1. Oldal
A Microsoft következő, egyelőre Xbox „Scorpio” néven emlegetett játékkonzolja HDMI 2.1 kimenetet és adaptív képváltási gyakoriságot is tud majd, mely utóbbit simábbá teszi a játékok mozgását.
Egy hete már megjelentek információk Scorpio néven emlegetett leendő Xbox konzol hardveréről. A Eurogamer cikke szerint az konzol lesz az egyik első olyan készülék, amin HDMI 2.1 kimenetet találunk. Márpedig az idén januárban bejelentett HDMI 2.1 számos vonatkozásban igen jelentős előrelépést jelentett az új típusú videó tartalmak készülékek közötti átvitele terén.
Amellett, hogy sokkal nagyobb az adatátviteli sávszélessége, a HDMI 2.1 támogatja egy úgynevezett „Game Mode VRR”, azaz „változó képfrissítési gyakoriságú játékmódot”, amit az iparban adaptív képsebesség (adaptive frame rate) is emleget. A PC játékosok már találkozhattak a hasonló Nvidia G-Sync és AMD FreeSync rendszerekkel, melyek lényege, hogy a PC illetve a konzol és a hozzá csatlakozó képmegjelenítő mindig tökéletes szinkronban maradjanak.
Például tegyük fel, hogy egy játék egyes jeleneteinél a konzol elég erős, hogy a képet másodpercenként 60 képkockás (60 kép/sec) sebességgel állítsa elő, de más jelenetekben – mondjuk az összetett táj előállításához – a konzol számítási kapacitása ere csak csökken képsebességgel – mondjuk, 27 kép/sec képes. Ez esetben korábban a HDMI mindig 60 Hz-es képfrissítésű kimeneti videojelet tudott csak szolgáltatni, ami a 27 kép/sec sebességű képek esetében a mozgás akadozásához vagy bizonyos mozgásfázisok kieséséhez vezethet, mert a 60 nem egész számú többszöröse a 27-nek.
A probléma megoldása, hogy a képmegjelenítőnek pontosan ugyanazzal a gyakorisággal kell frissítenie a képet, amilyen képsebességet valós időben a játékkonzol az előállít. Ezzel a játékok mozgóképei láthatóan simábbá válnak és még az úgynevezett „input lag”, azaz a bemeneten megjelenő jelváltozás és annak képi megjelenése közötti késés is csökken.
A Scorpio speciálisan PC monitorokhoz az AMD FreeSync 2 rendszerét támogatja majd, valamint a HDMI 2.1 verzió részét képező „Game Mode VRR” specifikációt, erősítette meg a Microsoft. Ezek a rendszerek mind megoldást jelentenek a fenti problémára.
A dolog szépséghibája, hogy azoknak, aki ezt a jótéteményt ki is szeretnék használni, egy új TV-re vagy projektorra lesz szükségük HDMI 2.1 bemenettel. Márpedig úgy tűnik, hogy márkától függetlenül egyelőre a 2017-es új TV-k egyike sem úgy kerül piacra, hogy támogatná a HDMI 2.1-et. Az első TV-k, melyeken már lesz HDMI 2.1 valószínűleg 2017 végén vagy inkább 2018 elején kerülnek piacra.
A HDMI szabványért felelős csoport ugyan azt mondja, hogy a HDMI 2.1 egyes elemei firmware frissítéssel is implementálhatóak egy TV-n, de nem tudni melyek ezek.
Az adaptív képsebesség rendszerszinten épül be a Scorpio konzolba, így a játékfejlesztőknek nincs vele semmit dolga. Az egyszerűen az összes Xbox játék esetében működik majd.
Az adaptív képsebesség technológia persze nemcsak a játékok esetében használható és nagyszerű dolog, hogy a HDMI 2.1 megteremti a lehetőséget alkalmazására.
