek a hangforrások eltérő bemeneti jelszintjeit kompenzálva, vagy a filmek leghalkabb és leghangosabb hangjai közötti amúgy nagyon széles dinamikatartományt némileg szűkítve kiegyenlítettebbé, mások számára – gondoljunk csak a szomszédokra, vagy esti filmnézéskor pihenni vágyó családtagjainkra – elviselhetőbbé teszik a megszólaltatott hangot és érthetőbbé a dialógusokat. Más eljárással a némileg tompábbnak tűnő halkabban megszólaló hangot is élénkebbé lehet tenni.
Az úgynevezett DSP effekt programok hangterek mesterséges szimulálásával azt az érzetet keltik, mintha a hang egy bizonyos méretű vagy funkciójú teremben, például egy filmszínházban vagy egy jazz klubban szólalna meg. Manapság már vannak olyan eljárások is, amelyek akár plusz magassági és/vagy szélességi hangcsatornák előállításával a térhangzást újabb dimenziókkal egészítik ki.
7 Az akusztika fontossága
A házi-mozi hangrendszerek megszólalását alapvető módon befolyásolják akusztikai tényezők, ezért számolni kell ezekkel, ha a drágán megvásárolt hangsugárzókból és egyéb berendezésekből a tőlük elvárt hangzást várjuk. A legnagyobb figyelmet az alacsony frekvenciájú hangoknak kell szentelni, mert az ezek egyenetlen eloszlását eredményező állóhullámok a helyiség relatíve kis mérete miatt szinte bizonyosan létrejönnek.
Ügyelni kell a falakról, plafonról, padlóról és más berendezési tárgyakról visszaverődő hangokra is, mert ezek a hangsugárzókból megszólaló közvetlen hangokkal interferálva megváltoztatják a megszólaló hang frekvencia-összetételét, azaz hangszínét.
Az alábbi néhány tipp segíthet a súlyosabb akusztikai problémák elkerülésében, ám egy komoly házi-mozi megvalósítása esetén nem árt szakemberhez fordulni, aki hozzáértő módon oldja meg azokat.
• Házi-mozink számára lehetőleg olyan a helyiséget válasszunk, melynek alaprajza nem teljesen négyzet vagy egyik dimenziója nem pontosan kétszer akkora, mint egy másik, mert ezekben általában kezelhetetlen alacsony frekvenciájú állóhullámok keletkeznek, ami lehetetlenné teszi a basszus hangok normális megszólaltatását.
• A túl nagyméretű, kemény és csupasz felületek visszaverődéseket okoznak, ami zengővé teszi a hangot elszínezi annak frekvenciatartalmát, érthetetlenné a dialógust. Próbáljunk minél több kárpitozott felületet, szőnyeget és függönyt alkalmazni a probléma kézben tartására.
• Egy hangsugárzót a szoba falaihoz és különösen azok találkozásaihoz (sarkokhoz, a fal és plafon, a fal és padló találkozásához) közel helyezve erősebb (némely esetben túl erős) lehet azok mély-hang leadása.
• Ha lehet, az ülőhelyeket pontosan azon oldalfalak közé középre helyezzük, amire a surround sugárzók kerülnek.
További részleteket olvashat mindezekről „A házi-mozi helyiség optimális méretarányai”, „A házi-mozi mély-hangjairól”, valamint a „Házi-mozi hangsugárzók elhelyezése és a szoba akusztikai kölcsönhatásai” című cikkekben.
Üdv.
A kérdés a következő lenne. Adott egy Samsung tv aminek opikai „toslink”, hdmi illetve jack dugós audio kimenete van. Adott egy régebbi technics házimozi erősítő, aminek csak 2 dugos rca bemente van. Namost ha van egy 5,1-es hansgávú film amit történetesen a tv maga játszik le (nincs egyéb lejátszó) akkor hogy megy át az 5,1-es hangsáv az erősítőre és hogy ad az le 5,1-es hangélményt? De általánosságban is érdekel, hogy lesz egy analog 2 eres rca kimentből átjátszva egy házimozi erősítőre és abból hogy lesz újra 5.1. Köszönöm
Üdv Balázs!
