Elkészült a DCI (Digital Cinema Initiative) HDR D-Cinema specifikációjának „0.9 verziójú” tervezete, mely a magas képsebességre (HFR) vonatkozó követelményeket is részletezi.
A 2002-ben hat nagy hollywoodi filmstúdió által a digitális mozik szabványainak kidolgozására alapított DCI (Digital Cinema Initiative) egy nyáron közzétett javaslattal indítva hónapok óta dolgozik a HDR mozispecifikáción. Ez a specifikáció határozza majd meg azokat a követelményeket, melyeket teljesítve a mozik ugyanolyan széles dinamikatartományú, képsebességű és színtartományú képet tudnak megjeleníteni, mint napjaink legkorszerűbb TV-i.
A DCI a végleges követelményeket tartalmazó dokumentumok közzététele előtt áttekintés és kommentálás céljából „DCI DRAFT High Dynamic Range D-Cinema Addendum version 0.9 (PDF)” és „DCI DRAFT Direct View Display D-Cinema Addendum version 0.9 (PDF)” címen nyilvánosságra hozott két tervezetet.
A tervezetek igen műszaki jellegűek, részletes specifikációkkal és képletekkel kiegészített dokumentumok, de a belőle kihámozható lényeg: a DCI a Perceptual Quantizer (PQ) elektro-optikai átviteli függvénygörbét és 12 bites színfelbontást használ majd a mozikban a HDR videóhoz, és 0,005 nit (cd/m2) minimális fekete-szintet, 500 nit (cd/m2) csúcsfényességet, P3D65 fehér pontot és a DCI-P3-nak megfelelő színteret reprodukálva, amire napjaink prémium HDR-TV-i is képesek.
A HDR mozik tervezett specifikációjának egyik legnagyobb újdonsága, hogy az az úgynevezett „Direct View Display”, azaz a közvetlen képmegjelenítő képernyőre vonatkozik. Ilyen lényegében modulokból felépülő hatalmas LED képernyőt más a Samsung és a Sony is kínál már a mozik számára. A tervezet szerint „a D-Cinema Direct View Displays lényegesen megnövelt csúcsfényességük és dinamikatartományuk révén lehetőséget nyújtanak a továbbfejlesztett, kiváló minőségű képhez, de használható a örökölt tartalmak megjelenítésére is. Mivel ezek a képernyők fénykibocsátó technológiát (gyakran LED pixeleket) használnak, nem pedig vetített képet, a képminőség kiváló lehet még mérsékelt környezeti fénnyel bíró környezetben is.”
A filmszínházak továbbra is használhatnak persze vetítővásznat és projektort, de a digitális mozik nagy dinamikatartományú képmegjelenítéshez tervezett előírásait új vetítési technológiák kifejlesztése nélkül lehetetlen teljesíteni. Ez alapvető változás egy olyan iparágban, mely több mint száz éve vetítési technológiát használ.
Újdonság az egyenletesebb mozgásmegjelenítést nyújtó magas képsebesség (HFR – High Frame Rate) -. Pontosabban a DCI a közvetlen képmegjelenítő képernyők valamint a stúdiókban használt referenciaképernyők „másodpercenkénti szerkesztési egységekre (edit units) vonatkozó követelményeit részletezi, amelyek lényegében a HFR mozi alapját képezik – legalábbis 2K felbontásban. Manapság kevés kivétellel minden hollywoodi filmet másodpercenként 24 képkocka képsebességgel veszik fel és reprodukálják.
A tervezet akár 120 képkocka/másodperce képsebességet is lehetővé tesz 2K felbontású 2D filmekhez. A közvetlen képmegjelenítő képernyőkre és referencia-monitorokra a minimum másodpercenként 60 képkocka megjelenítésének támogatását írja elő 2K 2D-hez és a másodpercenkénti 24 képkockát a 4K 2D-hez. Ezek a kívánalmak, de a képernyők tudhatnak ennél többet is.
Ha a HDR mozispecifikáció a 0.9 verzióban lefektetetteknek megfelelően alakul, akkor a mozi szerelmesei egy képdinamikában sokkal gazdagabb, a színeket tekintve pontosabb és élesebb képet láthatnak majd, amit persze nyilván a filmkészítők is kihasználnak majd. Ez a kép tulajdonképpen olyan lesz, mint amit a nézők a legújabb prémium HDR TV-ken láthatnak, csak sokkal nagyobb méretben. Mindehhez persze a mozikat jelentős beruházási költséggel át kell építeni az új eszközökkel.
Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.