1. Oldal
A múlt keddi HD3 konferencia optimista résztvevői szerint a Blu-ray-nek nincs félnivalója a digitális filmletöltéstől, a realisták szerint viszont a romló gazdasági helyzet az eddigi legnagyobb kihívás elé állítja a formátumot.
Hollywood és az egész iparág azt várja, most hogy a Blu-ray a formátumháborút megnyerte, a lejátszók ára csökken és a stúdiók marketing erőfeszítéseire a kiskereskedők is ráerősítenek, a fogyasztók egyelőre igen gyér érdeklődése az ünnepi vásárlási szezonban erősödni fog a nagyfelbontású lemezek iránt. Erre most itt a gazdasági válság, mely keresztülhúzhatja minden számításukat.
A The Hollywood Reporter által szponzorált HD3 konferencia 120 résztvevője sem tudja, mit hoz a jövő a Blu-ray Disc számára.
Jelenleg az USA-ban 1,5 millió asztali készülék és 5,5 millió Sony PlayStation 3 (PS3) játékkonzol alkalmas a Blu-ray lejátszásra. A Paramount Home Entertainment és a 20th Century Fox Home Entertainment (Fox) úgy becsüli, hogy a teljes lejátszó bázis 2008 végéig több mint 40%-al 10 millióra növekszik, a Walt Disney Studios Home Entertainment pedig még ennél is optimistábban, 11-12 millióra becsüli évvégére a Blu-ray lejátszók számát. Ez a növekedési ütem gyorsabb lenne, mint amilyen a hagyományos felbontású DVD lejátszóké volt 1998 és 1999 között.
Hiába csökken azonban már szeptember vége óta folyamatosan az asztali Blu-ray lejátszók ára, az októberi eladások szintje nem változott, sőt az elektronikai kiskereskedők novemberre és decemberre visszaesést várnak, amely minden termékkategóriát érint majd. Az októberi eladások egyébként a tavalyi év azonos hónapjához képest kétszámjegyű visszaesést mutatnak, ami már egyértelműen a gazdasági visszaesés következménye. A kiskereskedők tehát kétlik, hogy az év végéig 2,5 millióra növekszik majd az asztali Blu-ray lejátszóval rendelkező amerikai háztartások száma, mert ehhez az eladások rendkívüli felgyorsulására lenne szükség.
Az USA-ban a tradicionálisan a Hálaadást követő fekete péntekkel (Black Friday) kezdődő ünnepi vásárlási szezonra sok gyártó már 200 és 150 dollár között (kb. 42.000 – 31.000 Ft) vagy olcsóbban kínálja majd Blu-ray lejátszóit, és persze a (PS3) is remek ajándék lehet. Ez okozhat eladási boomot, de meglehet ez sem lesz elég a formátum számára, mert más is kell annak sikeréhez.
Lori MacPherson a Disney észak-amerikai ügyvezető igazgatója szerint: „A gazdaság a legnagyobb kihívás, mert sok darabból áll a Blu-ray puzzle, amit a fogyasztóknak ki kell rakniuk”, mondta. „Szükség van egy nagyfelbontású televíziós készülékre, egy lejátszóra, kábelre, és kellenek szoftverek…” MacPherson ennek ellenére bízik benne, hogy a közeljövőben megjelenő számos új és katalógus Blu-ray lemezük segít majd rávenni a fogyasztókat, hogy eddigi ellenállásukat legyőzve kipróbálják a HD formátumot.
A konferencia további résztvevői is egyetértettek abban, hogy a recesszió nem segít. Sőt sokan azzal is tisztában vannak, hogy hiába terjed a HDTV készülékek használata, nem rohan mindenki azonnal Blu-ray-t vásárolni.
A Blu-ray mögött állókat már az is lelkesítheti, ha a gazdasági visszaesés csak viszonylag mérsékelt negatív hatást gyakorol a technológiaváltásra. A Fox, Lionsgate, Sony, Universal és Warner stúdiók szövetsége azonban nem bízza a véletlenre a dolgot és 25 millió dolláros (5,2 milliárd Ft) TV- és mozi kampányt indítanak, hogy beleverjék a formátum előnyeit az amerikai fogyasztók fejébe.
A konferencia résztvevőinek Blu-ray-el kapcsolatos optimizmusa ellenére a vezetők azt mondják, hogy a szezon eladási adatait alaposan elemzik majd január 1. után. Attól függően, hogy miként alakulnak a dolgok a HD lemezekkel és más csomagolt médiák eladásával, lehetséges, hogy az iparág eddigi lassú közeledése a digitális letöltés irányában felgyorsul.