Ha annak a nagyon régi Technics házimozi erősítőnek valóban nincs digitális (S/PDIF) optikai vagy koaxiális bemenete, amin keresztül fogadhatná és dekódolhatná a TV 5.1-es – feltehetően Dolby Digital kódolt – hangsávját, akkor az sehogy nem megy át. Analóg kétcsatornás RCA csatlakozáson sztereo audiojel vihető át, bár ebből is lehet sokcsatornás hangzást előállítani a Dolby Surround mátrix dekódoló eljárással, ami feltehetően van a Technics erősítőn is. Ez persze hangélményben meg se közelíti a diszkrét 5.1-es hangsáv élményét.
Üdvözlöm!
PC-n keresztül szeretnék házimozi rendszert kialakítani, de valamiért csak egyszerre szól az összes hangfalam. A következő módon kötöttem össze:
PC (Nvidia GTX 750Ti)–HDMI 2.0-n keresztül– > TV (Sony KDL-43w808c) –optikai kimenet/toshlink –> Digitális-analóg audio KONVERTER (DAC 5.1)– RCA kábellel –> Genius 5.1 Home Theater (3600W)
A problémám, hogy sehogy nem akar megszólalni 5.1-ben.
Mit kellene állítanom, hogy működjön?
Üdv:
Alex
Üdvözlöm!
Az ilyesfajta problémák megoldását az alkalmazott készülékek és eszközök használati és kezelési utasításainak gondos elolvasásával kell kezdeni. Mást nem tudok tanácsolni, mint hogy ellenőrizze az alábbiakat:
– Van 5.1-es Dolby Digital vagy DTS hangsávja a filmnek?
– A PC-s lejátszószoftver támogatja Dolby Digital vagy DTS hangsáv lejátszását és bitfolyamként való kiadását? Lehet, hogy ezt be kell állítani a szoftver konfigurációjában.
– A videokártya konfigurációjában be van állítva, hogy adja ki a Dolby Digital vagy DTS bitfolyamot?
– A Sony TV audiokimenete be van állítva, hogy adja ki a Dolby Digital vagy DTS bitfolyamot?
– A DAC jelzi valamilyen formában, hogy Dolby Digital vagy DTS bitfolyamot kap, egyáltalán képes ezek dekódolására?
Köszönöm a segítséget! Ellenőrizni fogom.
Üdvözlöm!
Vásároltam egy Samsung QE 43 Q60TAUXXH QLED TV-t. 4K UHD HDR.
Rájöttem, hogy frissítenem kell a rendszer többi elemét. Az Apple TV 4 HD-t cserélem Apple TV 4K-ra, ami már tudja a HDR-t is. Egy 2.0a hdmi kábellel ha összekötöm őket, akkor a TV-ből optikai kábelen keresztül tudok csak menni a kb 10 éves ONKYO TX-SR507 erősítőbe. Így a direkt kötés miatt az ONKYO hdmi-je nem butítja le a képet. Ahogy olvastam az optikai kábeles audiónak vannak korlátai. Cserélnem kell erősítőt, mert eleve elavult (bár Dolby TrueHD dekóder van benne) és amúgy sem tudná, azt hangot, amit az optikai kábel miatt nem kapok meg, vagy hdmi elosztóval csatlakoztassam az Apple TV-t a TV-hez és az erősítőhöz? Előnyök hátrányok?
Köszönöm a segítséget.
Üdvözlöm Zsolt!
Felhívnám a figyelmét, hogy új Smart TV-jének Tizen platformján megtalálja egy sor 4K HDR tartalmat kínáló szolgáltatás – az Amazon Prime Video, az Apple TV app (Apple TV+, iTunes és a jövőben még sok egyéb az alkalmazáshoz csatlakozó tartalomszolgáltatás és csatorna), a Netflix stb.) alkalmazását. Szerintem inkább ezeket érdemes használni, s akkor talán nem kell leváltani az Apple TV boxot (főleg, hogy állítólag nemsokára megjelenik annak A12X Bionic chipes változata). Ne bajlódjon HDMI elosztóval, inkább egy új AV vevőerősítőre kéne költeni, ami rendelkezik eARC csatlakozással, amin keresztül a TV át tudja küldeni az erősítőnek a legújabb hangformátumokat is, mint amilyen a Dolby Atmos.
