…a válaszok (6, 7, 8)…
A különböző digitális hangátviteli formátumok hány hangcsatornát közvetítenek?
A műsorforrások Dolby Digital hangsávja lehet mono, sztereó (esetleg sztereó jelbe mátrixkódolt négycsatornás Dolby Surround), vagy teljesen diszkrét 5.1 csatornás „surround” hang. A Dolby Digital EX 6.1 csatornás hangja egy hátsó-közép (Back Surround) csatornával egészül ki, melyet mátrix kódolva a surround bal/jobb hátsó csatornák hordoznak.
A többnyire csak DVD-Video lemezeken előforduló DTS hangja kizárólag teljesen diszkrét 5.1 csatornás, a DTS-ES pedig 6.1 csatornás, mely utóbbi hátsó-közép csatornája lehet mátrix kódolt vagy egy teljesen független diszkrét hangút. Az MPEG2 hang is sokcsatornás (5.1) hangátvitelt szolgál.
A DVD-Video lemezeken a filmek hangjának többféle – sokszor a megszólaló csatornák számában is különböző – változatát lehet megtalálni. A diszk tartalmazhat például három Dolby Digital vagy egy DTS 5.1 csatornás hangot, melyeken a dialógusok valamely világnyelven szólalnak meg, egy Dolby Digital kódolt sztereó vagy surround változatot – esetleg mondjuk magyarul, és egy mono sávot a rendező kommentárjaival vagy más kísérő információval. A hangsávok összetétele a DVD előállítójának szándéka szerint más és más lehet, így mindig ellenőrizni kell a nyelv (Language) menüben a választható lehetőségeket.
Milyen hangsugárzókból álljon a diszkrét, sokcsatornás, digitális hangrendszer?
Az ideális diszkrét, sokcsatornás, digitális lejátszó rendszer a bal, közép, jobb és hátsó surround csatornákhoz is teljesen azonos, teljes sávszélességű hangsugárzók használatára épül. Ha ez nem lehetséges, törekedjünk arra, hogy az összes hangsugárzó hangzásbeli tulajdonságai, hangszíne azonosak legyenek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha lehet, a hangsugárzók mérete (térfogata) és az azokba épített hangszórók azonosak legyenek, több-utas hangsugárzó esetén pedig az egyes hangszórók által lesugárzott frekvenciák – vagyis az azt meghatározó keresztváltási frekvenciák – azonosak legyenek.
Több hangsugárzó gyártó kínál hangszínben illesztett házi-mozi sugárzókat. Sok pedig olyan rendszereket is gyárt, melyek a fő csatornákhoz, egymáshoz illeszkedő, kompakt, kisméretű hangsugárzókat és az irányítatlan mélyhangokhoz egy vagy több mélysugárzót kombinálnak. Egy ilyen „szatellit” rendszer igen helytakarékos megoldás lehet.
Használjak-e dipólus vagy bipoláris surround hangsugárzókat?
A hátsó surround sugárzók elhelyezése, az adott helyiség akusztikai viszonyai és személyes ízlésbeli kérdések ugyanolyan fontosak, mint a hangsugárzók lesugárzási tulajdonságai. Ezek a tényezők olyannyira változatosak, hogy nem tudunk egy bizonyos hangsugárzó típust ajánlani házi-mozi használatra.
A speciális konstrukciójú dipólus és bipoláris surround hangsugárzók több, a helyiség különböző (főleg annak első- illetve hátsó) részére irányított hangszórót használnak egy szórtabb (ún. diffúz) hangtér elérése érdekében, mely a mozikban alkalmazott több hangszóró által előállított hangtérre hasonlít. Ezt az effektust ma már az A/V erősítőkben vagy más készülékekben alkalmazott jelfeldolgozó processzorok (DSP) képesek mesterségesen is előállítani. Az pedig ízlés kérdése, hogy valaki inkább ezt a hatást szereti-e, vagy a hátulról érkező hangok pontosabb irányérzetét (lokalizációját) tartja fontosabbnak. E kettő ugyanis többnyire együtt nem elérhető.
Az bizonyos, hogy a házi-mozizás céljára használatos szoba akusztikája sokkal bonyolultabban hat a speciális konstruált dipólus és bipoláris surround hangsugárzókra és viszont, mint egy hagyományos „egy irányban” sugárzó úgynevezett unipoláris társára, mely megfelelő módon elhelyezve ugyanolyan hatásos surround hangsugárzó lehet.
