2. oldal
A digitális mozik világában eddig szinte egyeduralkodó, a Texas Instruments nevével fémjelzett DLP mellé most a Sony SXRD technológiája is felzárkózni látszik, sőt előzni igyekszik.
A Texas Instruments által fejlesztett DLP technológia eddig meghatározó szerepet játszik a digitális mozik vetítéstechnikájában. A DLP Cinema™ mozivetítők lenyűgöző műszaki adatai közül talán a legfontosabb a fényerő, mivel itt hatalmas méretű vetítővásznakat kell megvilágítani.
Az ilyen vetítők a szokásos filmvetítők lámpaházaira épülnek, melyekben 4,5 – 6 KW-os Xenon lámpák állítják elő a vászon méretétől függően szükséges 10.000 – 20.000 lumen fényáramot. Ez nagyjából elegendő a szabványokban a mozik vetítővászon felületi fényességére előírt (55 cd/m2) érték eléréséhez. Nem mellékes persze egy ilyen hatalmas felületű kép esetén a képfelbontás sem, ami a legújabb DLP Cinema™ vetítőkben alkalmazott mindhárom mikrotükrös (DMD) képmodulátornál 2048 x 1080 képpontból áll (ez összesem 6,6 millió pixel). A fenti 1,9:1 képarányból anamorfikus lencsével hozható létre a szélesvásznú Cinemascope 2,35:1 arányú kép. A színenként 15-bit „mélységű” jelfeldolgozás 35 trillió színárnyalat létrehozását teszi lehetővé. A teljesen fehér és teljesen fekete kép közötti kontrasztarány jobb, mint 1700:1-hez. A Texas Instruments DLP Cinema™ technológiájára építve a Barco és a Christie készít mozivetítőket.
A Sony a nemrégiben a Qualia-004 vetítőben bemutatkozó SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) technológiával igyekszik betörni a mozivetítők piacára. Ez az alapvetően LCOS képmoduláló technológia úgynevezett „4K”-s, azaz 4096 x 2160 pixel saját felbontásával, most két vetítőben kerül alkalmazásra. A 10.000 ANSI lumenes SRX-R110 12 méter, az 5.000 ANSI lumenes SRX-R105 7,5 méter szélességű vetítővászonhoz ajánlott, de tervezik ezeknél nagyobb fényerejű változat létrehozását is.
Oldal: 1 2