Még valami: a HDMI kábelek megjelölésére nem a HDMI specifikáció verziószáma (lásd 2.0a) szolgál, sőt a verziószám használatát annak megtévesztő mivolta miatt kifejezetten tiltja a szabványt ellenőrző szervezet. A HDMI Forum előírása szerint a teljes minőségű HDMI 2.0a verzióban specifikál 4K UltraHD (3.840×2.160 @60Hz/50Hz, 4:4:4 színkódolással) széles színtartományú és a nagy dinamikatartomány (HDR) videó átvitelére alkalmas 18 Gigabit/sec adatátviteli sebességű kábel a „Premium High Speed HDMI Cable” vagy „Premium High Speed HDMI Cable with Ethernet” elnevezéssel rendelkezik.
Üdv. Érdeklődnék olyan hangprojektort után, amelyre rácsatlakoztatható aktív melyláda, koaxal. Rendelkezek 5.1-es rendszerrel, amely szépen szól, szeretem is de hely hiánya miatt váltanék soundbar-ra. Viszont a meglévő mélyládámat használnám fel, ha letezik hangkimenettel hangprojektor.
Van erre megoldás?
Köszöntöttel Olivér
Kedves Olivér!
Számos hangprojektor kapható, melyhez csatlakoztatható külső aktív mélynyomó. Konkrét terméket a portál etikai normái szerint nem ajánlhatok, de az internetes termékforgalmazók weboldalain keresgélve könnyen találhat igényeinek és árelképzelésének megfelelőt. Ha bizonytalan egy adott termék kapcsán, szívesen segítek.
Üdvözlök mindenkit!
A magas szakértelmű, jól érthető leírások alapján, Én is teszek fel kérdést megoldásom reményében.
Van egy LG 43UM7100PLB tv.
https://www.lg.com/hu/televiziok/lg-43UM7100PLB
Ezen tv alkalmas-e 5.1 hangú filmet, zenét adni a
Pioneer VSX-D511 házi mozi erősítőmön át?
https://avx.hu/forum/viewtopic.php?t=133119
Figyelmesen beállítottam, csatlakoztattam (optikai kábel)próbálkozom a tv at erősítőhöz, de csak sztereó hangot érzékelünk a neten elérhető film, és hanganyagoknál.
Vagy kell hozzá a meglévő 7.1 hangkaris pc.
Vagy többcsatornás külső hangkártyát venni, ha más is használná a pc-t másra.
Olyan megérzésem is van a youtobe oldalon csak sztereós anyag van, ezért nálunk is így hallani.
Köszönöm szépen a részletes választ, kívánva kellemes ünepeket, és új évet!
Trenka László
A TV alkalmas az 5.1-es hangsávú tartalmak bitfolyamait kiadni az optikai kimeneten (ez csak Dolby Digital vagy DTS lehet). Ehhez a TV hangkimenet beállításában az optikai kimenethez az „Áthaladás” beállítást kell választani. Ez azt biztosítja, hogy a film 5.1-es Dolby Digital vagy DTS hangsávját a TV nem konvertálja sztereo PCM jellé, hanem változatlan formában továbbítja azt a vevőerősítő optikai bementére.
Üdvözlöm!
Köszönöm, kipróbáltam.
Ahol az „Áthaladás” beállítás is választható a tv hangbeállításnál, ott Automatikus volt (eredetileg), megváltoztattam, de nem érzékeltem többcsatornás hangzást így sem ugyanannál a youtube filmnél. Másikat is próbáltam ugyanolyam. Feltételezem, az automatukus mód választ amit érzékel, arra vált. Jól gondolom?
Van nekem jó pár film, több zene többcsatornás a hdd-n (kb 15 éve letöltöttek) azoknál szépen hallani mi hol szól.
Van egy térhangzás beállító magyar nyelvű videó: DVDCENTER 5.1 hangrendszer beállító teszt.iso)
ami tökéletesen szól ahogy kell, de ugyanez a tv youtube csatornától csak sztereó.
Ha jól tudom jelenleg se a YouTube és se a YouTube Music streaming nem nyújt diszkrét sokcsatornás surround hangú tartalmat, maximum sztereót. Feltölteni persze lehet, és vannak is szép számmal Dolby Digital 5.1 demóvideók a YouTube-on, de azok állítólag 2019 vége (talán szeptembere) óta csak sztereóra lekeverve jönnek le. Egy dolgot lehet megpróbálni, hogy a Dolby surround hanggal megjelölt videókhoz bekapcsolja az AV vevőerősítőn a Dplby Pro Logic dekódolást, ami a sztereóba mátrixkódolt sokcsatornás hangot szétválasztja.
