A maszkolás csak a vetítővásznak elitjére jellemző, pedig a képfelület vetített képarányhoz igazítása magától értetődő lenne. A maszkolás felára viszont megkérdőjelezi az opció fontosságát. Miért lehet fontos és mikor ajánlható a maszkolás tehát?
Képarányok
A maszkolás céljának és lényegének megértéséhez tudni kell, hogy filmek és videoműsorok többféle képaránnyal kerülnek a nézők szeme elé. A képarány a kép szélességének és magasságának arányát jelenti. Mire a kép a felvett nyersanyagtól eljut a nézőig, a képarány több ponton alakulhat, változhat. A legfontosabb képarányok a 4:3 (vagy 1,33:1), a 16:9 (vagy 1,78:1) illetve a 2,35:1.
Fontos megemlíteni, hogy mivel a tényleges képtartalom a felvételtől a megjelenítésig minden lépésben csak csökkenhet, a raszterizált képmegjelenítés (pl. ilyen a digitális vetítőkkel előállított kép) és képtárolás (DVD) sokkal érzékenyebb a kivágásokra, maszkolásokra, digitális nyújtásokra, és digitális nagyításokra. Éppen ezért a megjelenítési lánc utolsó eleméig bezárólag törekedni kell a felbontás megtartására. Például az anamorf előtétlencse előnye, hogy az optikai zoom objektívekhez hasonlóan „analóg” módon változtatja csak a képméretet, a képtartalom s annak felbontása nem változik.
Maszkolható vetítővásznak célja
A vetítővászon képarányát mindig a vetítő képmodulátorával előállítható képaránnyal azonosra javasolt választani. Ha van egy adott képarányú vetítővásznunk és azzal azonos képarányú képet vetítő projektorunk, megfelelően beállított és pontos optikával a vetített kép várhatóan pontosan a vetítővászon látszó felületére esik. Változatlan beállítások mellett a vetített képtartalom nyilván csak kisebb lehet, ezért a lejátszott képaránytól függően a kép felső, alsó, vagy bal és jobb szélén jelenhetnek meg képtartalom nélküli „fekete csíkok”. Ezek a „fekete csíkok” viszont a projektor korlátozott kontrasztaránya miatt sohasem teljesen feketék, hanem inkább szürkék, s így rontják a kép kontrasztérzetét.
Erre a problémára jelent megoldást a vetítővásznak maszkolása. A projektor és a fényvisszaverő felület közé eresztett fényárnyékoló és fényelnyelő maszkról nem verődik vissza zavaró fény, a fekete csík fekete marad.
Alapvetően az alsó-felső és a bal-jobb szélső csíkok maszkolására lehet szükség. A maszkolás lehet leengedhető (felső maszk vagy oldalsó maszk), behúzható (oldalsó maszk) vagy felhúzható (alsó maszk). Ha abból indulunk ki, hogy háromféle képarányra szeretnénk felkészülni, a táblázat szerinti maszkolásra lesz szükség.
Egy példát mutat a fenti két kép. A 2,35:1 képarányú műsor esetén a 16:9 natív képarányú vászon maszkolás nélkül (balra) és maszkolással (jobbra) egyértelműen láttatja a különbséget. Jól látható, hogy a maszkolás nélküli állapotban a projektor „fekete” fénye is szürkének látszik a fehér vászonról visszaverődve, ami rontja a képélményt.
Maszkolható vetítővásznak jellemzői
A maszkolásra vonatkozó legfontosabb minőségi jellemzők:
– fényvisszaverő képessége: értelemszerűen minél kevésbé visszaverő, annál jobb.
– fényáteresztő képesség: minél kevesebb fényt enged a visszaverő felületre, annál kevesebb szórt fény juthat vissza a látszó felületre.
– közelség: minél közelebb van a maszk a visszaverő látszó felülethez, annál kevesebb szórt fény juthat be, illetve vissza a kitakart visszaverő felületekről.
– pozicionálás: a vetítési geometria (vetítő-vászon távolság és szög), valamint a különböző képarányok szabályozhatósága, (táv-) vezérelhetősége, pontossága.
