1. Oldal
A Texas Instruments bejelentése szerint, világszerte már 5.260 DLP Cinema digitális vetéstechnológiával felszerelt moziterem működik, ami 140%-os növekedés az előzőév azonos időszakához képest. A digitális mozik 99%-ában ezt a technológiát alkalmazzák, és november közepére már 5.500, 2008 végére pedig 10.000 mozivászonra vetítenek majd ily módon. A DLP Cinema technológia a 3D filmek vetítésének is alapja, és úgy tűnik a térhatású képélmény előállítása a legfontosabb katalizátora az ilyen rendszerek elterjedésének. Idén rendkívül gyorsan nőtt a 3D mozik száma. Egyedül az USA-ban további 300 DLP Cinema vetítőt tesznek alkalmassá 3D vetítésre, mire novemberben a mozikba kerül a Paramount Pictures Beowulf című filmje.
Hollywood lelkesedése a 3D iránt teljesen nyilvánvaló és érthető. Legutóbb a ShowEast egyik szemináriumának előadójaként maga Jeffrey Katzenberg – akinek stúdiója a DreamWorks Animation 2009-ben a Monsters vs. Aliens című mozival fog drága példát mutatni az új technológiából – nyilvánította forradalminak a 3D újjászületését. „A mozi-tulajdonosok lehetőséget kapnak, hogy a filmek szerelmeseinek prémium élményt nyújtsanak ehhez illő árakon” mondta, s ebben az egy mondatban benne van a lényeg. Vagyis az új technológia gyors növekedése mögött nyilvánvalóan a stúdiók és üzemeltetők azon reménye áll, hogy ennek révén nőnek bevételeik, és újra megtelnek a mozik.
3D-ben élvezhető filmek |
A stúdiók és a mozik tulajdonosai nem is tétlenkednek. Számos nagy jegyár-bevételű 3D film megjelenése várható a közeljövőben, mint a már említett Beowulf, James Cameron Avatar-ja és a New Line Cinema Journey 3-D-je. 6.400 vetítőtermével az USA legnagyobb moziláncának számító Regal Cinemas az eddigi 109 REAL D 3D-s vetítőterméhez további 25-öt szerel fel az elkövetkező két hónapban.
Magának a 3D vetítéstechnikának jelenleg három, nagyjából hasonló árú és funkcionalitású változata létezik, melyek mindegyikének vannak előnyei és hátrányai. A REAL D által használt „cirkuláris polarizáció” eljárásához egy viszonylag drága ezüst vetítővászonra van szükség, viszont a nézők által viselt „passzív” (a két szem előtt eltérően) polarizált szemüveg eldobható. A Dolby és a NuVision 3D technológiáihoz ugyan megfelelő a normál matt fehér vászon, viszont az üzemeltetőknek az újrahasználatos szemüvegek jelentős költséget jelentenek, mivel karban kell tartaniuk, tisztítaniuk és minden előadás alkalmával ki kell osztaniuk és össze kell gyűjteniük azokat.
A Dolby szemüvegei egy spektrum szeparációs technológiát használnak, mely mindegyik szem elé különböző elsődleges színek készleteit helyezi. A NuVision egy bonyolultabb technológiát alkalmaz, egy redőnyös szemüveget, melyet elem táplál és számítógéppel szinkronizált optikája egy fényzáró mechanizmust tartalmaz mindegyik lencsében. Ennek a megoldásnak potenciális elem vagy más hibaforrásai lehetnek. Egyelőre a REAL D a legnépszerűbb az üzemeltetők körében, és csak az eldobható szemüvegek okozta környezetterhelés jelenthet gondot.
Az eddigi tapasztalatok kedvezőek. A Robinson család titka című Disney rajzfilm például sokkal jobb bevételt produkált a 3D mozikban, mint a 2D vetítőhelyeken. A 3D beruházások megtérüléséhez azonban sokkal több filmre van szükség, és a jövőbeni üzleti siker nagyban függ a filmkészítők kreativitásától, akiknek olyan tartalmakat kell előállítaniuk, amivel meggyőzhetik a nézőket, hogy újra érdemes moziba járni.
Kapcsolódó linkek:
DLP: jön a DarkChip 4 DLP chipkészlet és kész a 3-D HDTV technológia
REAL 3D mozik már Európában is
A harmadik dimenzió újítja meg a mozit