Köszi! Elátkoztam párszor őket, maradok ahogy van, semmi kedvem már próbálkozni! Ennyi volt, és örülök a hasznos válaszaidnak, okosodtam ismét.
Laci
Örülök, hogy segíthettem.
Köszönet a cikkért! KimerItő és érthető, de maradt még egy kérdés.
Samsung Q 60 TV-m és egy öreg Marantz házimozi erősItőm van. Más lehetőség hiányában optikai kábellel kötöttem őket össze.
A Netflix-ről gyönyörű dinamikus, 5.1-es hangot kapok, ez hibátlan.
A TV műsorokat Digi TV-ről nézem. A beltéri egység kimenete digital-ra van állitva. A tv-hez HDMI-vel csatlakozom.
A TV kimeneten két lehetőség van: PCM, és Auto.
Auto módban egyes adók esetében, (pl:Duna HD, M5) kijelzi az erősitő, hogy Dolby Digital, de változatlanul csak két csatornát érzékel. Ilyenkor tudok különböző Dolby efekteket állÍtani, de a hang dinamikátlan, vérszegény, alul vezéreltnek tűnik. Mondhatni, hogy élvezhetetlen, legalább is a Netflix hangjához képest.
Ha átkapcsolom a TV kimenetet PCM-be, akkor megjön a dinamika, de Így nyilván „csak” sztereó hangot hallok, ami viszont hallgatható.
Ezt egyszerűen Így kell elfogadni, vagy van még valami lehetőség javitani a hangzást?
Üdv.: Gy.
Felteszem a TV saját Tizen Smart TV platformja alatt működő Netflix alkalmazásból nézett filmek 5.1-es hangjával elégedett.
Hogy a Digi TV „beltéri” milyen hangot ad ki, annak azért több összetevője lehet. Van-e egyáltalán 5.1-es hangja a műsornak? Ezt talán lehet ellenőrizni az adott műsort nézve a rá vonatkozó információk lekérdezésével (ez többnyire egy külön gomb a távirányítón). Hogy van beállítva a beltéri audiokimenete? Lehet a „digital-ra” állítás mellett vannak más opciók is (auto, bitfolyam továbbítás)? Lehet az a gond, hogy a Digi TV beltéri a HDMI kapcsolaton át eleve csak sztereó hangot fogadó készüléknek „látja” a TV-t és így nem is továbbít felé 5.1-es hangsávot. Ha van a Digi TV beltérinek saját digitális audiokimenete (optikai vagy koax) megpróbálnám azt közvetlenül az erősítő egy másik bemenetéhez csatlakoztatni, hátha azon át jobb lesz a hang, mert azt a TV-nek nem kell akkor konvertálnia. Gond lehet ugyanis, hogy az „öreg Marantz” az optikai bemenetén csak maximum 5.1 Dolby Digital ill. DTS hangformátumokat fogadhat, így a TV az optikai kimenetén kénytelen mindent lekonvertálni erre.
Lehet, hogy a beltéri egység helyett célszerűbb lenne „DIGI SMART CAM” kártyát használni a TV-ben?
Tisztelt GURU!
Köszönöm a gyors választ! Igaza van, a NETFLIX-et a TV saját platformjáról nézem. Sajnos nincs rajta kártyafogadó aljzat, viszont a beltéri egységen van optikai kimenet. Ezt ki is próbáltam, közvetlenül az erősítőre csatlakoztatva. Három beállítási lehetőség van, PCM, Auto, Digital. Utóbbi két módban, ha a TV adó sztereó, akkor az erősítő kijelzőjén a PCM, ha 5.1 hangot sugároz, akkor pedig a Dolby Digital felirat jelenik meg, de változatlanul csak két csatornán érzékeli a bejövő jelet, amit szintén kijelez. Hozzá teszem, hogy NETFLIX műsorok esetében minden esetben kijelzésre kerül, hogy öt csatornán érkezik a jel.
Lehet, hogy a TV adók, csak egy két csatornára bontott 5.1-es kódolt jelfolyamot sugároznak? Ilyenkor van lehetőségem különböző Dolby hangzásokat állítani, de úgy tűnik, hogy a Marantz nemcsak a jelfolyamot ossza le öt csatornára, hanem a jelszintet is, ami végeredményben egy csökkent hangerőt, és kevésbé dinamikus hangzást eredményez.