Kapcsolódó linkek:
Miért nincs Blu-ray az új MacBook laptopokban?
DisplaySearch: jövőre megduplázódik a Blu-ray lejátszó eladás
A fogyasztók még mindig kivárnak a Blu-ray lejátszók vásárlásával
A The Hollywood Reporter által szponzorált HD3 konferencia 120 résztvevője sem tudja, mit hoz a jövő a Blu-ray Disc számára.
Jelenleg az USA-ban 1,5 millió asztali készülék és 5,5 millió Sony PlayStation 3 (PS3) játékkonzol alkalmas a Blu-ray lejátszásra. A Paramount Home Entertainment és a 20th Century Fox Home Entertainment (Fox) úgy becsüli, hogy a teljes lejátszó bázis 2008 végéig több mint 40%-al 10 millióra növekszik, a Walt Disney Studios Home Entertainment pedig még ennél is optimistábban, 11-12 millióra becsüli évvégére a Blu-ray lejátszók számát. Ez a növekedési ütem gyorsabb lenne, mint amilyen a hagyományos felbontású DVD lejátszóké volt 1998 és 1999 között.
Hiába csökken azonban már szeptember vége óta folyamatosan az asztali Blu-ray lejátszók ára, az októberi eladások szintje nem változott, sőt az elektronikai kiskereskedők novemberre és decemberre visszaesést várnak, amely minden termékkategóriát érint majd. Az októberi eladások egyébként a tavalyi év azonos hónapjához képest kétszámjegyű visszaesést mutatnak, ami már egyértelműen a gazdasági visszaesés következménye. A kiskereskedők tehát kétlik, hogy az év végéig 2,5 millióra növekszik majd az asztali Blu-ray lejátszóval rendelkező amerikai háztartások száma, mert ehhez az eladások rendkívüli felgyorsulására lenne szükség.
Az USA-ban a tradicionálisan a Hálaadást követő fekete péntekkel (Black Friday) kezdődő ünnepi vásárlási szezonra sok gyártó már 200 és 150 dollár között (kb. 42.000 – 31.000 Ft) vagy olcsóbban kínálja majd Blu-ray lejátszóit, és persze a (PS3) is remek ajándék lehet. Ez okozhat eladási boomot, de meglehet ez sem lesz elég a formátum számára, mert más is kell annak sikeréhez.
Lori MacPherson a Disney észak-amerikai ügyvezető igazgatója szerint: „A gazdaság a legnagyobb kihívás, mert sok darabból áll a Blu-ray puzzle, amit a fogyasztóknak ki kell rakniuk”, mondta. „Szükség van egy nagyfelbontású televíziós készülékre, egy lejátszóra, kábelre, és kellenek szoftverek…” MacPherson ennek ellenére bízik benne, hogy a közeljövőben megjelenő számos új és katalógus Blu-ray lemezük segít majd rávenni a fogyasztókat, hogy eddigi ellenállásukat legyőzve kipróbálják a HD formátumot.
A konferencia további résztvevői is egyetértettek abban, hogy a recesszió nem segít. Sőt sokan azzal is tisztában vannak, hogy hiába terjed a HDTV készülékek használata, nem rohan mindenki azonnal Blu-ray-t vásárolni.
A Blu-ray mögött állókat már az is lelkesítheti, ha a gazdasági visszaesés csak viszonylag mérsékelt negatív hatást gyakorol a technológiaváltásra. A Fox, Lionsgate, Sony, Universal és Warner stúdiók szövetsége azonban nem bízza a véletlenre a dolgot és 25 millió dolláros (5,2 milliárd Ft) TV- és mozi kampányt indítanak, hogy beleverjék a formátum előnyeit az amerikai fogyasztók fejébe.
A konferencia résztvevőinek Blu-ray-el kapcsolatos optimizmusa ellenére a vezetők azt mondják, hogy a szezon eladási adatait alaposan elemzik majd január 1. után. Attól függően, hogy miként alakulnak a dolgok a HD lemezekkel és más csomagolt médiák eladásával, lehetséges, hogy az iparág eddigi lassú közeledése a digitális letöltés irányában felgyorsul.
Kapcsolódó linkek:
Miért nincs Blu-ray az új MacBook laptopokban?
DisplaySearch: jövőre megduplázódik a Blu-ray lejátszó eladás
A fogyasztók még mindig kivárnak a Blu-ray lejátszók vásárlásával