– hangáteresztő képesség: a maszk egy hangáteresztő vászon elé húzva kitakarhatja a vászon mögé helyezett hangsugárzót is, ezért ilyenkor csak hangáteresztő anyagú maszkolást lehet alkalmazni.
– geometriai pontosság: a maszkolt kép geometriáját (szemközti szélek párhuzamossága, szomszédos szélek merőlegessége) a maszkok geometriájának pontossága határozza meg.
A maszkolás céljának és lényegének megértéséhez tudni kell, hogy filmek és videoműsorok többféle képaránnyal kerülnek a nézők szeme elé. A képarány a kép szélességének és magasságának arányát jelenti. Mire a kép a felvett nyersanyagtól eljut a nézőig, a képarány több ponton alakulhat, változhat. A legfontosabb képarányok a 4:3 (vagy 1,33:1), a 16:9 (vagy 1,78:1) illetve a 2,35:1.
Fontos megemlíteni, hogy mivel a tényleges képtartalom a felvételtől a megjelenítésig minden lépésben csak csökkenhet, a raszterizált képmegjelenítés (pl. ilyen a digitális vetítőkkel előállított kép) és képtárolás (DVD) sokkal érzékenyebb a kivágásokra, maszkolásokra, digitális nyújtásokra, és digitális nagyításokra. Éppen ezért a megjelenítési lánc utolsó eleméig bezárólag törekedni kell a felbontás megtartására. Például az anamorf előtétlencse előnye, hogy az optikai zoom objektívekhez hasonlóan „analóg” módon változtatja csak a képméretet, a képtartalom s annak felbontása nem változik.
Maszkolható vetítővásznak célja
A vetítővászon képarányát mindig a vetítő képmodulátorával előállítható képaránnyal azonosra javasolt választani. Ha van egy adott képarányú vetítővásznunk és azzal azonos képarányú képet vetítő projektorunk, megfelelően beállított és pontos optikával a vetített kép várhatóan pontosan a vetítővászon látszó felületére esik. Változatlan beállítások mellett a vetített képtartalom nyilván csak kisebb lehet, ezért a lejátszott képaránytól függően a kép felső, alsó, vagy bal és jobb szélén jelenhetnek meg képtartalom nélküli „fekete csíkok”. Ezek a „fekete csíkok” viszont a projektor korlátozott kontrasztaránya miatt sohasem teljesen feketék, hanem inkább szürkék, s így rontják a kép kontrasztérzetét.
Erre a problémára jelent megoldást a vetítővásznak maszkolása. A projektor és a fényvisszaverő felület közé eresztett fényárnyékoló és fényelnyelő maszkról nem verődik vissza zavaró fény, a fekete csík fekete marad.
Alapvetően az alsó-felső és a bal-jobb szélső csíkok maszkolására lehet szükség. A maszkolás lehet leengedhető (felső maszk vagy oldalsó maszk), behúzható (oldalsó maszk) vagy felhúzható (alsó maszk). Ha abból indulunk ki, hogy háromféle képarányra szeretnénk felkészülni, a táblázat szerinti maszkolásra lesz szükség.
Egy példát mutat a fenti két kép. A 2,35:1 képarányú műsor esetén a 16:9 natív képarányú vászon maszkolás nélkül (balra) és maszkolással (jobbra) egyértelműen láttatja a különbséget. Jól látható, hogy a maszkolás nélküli állapotban a projektor „fekete” fénye is szürkének látszik a fehér vászonról visszaverődve, ami rontja a képélményt.
Maszkolható vetítővásznak jellemzői
A maszkolásra vonatkozó legfontosabb minőségi jellemzők:
– fényvisszaverő képessége: értelemszerűen minél kevésbé visszaverő, annál jobb.
– fényáteresztő képesség: minél kevesebb fényt enged a visszaverő felületre, annál kevesebb szórt fény juthat vissza a látszó felületre.
– közelség: minél közelebb van a maszk a visszaverő látszó felülethez, annál kevesebb szórt fény juthat be, illetve vissza a kitakart visszaverő felületekről.