Valószínűleg célszerűbb a TV műsorokat sztereóban hallgatni, a filmeket pedig el lehet érni más forrásból is, ha arra érdemes. Természetesen ez csak egy gondolatmenet a részemről, ha tévedtem, akkor javítson ki! Az erősítő egyébként egy SR 5300-as, kb. 20 éves készülék de ma is hibátlan. Akkoriban a DTS volt a csúcs, ennyit tud. Véleményem szerint ez még ma is bőven jó, ha megfelelő a műsorforrás, és egyébként helyesen van beállítva minden. Ha többre vágyunk, akkor elég mélyen a zsebbe kell nyúlni. Összességében persze elégedett vagyok, pusztán kíváncsiságból érdeklődöm.
Köszönettel: Gy.
Tisztelt Orgoványi György!
Azon a „Samsung Q60” QLED TV-n van egy un. CI (Common Interface), sőt CI+(1.4) nyílás, amibe a DIGI Smart CAM modul és abban a SMART kártya behelyezhető. Nézzen ennek utána Digi szolgáltatás weboldalán.
A „Dolby Digital” felirat nem feltétlenül jelenti azt, hogy a műsornak 5.1-es a hangja, a Dolby Digital lehet kétcsatornás is.
Tisztelt GURU!
Köszönöm!
Utána nézek!
Üdv.: O.Gy.
T.Guru! Pioneer VSX-933 erősítővel kapcsolatban kérdezném! Mikrofonos beméréskor (MCACC) előzőleg a rákötött hangfalak kiválasztásra kerülnek, a subwoofer is (5.1). Beméréskor kiküldi a jelet nagy hangerővel a subwooferre is de a befejezés után mégis azt jelzi hogy nincs subwoofer a rendszerben. Mi lehet ennek az oka, lehet e valamit tenni hogy rendesen felismerjen minden résztvevőt?
Köszönöm a Választ!
Kedves József!
Ennyi információból sajnos nem tudom megmondani, hogy mi lehet a probléma oka, de ha a bemérés után megszólal a subwoofer, akkor talán nem nagy a gond. Ha viszont nem szól, akkor szükség lehet egy gyári állapotba való visszaállításra („Factory Reset”).
Kedves GURU!
Sajnos az a baj hogy bemérés után nem szólal meg a subwoofer, ugyanis kéri a beállított eredmények mentését abban pedig az szerepel hogy nincs subwoofer a rendszerben.
Factory Reset után megszólal de akkor nincsenek beállítások minden vissza kerül alapra tehát megint kellene az MCACC.
Sajnos több információt nem tudok annál írni mint hogy elvégzem a leírás szerint az MCACC- bemérést, a bemérés elején a sud megszólal nagy hangerővel ennek ellenére a bemérés folyamán( több lépcsős a bemérés) már nem szerepel a subwoofer a rendszerben, ennek megfelelően a végén az eredmény ” subwoofer No „
Kedves József!
Ha a hangsugárzók interakciója vagy a helyiség nehezen kezelhető akusztikai viszonyai miatt az Auto MCACC inkorrekt mérést produkál, akkor a hangrendszer hangsugárzóit manuálisan kell beállítani javaslatom szerint az alábbiak szerint:
– minden (L/C/R/Rs/Ls) hangsugárzó kicsi (smal)
– van a rendszerben subwoofer
– a SW keresztváltási frekvenciák 80Hz-re
Ezeket elmentve újra meg lehet próbálni ráengedni az MCACC-t hátha rendesen működik.
Kedves GURU!
Valóban akusztikai probléma lehetett, megoldás a subwoofer áthelyezése volt igaz minimális mértékben de segített! 🙂
Viszont úgy tűnik ha megoldódik egy probléma jön helyette másik!
A sikeres bemérés után a 2.0 zenék mély hangjai is szépen jöttek a mélynyomóból (5.1 re van felkonvertálva) de kikapcsolás után kb 1 óra múlva újra indítva már nem. Ha 5.1 a forrás anyag akkor azonnal megszólal a sub, az miért lehet hogy 2.0 esetében hol szól hol nem, de inkább nem bármit is csinálok vele?
Köszönöm az eddigi segítséget is! 🙂
Kedves József!
Talán az 5.1-re felkonvertálás maradt el?!