A műsorforrások Dolby Digital hangsávja lehet mono, sztereó (esetleg sztereó jelbe mátrixkódolt négycsatornás Dolby Surround), vagy teljesen diszkrét 5.1 csatornás „surround” hang. A Dolby Digital EX 6.1 csatornás hangja egy hátsó-közép (Back Surround) csatornával egészül ki, melyet mátrix kódolva a surround bal/jobb hátsó csatornák hordoznak.
A többnyire csak DVD-Video lemezeken előforduló DTS hangja kizárólag teljesen diszkrét 5.1 csatornás, a DTS-ES pedig 6.1 csatornás, mely utóbbi hátsó-közép csatornája lehet mátrix kódolt vagy egy teljesen független diszkrét hangút. Az MPEG2 hang is sokcsatornás (5.1) hangátvitelt szolgál.
A DVD-Video lemezeken a filmek hangjának többféle – sokszor a megszólaló csatornák számában is különböző – változatát lehet megtalálni. A diszk tartalmazhat például három Dolby Digital vagy egy DTS 5.1 csatornás hangot, melyeken a dialógusok valamely világnyelven szólalnak meg, egy Dolby Digital kódolt sztereó vagy surround változatot – esetleg mondjuk magyarul, és egy mono sávot a rendező kommentárjaival vagy más kísérő információval. A hangsávok összetétele a DVD előállítójának szándéka szerint más és más lehet, így mindig ellenőrizni kell a nyelv (Language) menüben a választható lehetőségeket.
Milyen hangsugárzókból álljon a diszkrét, sokcsatornás, digitális hangrendszer?
Az ideális diszkrét, sokcsatornás, digitális lejátszó rendszer a bal, közép, jobb és hátsó surround csatornákhoz is teljesen azonos, teljes sávszélességű hangsugárzók használatára épül. Ha ez nem lehetséges, törekedjünk arra, hogy az összes hangsugárzó hangzásbeli tulajdonságai, hangszíne azonosak legyenek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha lehet, a hangsugárzók mérete (térfogata) és az azokba épített hangszórók azonosak legyenek, több-utas hangsugárzó esetén pedig az egyes hangszórók által lesugárzott frekvenciák – vagyis az azt meghatározó keresztváltási frekvenciák – azonosak legyenek.
Több hangsugárzó gyártó kínál hangszínben illesztett házi-mozi sugárzókat. Sok pedig olyan rendszereket is gyárt, melyek a fő csatornákhoz, egymáshoz illeszkedő, kompakt, kisméretű hangsugárzókat és az irányítatlan mélyhangokhoz egy vagy több mélysugárzót kombinálnak. Egy ilyen „szatellit” rendszer igen helytakarékos megoldás lehet.
Használjak-e dipólus vagy bipoláris surround hangsugárzókat?
A hátsó surround sugárzók elhelyezése, az adott helyiség akusztikai viszonyai és személyes ízlésbeli kérdések ugyanolyan fontosak, mint a hangsugárzók lesugárzási tulajdonságai. Ezek a tényezők olyannyira változatosak, hogy nem tudunk egy bizonyos hangsugárzó típust ajánlani házi-mozi használatra.
A speciális konstrukciójú dipólus és bipoláris surround hangsugárzók több, a helyiség különböző (főleg annak első- illetve hátsó) részére irányított hangszórót használnak egy szórtabb (ún. diffúz) hangtér elérése érdekében, mely a mozikban alkalmazott több hangszóró által előállított hangtérre hasonlít. Ezt az effektust ma már az A/V erősítőkben vagy más készülékekben alkalmazott jelfeldolgozó processzorok (DSP) képesek mesterségesen is előállítani. Az pedig ízlés kérdése, hogy valaki inkább ezt a hatást szereti-e, vagy a hátulról érkező hangok pontosabb irányérzetét (lokalizációját) tartja fontosabbnak. E kettő ugyanis többnyire együtt nem elérhető.
Az bizonyos, hogy a házi-mozizás céljára használatos szoba akusztikája sokkal bonyolultabban hat a speciális konstruált dipólus és bipoláris surround hangsugárzókra és viszont, mint egy hagyományos „egy irányban” sugárzó úgynevezett unipoláris társára, mely megfelelő módon elhelyezve ugyanolyan hatásos surround hangsugárzó lehet.