1. Oldal
A hollywoodi stúdiók keveset kasszíroztak idén eddig a mozik jegypénztárainál – a bevételek a tavalyiaktól is elmaradnak. Az elmúlt években azonban a jól menő DVD eladások mindig szép profitot hoztak, csakhogy 2005-re a dolgok kezdenek megváltozni.
A filmipar számára egy igazi horror sokkjával hatott a DreamWorks Animation utóbbi időben mutatott üzleti eredménye. A hollywoodi nagyágyúk (Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg, David Geffen) által alapított stúdió ugyanis júliusi bejelentésében csökkenteni volt kénytelen profitvárakozásait, miután a Shrek 2 DVD változata nem úgy fogy, ahogy arra számítottak.
Azt, hogy a DreamWorks Animation bevételkiesés okozta nehézségei nem egyediek, a Pixar Animation Studios is igazolhatja, mely a The Incredibles (a magyar mozikban „A hihetetlen család” címen vetítették) házi videó várakozáson aluli eladásai miatt csökkentette második negyedévi profitkilátásait. Lehet persze, hogy a számítógépes animációs filmek készítői egyszerűen túl optimistán ítélték meg mozikban sikeres produkcióik kilátásait, de úgy tűnik az általános trendek is a DVD lemezeladás növekedésének végét vetítik előre.
A csupán 8 éves múltra visszatekintő DVD üzlet a darabszámokat tekintve még mindig növekszik. A Digital Entertainment Group (DEG) idei első féléves jelentése szerint idén eddig 772,1 millió DVD-t szállítottak az észak-amerikai üzletekbe, ami 19%-al több mint az előző év azonos időszakában volt, viszont 2003. és 2004. hasonló időszakát összevetve a növekedés 52%, egy évvel korábban pedig még 57% volt. A DVD-k átlagárának csökkenésével viszont a filmstúdiók bevételei és profitja is jobb esetben csak stagnál vagy – mint a fenti esetek igazolják – néha már csökken is.
A DVD lejátszására alkalmas készülékek eladása sem bővül már olyan dinamikusan, mint eddig. Az éves szinten eddig mindig legalább kétszámjegyű eladási darabszám növekedés idén az árak további csökkenése és a DVD felvevők tömeges elterjedése ellenére is bizonyára egyszámjegyűre zsugorodik (az idei második negyedévben fordult először elő, hogy kevesebb készülék kelt el, mint egy évvel korábban), ami arra utal, hogy a piac már telített. A DEG becslése szerint az USA háztartásainak 80%-ában ez év végére már lesz legalább egy DVD lejátszásra alkalmas készülék. Vagyis sok új potenciális DVD vásárlóra már nem lehet számítani.
Az okok között nyilvánvalóan szerepet játszik a gyorsan változó technológia. A tengerenúl a DVD-vel szemben a kábeltévék egyre szélesebb körben kínálják igény szerinti videó („video-on demand”) szolgáltatásukat, ráadásul az Internetről történő filmletöltés terjedése sem tesz jót a DVD eladásoknak. Főleg a fiatalabb vásárlói rétegek számára kínálnak alternatív szórakozási lehetőségeket az egyre kifinomultabb videojátékok, a hordozható digitális zenelejátszók és természetesen maga az Internet. A technológiai fejlődéssel lépést tartva a fogyasztói szokások is változnak. Az emberek számára eddig soha nem adatott meg, hogy ilyen szabadon választhassák meg, hogy mit, mikor, hol és hogyan akarnak megnézni, illetve meghallgatni.
A DVD eladást hosszútávon negatívan befolyásolja az is, hogy a vásárlás helyett mindinkább a kölcsönzés kerül előtérbe. Azok, akik birtokolni akarják a DVD lemezeket, jórészt már összevásárolták a klasszikusok és más kedvenceik gyűjteményét, s ezután már valószínűleg csak kikölcsönzik azokat a filmeket, melyeket egyszer vagy kétszer kívánnak megnézni. A filmstúdiók persze a kölcsönzéssel is keresnek némi pénzt, de korántsem annyit, mint amennyit az eladással.