– pozicionálás: a vetítési geometria (vetítő-vászon távolság és szög), valamint a különböző képarányok szabályozhatósága, (táv-) vezérelhetősége, pontossága.
– hangáteresztő képesség: a maszk egy hangáteresztő vászon elé húzva kitakarhatja a vászon mögé helyezett hangsugárzót is, ezért ilyenkor csak hangáteresztő anyagú maszkolást lehet alkalmazni.
– geometriai pontosság: a maszkolt kép geometriáját (szemközti szélek párhuzamossága, szomszédos szélek merőlegessége) a maszkok geometriájának pontossága határozza meg.
Döntési szempontok
A különböző különböző audio-video és lemezformátumok, lejátszók, csatlakozók valamint a képmegjelenítők mind-mind folyamatosan fejlődnek, az árak csökkennek, ezért mint beruházás nem tekinthetőek értékállónak. Ezzel szemben a belsőépítészet, az akusztika és még a hangsugárzó rendszer is jobban megőrzi értékét, ezért érdemes többet költeni rá, ha komolyan és hosszú távon kívánunk egy házi-moziba beruházni. A vetítővászon egy házi-mozi rendszer alkotóelemei közül a belsőépítészeti és adott esetben még az akusztikai burkolat részének is tekinthető, és mint ilyen, szintén értékálló beruházás. A maszkolás is erősíti az értékállóságot, mert képformátumtól, képaránytól és projektortól függetlenül biztosítja az optimális megjelenítést.
A képformátum automatikus felismerése és a vetítővel, lejátszóval összehangolt automatikus vezérlés egyelőre még nem megoldott. A maszkolás kezeléséhez ettől függetlenül mindenképpen javasolt egy összetettebb vezérlő rendszerben gondolkodni, mert különben csak egy újabb távvezérlővel többel lehet gondunk.
Ha valaki mindenre szeretne felkészülni, a négyirányú maszkolás a megoldás. Elvileg a 2,35:1 natív képarányú vászon esetén egy bal-jobb (oldalsó) maszkkal minden más kevésbé „szélesvásznú” képarány lekezelhető lehetne, de natív 2,35:1 képarányú vetítő még nemigen kapható, az ilyen képtartalmakat tipikusan 16:9-es képmodulátorú motoros zoom-al, vagy anamorf előtétlencsével rendelkező vetítőkkel állítanak elő.
Érdekes tapasztalat, hogy a filmek képarányai ritkán követik a szabványokat, valamilyen mértékű eltérés szinte mindig adódik. Ilyen esetben a maszkolást elvileg minden filmhez külön kellene beállítani, ami elkerülhető a vetítők „overscan” azaz túlskálázás funkciójának bekapcsolásával, így ugyanis azok képmodulátorának teljes felületét valódi képtartalom tölti majd ki, s a vetített képarány mindig ennek megfelelő lesz.
Screen Research maszkolható vetítővásznak
A Screen Research elsősorban hangáteresztő vetítővásznaikról ismert, de éppen e tulajdonságuk miatt az azonos anyagból készített maszkolások is hangáteresztők, így maszkolható vetítővásznaik pillanatnyilag egyedülállónak tekinthetőek.
A maszkolható vetítővásznak között találni keretes feszített vásznakat, amik kétirányú vagy négyirányú maszkolással rendelkeznek. A két ilyen, maszkolható termék az exkluzívabb kivitelű plüss keret-felületű XMask és a matt fém keret-felületű CMask. A felülről leereszthető vásznak is választhatóak kétirányú vagy négyirányú maszkolással, különálló vagy mennyezetbe süllyeszthető tokkal. Minden vászon lehet 4:3, 16:9 vagy 2,35:1 natív (maszkolás nélküli) képarányú, a vezérlés infravörös vagy rádiós távvezérlővel kérhető és PC-ről soros porton keresztül is történhet. Több szórt fénnyel terhelt helyiségben, nagyobb fényerejű projektorokhoz ajánlott a szürkébb árnyalatú vetítővászon. Ha a vászon mögött fényvisszaverődésre vagy szórt fényre kell számítani, javasolt a szintén hangáteresztő, de árnyékoló úgynevezett „black-backing” opció választása.