Köszönöm GURU a tanácsokat, segített! Közben rájöttem a megoldásra néha máshogy működnek a dolgok mint ahogy azt az ember gondolná. 2.0-ás tartalmaknál a frontot Smal-ra vagy megosztottra kell állítani. 🙂
Még egyszer is köszönöm!
Tisztelt Guru!
Valószínűleg nem én vagyok az egyedüli ezzel a gonddal, és az is lehet, hogy nincs (jó) megoldás. Panasonic sztereó CD-s erősítőm van, Monitor Audio Bronze 2 polchangszórókkal. A tévé és az erősítő optikai kábellel van összekötve. A tévéműsorok (akár filmek is) jellemzően sztereó hangsávval rendelkeznek, ezek hallgathatósága rendben van. A külső forrásból lejátszott filmek inkább 5.1 csatornásak. A tévé audió kimenetét PCM-re kell állítani a sztereó erősítő miatt, ezzel sem lenne gond, de a tévé által elvégzett PCM-re alakítás azt eredményezi, hogy a center csatornán lévő hang (alapvetően a beszéd) nagyon halk a zene és az effektek hangerejéhez képest. Ennek valamilyen előírás, szabvány alapján így kel működnie? Tudom hogy egy többcsatornás rendszer, vagy soundbar megoldaná a gondot, de nem szeretnék megválni a jelenlegi rendszeremtől, mert sokat hallgatok zenét, és sajnos az előbbiek hangzása nagyon elmarad a mostanitól.
Köszönöm
Tisztelt Mihály!
A leírt probléma sajnos általános, mert a Dolby Digital vagy DTS 5.1-ből sztereó PCM-re lekeverés önmagában nem tudja az egyes csatornák hangerőszintjeit külön-külön kezelni, így az 5.1-es hangsáv centercsatornájának szintje sztereóra lekeverve olyan lesz, amilyen, vagyis az az eredeti 5.1-es keverés arányain és kevésbé a TV lekeverő algoritmusán múlik.
Ezen csak az segíthet, ha a külső forrás által lejátszott tartalom hangsávjai közül már eleve a sztereó hangot választja, ha van ilyen. Esetleg meg lehet próbálni a forráskészüléken az 5.1 -> sztereó lekeverést, hátha jobb eredményt ad.
Tisztelt Guru
Szeretném a segítségét kérni az alábbiakban. Mindemellett laikusként fordulok önhöz.
Pár hete lecseréltem az Onkyo Tx NR 555 házimozi erősítőmet egy Danon Avr X 2700H típusú erősítőre. Mellette egy Polk 5.1 hangrenszer.
Alapvetően a hangzás valóban határozottabban szebb,élvezhetőbb, de csak DTSNeural X módban. A Dolby rendszerre kapcsoláskor a mély hangok mintha eltűntek volna, s ez az Onkyo esetében nem így volt. Lehet, hogy csak egy beállítási probléma, bár a képességeimhez képest már sok időt szenteltem a hiba kijavítására.
Ha esetleg van valami ötlet, nagyon szépen köszönöm!
További szép napot!
Ferenc
Tisztelt Ferenc!
Nem állítom, hogy az Ön által leírtak alapján pontosan értem a problémát, így annak megoldására sincs ötletem. Van azonban egy-két tudnivaló, ami talán segít.
A DTS Neural X és a 2014-ben megújított Dolby Surround úgynevezett „post-processing”, magyarul utófeldolgozó technológiák, amelyek a sztereó (vagy a DTS Neural X esetében akár mono) vagy 5.1-es ill. 7.1-es bemeneti jelet felkeverik egy több (5, 7, 9 vagy akár 11) hangsugárzóból – köztük akár mennyezeti vagy mennyezetre-sugárzó hangsugárzókat is tartalmazó – és mélynyomóból álló sokcsatornás hangrendszeren megszólaltatható hanggá. Ezeket az utófeldolgozó eljárásokat tehát akkor célszerű használni az Ön 5.1-es hangrendszerén, ha a hangforrás csak sztereó jelet tud, de azt szeretné térhangzássá alakítani. Azt is tudni kell, hogy a DTS Neural X és a Dolby Surround nem biztos, hogy kezelik a konkurens hangformátumot, vagyis a DTS Neural X nem kezel Dolby hangformátumot (csak PCM-et vagy DTS-t), a Dolby Surround pedig nem működik DTS hangformátummal (csak PCM-mel vagy Dolby-val).