HTMLON HTMLOFF
Kapcsolódó linkek:
Xbox: 4K, HDR és Ultra HD Blu-ray lesz az új erősebb konzol
Xbox One: itt a Dolby Atmos és DTS:X bitfolyam támogatás
PlayStation 4 Pro: a Sony új 4K és HDR konzolja
Xbox One S: új konzol benne Ultra HD Blu-ray, 4K és HDR (Frissítve)
Microsoft: 2017 végén jön az új Xbox One 4K és VR játékhoz
Amellett, hogy sokkal nagyobb az adatátviteli sávszélessége, a HDMI 2.1 támogatja egy úgynevezett „Game Mode VRR”, azaz „változó képfrissítési gyakoriságú játékmódot”, amit az iparban adaptív képsebesség (adaptive frame rate) is emleget. A PC játékosok már találkozhattak a hasonló Nvidia G-Sync és AMD FreeSync rendszerekkel, melyek lényege, hogy a PC illetve a konzol és a hozzá csatlakozó képmegjelenítő mindig tökéletes szinkronban maradjanak.
Például tegyük fel, hogy egy játék egyes jeleneteinél a konzol elég erős, hogy a képet másodpercenként 60 képkockás (60 kép/sec) sebességgel állítsa elő, de más jelenetekben – mondjuk az összetett táj előállításához – a konzol számítási kapacitása ere csak csökken képsebességgel – mondjuk, 27 kép/sec képes. Ez esetben korábban a HDMI mindig 60 Hz-es képfrissítésű kimeneti videojelet tudott csak szolgáltatni, ami a 27 kép/sec sebességű képek esetében a mozgás akadozásához vagy bizonyos mozgásfázisok kieséséhez vezethet, mert a 60 nem egész számú többszöröse a 27-nek.
A probléma megoldása, hogy a képmegjelenítőnek pontosan ugyanazzal a gyakorisággal kell frissítenie a képet, amilyen képsebességet valós időben a játékkonzol az előállít. Ezzel a játékok mozgóképei láthatóan simábbá válnak és még az úgynevezett „input lag”, azaz a bemeneten megjelenő jelváltozás és annak képi megjelenése közötti késés is csökken.
A Scorpio speciálisan PC monitorokhoz az AMD FreeSync 2 rendszerét támogatja majd, valamint a HDMI 2.1 verzió részét képező „Game Mode VRR” specifikációt, erősítette meg a Microsoft. Ezek a rendszerek mind megoldást jelentenek a fenti problémára.
A dolog szépséghibája, hogy azoknak, aki ezt a jótéteményt ki is szeretnék használni, egy új TV-re vagy projektorra lesz szükségük HDMI 2.1 bemenettel. Márpedig úgy tűnik, hogy márkától függetlenül egyelőre a 2017-es új TV-k egyike sem úgy kerül piacra, hogy támogatná a HDMI 2.1-et. Az első TV-k, melyeken már lesz HDMI 2.1 valószínűleg 2017 végén vagy inkább 2018 elején kerülnek piacra.
A HDMI szabványért felelős csoport ugyan azt mondja, hogy a HDMI 2.1 egyes elemei firmware frissítéssel is implementálhatóak egy TV-n, de nem tudni melyek ezek.
Az adaptív képsebesség rendszerszinten épül be a Scorpio konzolba, így a játékfejlesztőknek nincs vele semmit dolga. Az egyszerűen az összes Xbox játék esetében működik majd.
Az adaptív képsebesség technológia persze nemcsak a játékok esetében használható és nagyszerű dolog, hogy a HDMI 2.1 megteremti a lehetőséget alkalmazására.
HTMLON
Kapcsolódó linkek:
Xbox: 4K, HDR és Ultra HD Blu-ray lesz az új erősebb konzol
Xbox One: itt a Dolby Atmos és DTS:X bitfolyam támogatás
PlayStation 4 Pro: a Sony új 4K és HDR konzolja
Xbox One S: új konzol benne Ultra HD Blu-ray, 4K és HDR (Frissítve)
Microsoft: 2017 végén jön az új Xbox One 4K és VR játékhoz