1. Oldal
Hiába nőtt az idei első negyedévben 351%-kal az előző év azonos időszakához képest a Blu-ray lemezek eladása, elemzők szerint a formátum 2009-ig nem válik tömegesen elfogadottá, s ennek legfőbb oka a lejátszók jóval 200 dollár feletti ára.
Az első negyedév eladási adatai alapján az amerikai fogyasztók 5,6 milliárd dollár (kb. 905 milliárd Ft) értékben vásároltak és kölcsönöztek műsoros médiahordozókat. Ennek 95%-a még mindig DVD, bár a tízéves lemezformátumra a korábbinál kissé kevesebbet költöttek. Hogy az iparág mégis 1%-os növekedést ért el, az az alacsony bázisról elég nagy növekedést mutató Blu-ray Disc-nek, és a kiárusítások következtében jól fogyó, de lassan kimúló HD DVD-nek köszönhető.
Az idei első három hónapban 4,9 millió nagyfelbontású műsoros lemezt adtak el, ebből 3,8 millió volt Blu-ray formátumú. Az új lemezformátumok piacra lépése óta az USA-ban megjelent 536 különböző lemezből 9,8 millió példány fogyott, tehát ennek fele 2008 első negyedévében kelt el, különösen február közepétől, mikor a HD DVD bedobta a törülközőt.
Ez persze bátorító, de a kép mégsem olyan rózsás. A formátumháború befejeztével az egész iparág azt várja a Blu-ray Disc-től, hogy az újra visszahozza a tartós növekedést, sőt sokan hasonló sikerben reménykednek, mint amit a DVD ért el 1997 és 2006 között. 2006 óta a DVD eladások bevétele évről-évre esik, mert az iparág az árak csökkentésével tartja fenn a keresletet. A Blu-ray Disc iránti vártnál csekélyebb érdeklődés azonban egyelőre csak arra elég, hogy pótolják a DVD eladások kieső bevételeit.
Már 2007 végén 3,5 millió Blu-ray lejátszó volt csak az USA-ban. Ezek mindegyikéhez legfeljebb átlagban három Blu-ray műsoros lemezt vásároltak. A szabvány DVD piaci elfogadásának hasonló szakaszában minden lejátszóhoz nem kevesebb, mint 30 lemezt vettek már meg. Mindez azt jelzi, hogy a VHS-ről DVD-re boldogan átálló amerikaiak többsége egyelőre nem látja úgy, hogy megérné újra váltani Blu-ray-re.
Mivel a Blu-ray lejátszók elsöprő többsége a Sony PlayStation 3 játékkonzolba van beépítve, ezt sokan nem használja ki. A Bernstein Research elemzője Michael Nathanson jóslata szerint, amíg az asztali Blu-ray lejátszók ára nem esik 200 dollár (kb. 32.000 Ft) alá – jelenleg a legolcsóbb is kb. 370 dollárba (kb. 60.000 Ft) kerül -, addig az amerikaiak tömegesen nem fogadják be az új technológiát. Az előrejelzés szerint mindez 2009 vége előtt nem következik be.
A Blu-ray-el kapcsolatos várakozásokat jelentősen befolyásolják a jelenleg nem túl kedvező gazdasági kilátások is. Amikor az amerikaiak fogyasztásának visszaesése tapasztalható a hétköznapi luxusnak számító Starbucks kávézóiban, és az élelmiszerárak emelkedésétől tartva zsákszámra veszik a rizst, milyen valószínűséggel áldoznak 400 dolláros új filmlejátszóra és majd 30 dolláros filmekre. Nem meglepő, hogy az NDP piackutató múlt heti felmérésében a megkérdezettek 83%-a azt válaszolta, hogy idén ugyanannyit vagy kevesebbet költ majd médiatermékekre, mint 2007-ben. Ez még a 2001-es recessziónál is nagyobb vásárlói óvatosságra utal. A válaszadóknak csupán több mint 10%-a mondta, hogy Blu-ray-t tervezne vásárolni.
Nathanson azt feltételezi, hogy az év végére az USA háztartások kb. 1%-ában lesz asztali Blu-ray lejátszó, s ez az arány a 25%-ot 2011 végére érheti el. Azt is valószínűsíti, hogy az idei átlagos 28,5 dolláros (kb. 4600 Ft) Blu-ray Disc ár 24,43 dollárra (kb. 3950 Ft) csökken, és az összes Blu-ray filmeladás az idei 260 millió dollárról (kb. 42 milliárd Ft) 4,24 milliárd dollárra (kb. 362 milliárd Ft) nő 2011-re.
Kapcsolódó linkek:
Verseny hiányában már drágábbak a Blu-ray Disc lejátszók
Sony: az első Blu-ray Disc lejátszók BonusView és BD-Live funkciókkal
A Blu-ray Disc és HD DVD közti formátumháborúnak vége, de
Toshiba hivatalos bejelentés: a cég felhagy a HD DVD üzlettel
Nem a Blu-ray:HD DVD formátumháború, a magas árak miatt várnak ki a vásárlók