1. Oldal
Főleg a forint árfolyamának gyengülése és a japán jen jelentős erősödése miatt drágulnak majd az LCD és plazma TV-k is az újév elején, de a trend remélhetőleg csak átmeneti lesz, mert a verseny és az enyhén bővülő piac újra leszorítja az árakat.
A szórakoztatóelektronikai márkák hazai képviselői, forgalmazói nem titkolják, hogy 2009 első negyedévében kénytelenek lesznek az általuk kínált termékek árait emelni. Ennek oka főleg a pénzügyi és gazdasági válság közepette jelentősen megváltozott devizaárfolyamok.
A forgalmazók többnyire egy negyedévre tudják garantált árfolyamon megvásárolni azt a devizát, amin aztán a nálunk kapható termékeket beszerzik. A forint az elmúlt év utolsó negyedévében sokat gyengült a többi fontos devizához képest. Amíg 2008. október elején 1 euró kb. 242 Ft-ba, 1 USD kb. 172 Ft-ba került, addig most az EUR/HUF 265 Ft, az USD/HUF 189 Ft körüli árfolyamon kapható. Vagyis a hazai fizetőeszköz kb. 9 százalékot veszített értékéből az említett devizákhoz képest.
A japán jen árfolyamának változása azonban már nemcsak a hazai árak szempontjából meghatározó, mivel a jórészt Délkelet-Ázsiából származó szórakoztatóelektronikai termékek illetve azok alkatrészei kereskedelmi elszámolásának ez a deviza az alapja. Nos, a jen árfolyama drámaian erősödött az elmúlt negyedévben. Októberben még 149 jent ért 1 euró, míg most kb. 128 jent adnak a börzéken az európai fizetőeszköz egységéért. Vagyis az eltelt három hónapban az euróhoz és a dollárhoz képest több mint 16%-ot drágult a jen, s vele együtt az összes ebben a devizában elszámolt termék.
Ennek következményeként például az LCD és plazma TV-k európai piacán korábban tapasztalható 30% körüli éves árcsökkenés is megtorpanhat, sőt esetleg átmenetileg áremelkedés következhet be az év elején.
A hazai forgalmazók szinte mindegyike átlagosan 10-15% körül emeli a szórakoztatóelektronikai termékek árát. Ez azt jelenti, hogy lesznek készülékek, melyek ára jelentősen emelkedik, másoké akár csökkenhet is. Bár egyelőre a Sony hazai forgalmazója nem erősítette meg, de elképzelhető, hogy a márka termékei nagyobb mértékben is drágulhatnak, a cég ugyanis globális áremelésre készül pénzügyi helyzete megszilárdítása érdekében. Üdítő kivételként a Pioneer hazai képviselője a BaSys Magyarországi Kft. egyelőre nem tervez áremelést.
A 2009-es év első negyedévét érintő drágulás azonban feltehetően csak átmeneti lesz. Bár a válság következtében a korábban vártnál lassabban növekszik majd az iparág, de növekszik, s ez azt jelenti, hogy a termelési kapacitások bővülésével, az előállítási költségek csökkenésével valamint a gyártók versenyének következtében az árak globálisan minden bizonnyal csökkennek majd.
Kapcsolódó linkek:
Az LCD TV bevételek jelentős visszaesése várható 2009-ben
Panelgyártó kapacitásokat állít le az LG és a Sharp
Sony: gyárbezárások elbocsátások
2008 harmadik negyedévében még növekedett a TV világpiac
Termeléscsökkentés és átszervezés a gazdasági válság hatására
A vártnál erősebben nőtt a plazmapanel kiszállítás
DisplaySearch: az LCD és plazma TV-k ára az interneten is csökken
A plazmapanelek eladása növekszik nem úgy az LCD-ké, de miért?
A forgalmazók többnyire egy negyedévre tudják garantált árfolyamon megvásárolni azt a devizát, amin aztán a nálunk kapható termékeket beszerzik. A forint az elmúlt év utolsó negyedévében sokat gyengült a többi fontos devizához képest. Amíg 2008. október elején 1 euró kb. 242 Ft-ba, 1 USD kb. 172 Ft-ba került, addig most az EUR/HUF 265 Ft, az USD/HUF 189 Ft körüli árfolyamon kapható. Vagyis a hazai fizetőeszköz kb. 9 százalékot veszített értékéből az említett devizákhoz képest.
A japán jen árfolyamának változása azonban már nemcsak a hazai árak szempontjából meghatározó, mivel a jórészt Délkelet-Ázsiából származó szórakoztatóelektronikai termékek illetve azok alkatrészei kereskedelmi elszámolásának ez a deviza az alapja. Nos, a jen árfolyama drámaian erősödött az elmúlt negyedévben. Októberben még 149 jent ért 1 euró, míg most kb. 128 jent adnak a börzéken az európai fizetőeszköz egységéért. Vagyis az eltelt három hónapban az euróhoz és a dollárhoz képest több mint 16%-ot drágult a jen, s vele együtt az összes ebben a devizában elszámolt termék.
Ennek következményeként például az LCD és plazma TV-k európai piacán korábban tapasztalható 30% körüli éves árcsökkenés is megtorpanhat, sőt esetleg átmenetileg áremelkedés következhet be az év elején.
A hazai forgalmazók szinte mindegyike átlagosan 10-15% körül emeli a szórakoztatóelektronikai termékek árát. Ez azt jelenti, hogy lesznek készülékek, melyek ára jelentősen emelkedik, másoké akár csökkenhet is. Bár egyelőre a Sony hazai forgalmazója nem erősítette meg, de elképzelhető, hogy a márka termékei nagyobb mértékben is drágulhatnak, a cég ugyanis globális áremelésre készül pénzügyi helyzete megszilárdítása érdekében. Üdítő kivételként a Pioneer hazai képviselője a BaSys Magyarországi Kft. egyelőre nem tervez áremelést.
A 2009-es év első negyedévét érintő drágulás azonban feltehetően csak átmeneti lesz. Bár a válság következtében a korábban vártnál lassabban növekszik majd az iparág, de növekszik, s ez azt jelenti, hogy a termelési kapacitások bővülésével, az előállítási költségek csökkenésével valamint a gyártók versenyének következtében az árak globálisan minden bizonnyal csökkennek majd.
Kapcsolódó linkek:
Az LCD TV bevételek jelentős visszaesése várható 2009-ben
Panelgyártó kapacitásokat állít le az LG és a Sharp
Sony: gyárbezárások elbocsátások
2008 harmadik negyedévében még növekedett a TV világpiac
Termeléscsökkentés és átszervezés a gazdasági válság hatására
A vártnál erősebben nőtt a plazmapanel kiszállítás
DisplaySearch: az LCD és plazma TV-k ára az interneten is csökken
A plazmapanelek eladása növekszik nem úgy az LCD-ké, de miért?