Szerző:
Fürjes Andor Tamás (ACREON Kft.)
Kapcsolódó link:
Screen Research: új ívelt hangáteresztő vetítővásznak
Vetítővászon és hang
A különböző különböző audio-video és lemezformátumok, lejátszók, csatlakozók valamint a képmegjelenítők mind-mind folyamatosan fejlődnek, az árak csökkennek, ezért mint beruházás nem tekinthetőek értékállónak. Ezzel szemben a belsőépítészet, az akusztika és még a hangsugárzó rendszer is jobban megőrzi értékét, ezért érdemes többet költeni rá, ha komolyan és hosszú távon kívánunk egy házi-moziba beruházni. A vetítővászon egy házi-mozi rendszer alkotóelemei közül a belsőépítészeti és adott esetben még az akusztikai burkolat részének is tekinthető, és mint ilyen, szintén értékálló beruházás. A maszkolás is erősíti az értékállóságot, mert képformátumtól, képaránytól és projektortól függetlenül biztosítja az optimális megjelenítést.
A képformátum automatikus felismerése és a vetítővel, lejátszóval összehangolt automatikus vezérlés egyelőre még nem megoldott. A maszkolás kezeléséhez ettől függetlenül mindenképpen javasolt egy összetettebb vezérlő rendszerben gondolkodni, mert különben csak egy újabb távvezérlővel többel lehet gondunk.
Ha valaki mindenre szeretne felkészülni, a négyirányú maszkolás a megoldás. Elvileg a 2,35:1 natív képarányú vászon esetén egy bal-jobb (oldalsó) maszkkal minden más kevésbé „szélesvásznú” képarány lekezelhető lehetne, de natív 2,35:1 képarányú vetítő még nemigen kapható, az ilyen képtartalmakat tipikusan 16:9-es képmodulátorú motoros zoom-al, vagy anamorf előtétlencsével rendelkező vetítőkkel állítanak elő.
Érdekes tapasztalat, hogy a filmek képarányai ritkán követik a szabványokat, valamilyen mértékű eltérés szinte mindig adódik. Ilyen esetben a maszkolást elvileg minden filmhez külön kellene beállítani, ami elkerülhető a vetítők „overscan” azaz túlskálázás funkciójának bekapcsolásával, így ugyanis azok képmodulátorának teljes felületét valódi képtartalom tölti majd ki, s a vetített képarány mindig ennek megfelelő lesz.
Screen Research maszkolható vetítővásznak
A Screen Research elsősorban hangáteresztő vetítővásznaikról ismert, de éppen e tulajdonságuk miatt az azonos anyagból készített maszkolások is hangáteresztők, így maszkolható vetítővásznaik pillanatnyilag egyedülállónak tekinthetőek.
A maszkolható vetítővásznak között találni keretes feszített vásznakat, amik kétirányú vagy négyirányú maszkolással rendelkeznek. A két ilyen, maszkolható termék az exkluzívabb kivitelű plüss keret-felületű XMask és a matt fém keret-felületű CMask. A felülről leereszthető vásznak is választhatóak kétirányú vagy négyirányú maszkolással, különálló vagy mennyezetbe süllyeszthető tokkal. Minden vászon lehet 4:3, 16:9 vagy 2,35:1 natív (maszkolás nélküli) képarányú, a vezérlés infravörös vagy rádiós távvezérlővel kérhető és PC-ről soros porton keresztül is történhet. Több szórt fénnyel terhelt helyiségben, nagyobb fényerejű projektorokhoz ajánlott a szürkébb árnyalatú vetítővászon. Ha a vászon mögött fényvisszaverődésre vagy szórt fényre kell számítani, javasolt a szintén hangáteresztő, de árnyékoló úgynevezett „black-backing” opció választása.
Szerző:
Fürjes Andor Tamás (ACREON Kft.)
Kapcsolódó link:
Screen Research: új ívelt hangáteresztő vetítővásznak
Vetítővászon és hang