A DVD-k eladása egyébként kezd hasonlítani a sikerfilmek forgalmazásához. Mindenki rohan, hogy megvegye a frissen megjelent újdonságot, s aztán gyorsan el is olvad az érdeklődés. Ez az, ami talán a legkevésbé tetszik a filmstúdióknak, melyek a sikeresebb eladás érdekében kénytelenek a DVD változatot már szinte a filmek mozikban való vetítésével együtt megjelentetni.
Kapcsolódó linkek:
A DVD eladások még növekszenek
Tovább tart a DVD lendülete
A DVD sikere töretlen
Azt, hogy a DreamWorks Animation bevételkiesés okozta nehézségei nem egyediek, a Pixar Animation Studios is igazolhatja, mely a The Incredibles (a magyar mozikban „A hihetetlen család” címen vetítették) házi videó várakozáson aluli eladásai miatt csökkentette második negyedévi profitkilátásait. Lehet persze, hogy a számítógépes animációs filmek készítői egyszerűen túl optimistán ítélték meg mozikban sikeres produkcióik kilátásait, de úgy tűnik az általános trendek is a DVD lemezeladás növekedésének végét vetítik előre.
A csupán 8 éves múltra visszatekintő DVD üzlet a darabszámokat tekintve még mindig növekszik. A Digital Entertainment Group (DEG) idei első féléves jelentése szerint idén eddig 772,1 millió DVD-t szállítottak az észak-amerikai üzletekbe, ami 19%-al több mint az előző év azonos időszakában volt, viszont 2003. és 2004. hasonló időszakát összevetve a növekedés 52%, egy évvel korábban pedig még 57% volt. A DVD-k átlagárának csökkenésével viszont a filmstúdiók bevételei és profitja is jobb esetben csak stagnál vagy – mint a fenti esetek igazolják – néha már csökken is.
A DVD lejátszására alkalmas készülékek eladása sem bővül már olyan dinamikusan, mint eddig. Az éves szinten eddig mindig legalább kétszámjegyű eladási darabszám növekedés idén az árak további csökkenése és a DVD felvevők tömeges elterjedése ellenére is bizonyára egyszámjegyűre zsugorodik (az idei második negyedévben fordult először elő, hogy kevesebb készülék kelt el, mint egy évvel korábban), ami arra utal, hogy a piac már telített. A DEG becslése szerint az USA háztartásainak 80%-ában ez év végére már lesz legalább egy DVD lejátszásra alkalmas készülék. Vagyis sok új potenciális DVD vásárlóra már nem lehet számítani.
Az okok között nyilvánvalóan szerepet játszik a gyorsan változó technológia. A tengerenúl a DVD-vel szemben a kábeltévék egyre szélesebb körben kínálják igény szerinti videó („video-on demand”) szolgáltatásukat, ráadásul az Internetről történő filmletöltés terjedése sem tesz jót a DVD eladásoknak. Főleg a fiatalabb vásárlói rétegek számára kínálnak alternatív szórakozási lehetőségeket az egyre kifinomultabb videojátékok, a hordozható digitális zenelejátszók és természetesen maga az Internet. A technológiai fejlődéssel lépést tartva a fogyasztói szokások is változnak. Az emberek számára eddig soha nem adatott meg, hogy ilyen szabadon választhassák meg, hogy mit, mikor, hol és hogyan akarnak megnézni, illetve meghallgatni.
A DVD eladást hosszútávon negatívan befolyásolja az is, hogy a vásárlás helyett mindinkább a kölcsönzés kerül előtérbe. Azok, akik birtokolni akarják a DVD lemezeket, jórészt már összevásárolták a klasszikusok és más kedvenceik gyűjteményét, s ezután már valószínűleg csak kikölcsönzik azokat a filmeket, melyeket egyszer vagy kétszer kívánnak megnézni. A filmstúdiók persze a kölcsönzéssel is keresnek némi pénzt, de korántsem annyit, mint amennyit az eladással.
A DVD-k eladása egyébként kezd hasonlítani a sikerfilmek forgalmazásához. Mindenki rohan, hogy megvegye a frissen megjelent újdonságot, s aztán gyorsan el is olvad az érdeklődés. Ez az, ami talán a legkevésbé tetszik a filmstúdióknak, melyek a sikeresebb eladás érdekében kénytelenek a DVD változatot már szinte a filmek mozikban való vetítésével együtt megjelentetni.
Kapcsolódó linkek:
A DVD eladások még növekszenek
Tovább tart a DVD lendülete
A DVD sikere töretlen