HaziMozi

Disney+: a „Fekete Özvegy” egyidejű streaming és mozis bemutatása már a trend része

Hogy a mozikban és Disney+ streaming prémium szolgáltatásán szinte egy időben mutatták be az a Fekete Özvegy (Black Widow) című új Marvel filmet már senkit nem lep meg csak a mozisokat haragítja fel újra.


Ami néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, ma már trend. Egy hollywoodi stúdió kasszasiker filmje már nemcsak mozikban nézhető meg hónapokig, de a premierrel szinte egy időben már digitálisan egy streaming szolgáltatáson is elérhető. Abban, hogy lassan eltűnik az exkluzív mozis időablak, fontos szerepe van a koronavírus-járványnak is.

Bob Chapek, a Disney vezérigazgatója még 2020 októberében a CNBC-nek azt nyilatkozta: „Azt mondanám, hogy a Covid felgyorsította az átmenetet, de ez az átmenet amúgy is megtörtént volna. Elég drámaian billentjük a mérleget (a streaming felé).”

Először fordul elő, hogy egy a Marvel moziverzumba tartozó új filmet – ez a Fekete Özvegy (Black Widow) – már a premier napján – illetve Németországban és más országokban egy nappal később – július 9-től otthona kényelmében nézhet meg valaki. Valaki, aki a Disney+ már több, mint százmillió előfizetőjének egyike és hajlandó a „Disney Premier Access” vagy „VIP-Zugang” prémium szolgáltatáson kifizetni a tetemes megtekintésenkénti 30$ vagy 22€ (kb. 9.000 Ft ill. 7.800 Ft) felárat a szokásos Disney+ előfizetési díj mellett. Akinek nem sürgős október 6-tól már felár nélkül is megnézheti majd a filmet.

Ugyanez történt először a Mulan majd a Raya és az utolsó sárkány (Raya and the Last Dragon), a Lelki ismeretek (Soul), a Szörnyella (Cruella) és a Luca című Disney filmek esetében is, melyek már a mozipremier napján láthatóak voltak a stúdió saját streaming szolgáltatásán.

A Disney mindezt úgy magyarázza, hogy a fogyasztónak akarnak választási lehetőséget nyújtani. Bob Chapek a Morgan Stanley egyik még év eleji konferenciáján mondta: „A mozik nem fognak 100%-ban visszaállni. Jó tudni, hogy az embereknek van választási lehetőségük. De mi szeretünk a fogyasztóra hagyatkozni szinte minden helyzetben.”

Aki persze azt szeretné moziban is megnézheti a sötét múltjával szembenéző Natasha Romanoff történetéről szóló sci-fi kém-thrillert, már ha az nyitva van, illetve nem vágyik a legjobb képminőségre.

A Black Widow ugyanis 4K Ultra HD Dolby Vision képpel nézhető a Disney+ észak-amerikai premier elérésével (lásd a fenti képernyőképet), illetve ugyanebben a felbontásban, de csak HDR10 formátumban a streaming szolgáltatás német VIP-elérésével (lásd az alábbi képernyőképet).

Egy átlagos TV-hez vagy otthoni hangrendszerhez képest ugyan jobb lehet a hangzás és a nézett képernyő is nagyobb a mozik többségében, de az ott vetített kép felbontása túlnyomórészt még csak 2K (a működő mozivetítők talán negyed 4K felbontású), és még a Dolby Cinema mozik vetítőrendszerével előállított HDR-nek titulált képet is sokan az iparágból csak „EDR”-nek (Enhanced Dynamic Range), azaz javított dinamikatartományúnak tekintik.

A mozik műszaki fejlesztésére rengeteg pénzt elköltő és befektetéseik megtérülését remélő üzemeltetők érthető módon nagyon bosszúsak a történtek miatt. A német Kinopolis Group például annyira, hogy bojkottálja is a Fekete Özvegy vetítését. Pedig a cégnek 16 helyszínen mintegy 140 moziterme van, és igyekszik lépést tartani a korral, hogy a nézőknek továbbra is hozzáadott értéket kínálhasson az otthoni szórakoztatáshoz képest. Az Esslingen-i „Traumpalast“ például az egyik első olyan mozi Németországban, ahová Samsung Cinema LED Screen moziképernyőt telepítettek. A müncheni Mathäser Filmpalast pedig a kevés Dolby Cinema mozik egyike, ahol a nézők a legjobb vetített képminőséggel és Dolby Atmos 3D mozihanggal élvezhetik a filmeket. A Kinopolis szerint a bojkott oka, hogy „egyes filmek felhasználási feltételei jelentősen és egyoldalúan megváltoztak a mozik kárára”, és példaként éppen a Fekete Özvegy Disney+ szolgáltatáson való egyidejű elérést hozzák fel.

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Exit mobile version