Amennyiben az AV vevőerősítője bemeneti jele valamely sokcsatornás hangformátum (Dolby Digital 5.1, Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, Dolby Atmos, DTS 5.1, DTS-HD Master Audio, DTS:X), akkor ne használja se a DTS Neural X, se a Dolby Surround utófeldolgozást, hanem hagyja, hogy az erősítője automatikusan dekódolja a hangformátumot és így küldje az egyes csatornák jelét a megfelelő hangsugárzókhoz.
Tisztelt GURU!
Denon AVR-2807 erősítő a következő hibát produkálja és már az őrületbe kerget!Ha az erősítő HDMI1 bemenetére HDMI kábelell kötöm a szintén Denon DVD lejátszót, majd az erősítőt a HDMI Out kimeneten keresztül a Panasonic plazma TV-vel, amint jelet érzékel az erősítőt lefagy.Nem lehet semmilyen művelet végrehajtani vele sem távirányítóval se a fizikai gombjaival! 4 db különböző HDMI kábellel próbáltam mindegyikkel ezt csinálja.Ha a DVD lejátszót direktben (nem az erősítőn keresztül, bár ez volna a normális működés, máskülönben minek van rajta HDMI csatlakozó) kötöm össsze a plazmával tökéletes a működés!Külföldi fórumokon olvastam a problémáról, de nem akarom elhinni, hogy ez van!Szép hangú erősítő, nem szeretném eladni.Ezzel kapcsolatban még az volna a kérdésem, ha a DVD lejátszót komponens kábellel kötöm a plazmához és optikai kábellel kötöm az erősítőhöz, lesz-e teljes értékű 5.1 hangom?
Köszönöm a válaszát!
Tisztelt Vajas József!
Sajnálom, de a Denon AVR-2807 vevőerősítője HDMI hibájával kapcsolatban nem igazán tudok segíteni. A korai HDMI chipekkel sajnos voltak gondok. a Denon szervizt kéne megkérdezni, hogy mit tanácsolnak a hiba javításával kapcsolatban. Talán egy másik DVD lejátszóval nem produkálja az erősítő a hibát, de az egyáltalán nem biztos.
Ha a DVD lejátszó optikai audiokimenete úgy van beállítva, hogy azon kiadja az 5.1-es hangsáv Dolby Digital vagy DTS bitfolyamát (tehát nem a sztereóra lekevert LPCM-et), akkor azt az erősítő dekódolja és 5.1-es hangot produkál az erre alkalmas hangsugárzó-elrendezésen. Meg kell nézni a beállításmenüben, hogy az lehetséges-e ha a videojelet HDMI-n küldi át a TV-be, és ha igen, akkor inkább ez utóbbit célszerű használni.
Tisztelt GURU!
Arról szeretnék érdeklődni, hogy hangáteresztő vászon mögé soundbart is nyugodtan lehet helyezni?
Sansung HW990D-t néztem ki, elég jókat írnak róla a teszteken, de azt nem tudom, hogy egy hangáteresztő vászont nem fogja-e le nagyon, illetve, hogy ez mennyire megoldás soundbarokkal.
Másik kérdés, hogy a soundbarok automata beállítását nem zavarja meg egy ilyen vászon?
Nagyon szépen köszönöm a válaszát előre is.
Üdvözlettel
Ujvári Dávid
Tisztelt Ujvári Dávid!
Én nem tenném az említett soundbart hangáteresztő vászon mögé.
Egyrészt egy ilyen soundbar egy 55-65 hüvelykes TV 120-145 cm széles képernyőjéhez illeszkedő hangtér előállítására való, nem egy ennél nagyobb gondolom minimum 2 méter széles vetített képhez.
Másrészt a hangsáv tetejébe és oldalába épített, az oldalfalakra és a mennyezetre irányított hangszórók hangját egy perforált vetítővászon biztosan nem megfelelően engedné át, bár egy szövött szerkezetű hangáteresztő vászon talán nem okozna nagyobb veszteséget.
A hangáteresztő vetítővásznakat arra tervezik, hogy a közvetlenül mögöttük elhelyezett és egyenesen rájuk sugárzott hangot a lehető legkevésbé akadályozzák, torzítsák, de nem tekinthetők hangszóróvászonnak, amelyeknek mindent hangot illik átengedni.