HDMI 2.1a: újdonság a forrásalapú árnyalati leképezés

A legújabb HDMI 2.1a megjelölésű verzió új SBTM (Source-Based Tone Mapping) funkciója a készülékek firmware-frissítésével is megvalósítható.


A szakma még azon rágódik, milyen zavart okoz majd, hogy HDMI 2.1 kompatibilisként hirdethetnek készülékeket anélkül, hogy azok akárcsak egy új HDMI 2.1 funkciót is támogatnának. A HDMI Licensing Administrator (HDMI LA) azonban a CES 2022 előtti virtuális sajtótájékoztatón már be is jelentette a HDMI tanúsítási rendszer hamarosan érkező új HDMI 2.1a verzióra történő frissítését, ami az új „Source Based Tone Mapping” (SBTM) – magyarul forrásalapú árnyalati leképezés – funkcióval egészíti ki az eddigi szabványt. A HDMI SBTM célja a HDR élmény javítása és optimalizálása.

Source Based Tone Mapping-SBTM

A bejelentéssel együtt megjelent SBTM-et magyarázó weboldal szerint: „A mai környezetben nem minden display rendelkezik azonos HDR képességgel; egyesek szín- és fényességszintjei eltérnek másokétól. Ez rendben van HDR videók, mint HDR10 és HLG küldésekor, mivel a televízió a képernyő képességein túlmutató HDR tartalmat általában leképezi a rendelkezésre álló fényesség- és színtartományra. Néha azonban egy forráskészüléknek különböző típusú tartalmakat (HDR, SDR, dinamikus HDR, grafika) kell egyidejűleg összeraknia. Például, amikor egy streaming videoszolgáltatásból származó video-bélyegképek menüjét nézzük, egyes bélyegképek HDR, mások SDR formátumúak lehetnek, és a menü grafikusan jeleníthető meg (lásd az alábbi képeken). A kombinált tartalom minőségének optimalizálása érdekében a forráseszközben olyan feldolgozásra van szükség, ami a képmegjelenítőn belül nem hajtható végre.”

Bélyegképek

„A Source-Based Tone Mapping (SBTM) lehetővé teszi, hogy a forrás olyan videojelet küldjön, ami teljesen kihasználja egy adott display HDR képességét úgy állítva be a kimenetet, hogy jobban kihasználja az egyes képernyők lehetőségeit. Más HDR technológiához hasonlóan az SBTM a rögzített szín- és fényességtartományok alkalmazása helyett lehetővé teszi, hogy a forrás alkalmazkodjon egy adott képernyőhöz. Az SBTM-et PC-k és játékeszközök is használhatják a HDR manuális felhasználói optimalizálásának kiküszöbölésére.”

A HDMI SBTM funkció némileg hasonlít a HDR játékok képélményének tökéletesítését szolgáló HGiG (HDR Gaming Interest Group) képmódra, ami az ezt támogató TV-ken a játékhoz optimalizált árnyalati leképzést, a játékkonzolokon vagy PC-ken az adott display vagy TV képességeihez igazított HDR kimenetet állít be.

A HDMI LA szerint a HDMI SBTM funkció működéséhez azt a forráskészüléknek (PC, játékkonzol, set-top box és más lejátszó) és a képmegjelenítőnek (monitor, TV, projektor) egyaránt támogatnia kell, de ez az eszközök firmware-frissítésével utólag is megvalósítható. A működéshez bármilyen HDMI kábel alkalmas.

A HDMI SBTM nem egy új HDR formátum, és nem a meglévő HDR technológiákat, mint a HDR10, HDR10+, Dolby Vision vagy a HLG hivatott felváltani. Ehelyett egy további HDR képességet, egy intelligens kapcsolatot ad a kompatibilis termékekhez, ami lehetővé teszi a forráseszköz és a képmegjelenítő közötti kommunikációt. Ilyen értelemben, ahogy nincs kézi „HGIG mód” úgy nincs kézi „SBTM mód” sem.

Mivel a HDMI 2.0 már nem létezik a jövőben tehát már az új HDMI 2.1a verzió minősítésének kell majd a különböző készülékeknek műszakilag megfelelniük. Ebben pedig a korábban a HDMI 2.1-hez társított összes többi funkció – mint a Fixed Rate Link (FRL) jelátvitel, a Dynamic HDR, az eARC, a VRR, a QMS, a QFT, az ALLM és a DSC – mellett az új SBTM is csak opció.

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .