…a válaszok (1, 2)…
Csökkentve vagy eltüntetve a zajt azokon a helyeken, ahol nincs elfedő audio jel, az eredeti hang minősége viszonylagosan megőrizhető. Ebből a szempontból tehát egy érzékelési kódoló rendszer, mint a Dolby Digital lényegében egy szelektív és nagyteljesítményű zajcsökkentő.
A Dolby Digital más módon is igyekszik javítani a kódolási eljárás hatékonyságát és minőségét. Az előzőekben említett sávok között aszerint osztja el az ábrázolásra használatos biteket, ahogy azt a műsor adott frekvenciaspektruma vagy dinamikaviselkedése megkívánja. Az előzőekben vázolt modell képes arra, hogy dinamikusan változtassa meg saját magát azért, hogy elegendő bit álljon rendelkezésre az audio jel leírására, illetve biztosítsa a zaj teljes elfedését.
A Dolby Digital azt is eldönti, hogy a közös adatfolyam bitjeit miként használják fel az egyes csatornák. Így a több nagyfrekvenciás összetevőt átvivő csatornák nagyobb adatmennyiséget igényelhetnek, vagy az egyik csatornában megjelenő erősebb hang jele más csatornák zajának elfedését biztosítja.
Ez a kifinomult elfedési modell és bitmegosztási rendszer a Dolby Digital rendkívüli hatékonyságának a kulcsa. A Dolby Digital akár 24-bites digitális audio jelet is fel tud dolgozni 20 Hz-től 20 kHz-ig terjedő frekvenciatartományon a teljes sávú csatornákban és 20 Hz-től 120 Hz-ig a mély hatáshangok (LFE) csatornájában. A rendszer által támogatott mintavételi frekvenciák 32, 44,1 és 48 kHz, az igények széles skálájának megfelelő többféle adatátviteli sebességnél.
Miben különbözik az 5.1 csatornás Dolby Digital a Dolby Surround-tól?
A hangok pontosabb térbeli megjelenítése és a meggyőzőbb, a valósághoz hűebb környezeti hangok előállítása érdekében a Dolby Surround egy csatornájával szemben a Dolby Digital 5.1 két hátsó (surround) csatornát biztosít. E mellett ezek a csatornák a teljes hallható átviteli tartományt (20Hz – 20 000Hz) megszólaltatják, míg a Dolby Surround egy hátsó (surround) csatornájának átvitele korlátozott (100Hz – 7 000Hz). Ez még tovább erősíti a valósághűséget és a műsoranyagok keverőjének nagyobb alkotói szabadságot ad. Mindezeken kívül a Dolby Digital különálló csatornái sokkal élesebben érzékelhető térbeli hatásokat tesznek lehetővé és a „ .1”-dik LFE csatorna igen mély hanghatások előállítására képes, megdöbbentő hatással (kétszer hangosabban, mint a többi csatorna).
Az előzőeken kívül az információ továbbításának ill. tárolásának módjában is különbözik egymástól a két rendszer. A Dolby Digital – elnevezéséhez híven – digitális adatfolyam formájában kerül továbbításra ill. tárolásra az új formátumokon (DVD, DTV, stb.), míg a Dolby Surround a négy (bal, közép, jobb, hátsó vagy „surround”) csatorna kódolt jelét egy közönséges analóg sztereóműsor továbbítására alkalmas rendszer két sávját használja fel. Így a Dolby Surround nem válik idejétmúlt rendszerré, mindaddig, amíg a sztereó velünk marad. A Dolby Surround kódolt program visszaállítható monoban, sztereóban, vagy Dolby Surround Pro Logic dekódolva négy csatornás formában. A Dolby Surround műsoranyagok még igen szép számban érhetőek el rendszeresen sugárzott TV programokon, videó játékokon, CD-ROM-okon, zenei CD-ken és sugárzott, szalagon, lemezen rögzített filmek ezrein. Ez az oka, hogy az összes Dolby Digital dekódoló egyben tartalmaz egy digitálisan megvalósított Dolby Surround Pro Logic dekódolót is.
A Dolby Digital más módon is igyekszik javítani a kódolási eljárás hatékonyságát és minőségét. Az előzőekben említett sávok között aszerint osztja el az ábrázolásra használatos biteket, ahogy azt a műsor adott frekvenciaspektruma vagy dinamikaviselkedése megkívánja. Az előzőekben vázolt modell képes arra, hogy dinamikusan változtassa meg saját magát azért, hogy elegendő bit álljon rendelkezésre az audio jel leírására, illetve biztosítsa a zaj teljes elfedését.
A Dolby Digital azt is eldönti, hogy a közös adatfolyam bitjeit miként használják fel az egyes csatornák. Így a több nagyfrekvenciás összetevőt átvivő csatornák nagyobb adatmennyiséget igényelhetnek, vagy az egyik csatornában megjelenő erősebb hang jele más csatornák zajának elfedését biztosítja.
Ez a kifinomult elfedési modell és bitmegosztási rendszer a Dolby Digital rendkívüli hatékonyságának a kulcsa. A Dolby Digital akár 24-bites digitális audio jelet is fel tud dolgozni 20 Hz-től 20 kHz-ig terjedő frekvenciatartományon a teljes sávú csatornákban és 20 Hz-től 120 Hz-ig a mély hatáshangok (LFE) csatornájában. A rendszer által támogatott mintavételi frekvenciák 32, 44,1 és 48 kHz, az igények széles skálájának megfelelő többféle adatátviteli sebességnél.
Miben különbözik az 5.1 csatornás Dolby Digital a Dolby Surround-tól?
A hangok pontosabb térbeli megjelenítése és a meggyőzőbb, a valósághoz hűebb környezeti hangok előállítása érdekében a Dolby Surround egy csatornájával szemben a Dolby Digital 5.1 két hátsó (surround) csatornát biztosít. E mellett ezek a csatornák a teljes hallható átviteli tartományt (20Hz – 20 000Hz) megszólaltatják, míg a Dolby Surround egy hátsó (surround) csatornájának átvitele korlátozott (100Hz – 7 000Hz). Ez még tovább erősíti a valósághűséget és a műsoranyagok keverőjének nagyobb alkotói szabadságot ad. Mindezeken kívül a Dolby Digital különálló csatornái sokkal élesebben érzékelhető térbeli hatásokat tesznek lehetővé és a „ .1”-dik LFE csatorna igen mély hanghatások előállítására képes, megdöbbentő hatással (kétszer hangosabban, mint a többi csatorna).
Az előzőeken kívül az információ továbbításának ill. tárolásának módjában is különbözik egymástól a két rendszer. A Dolby Digital – elnevezéséhez híven – digitális adatfolyam formájában kerül továbbításra ill. tárolásra az új formátumokon (DVD, DTV, stb.), míg a Dolby Surround a négy (bal, közép, jobb, hátsó vagy „surround”) csatorna kódolt jelét egy közönséges analóg sztereóműsor továbbítására alkalmas rendszer két sávját használja fel. Így a Dolby Surround nem válik idejétmúlt rendszerré, mindaddig, amíg a sztereó velünk marad. A Dolby Surround kódolt program visszaállítható monoban, sztereóban, vagy Dolby Surround Pro Logic dekódolva négy csatornás formában. A Dolby Surround műsoranyagok még igen szép számban érhetőek el rendszeresen sugárzott TV programokon, videó játékokon, CD-ROM-okon, zenei CD-ken és sugárzott, szalagon, lemezen rögzített filmek ezrein. Ez az oka, hogy az összes Dolby Digital dekódoló egyben tartalmaz egy digitálisan megvalósított Dolby Surround Pro Logic dekódolót is.