OLED TV még nem, de Ultra HD (4K) TV már kapható és a stagnáló TV eladások mellett a vetítők egyre népszerűbbek. A hálózati médialejátszók és a mind több tartalmat kínáló okos TV platformok terjedése alapvetően változtatják meg a médiafogyasztást.
OLED TV nem, Ultra HD (4K) TV igen
Az idei év eleji CES kiállításon látottak alapján sokan úgy gondolhatták 2012-ben minden az új, immár nagyképernyős OLED TV-kről szól majd. Itt volt látható először a 140 centis (55 inch) LG White OLED paneles TV és a Samsung Super OLED TV. Aztán az ígéretekkel teli sajtóbemutatók ellenére a nyári olimpiára és a szeptemberi IFA-ra se indult el a Samsung 55ES9500 illetve az LG 55EM970V/975V forgalmazása. Kiderült, hogy az OLED TV panelek gyártása még nagyon drága és az alacsony kihozatali arányok miatt 2012-ben a két koreai gyártó csak korlátozott számú készüléket tud előállítani. Időközben eddig példátlan összefogással a Sony, és a Panasonic is közös OLED fejlesztésbe fogott, és talán 2014-re el is készülnek OLED TV-ikkel.
Ami egyébként az OLED TV-k közeli jövőjét illeti, biztosnak látszik, hogy amíg a gyártók ki nem dolgozzák a nagyméretű panelek hatékony és gazdaságos gyártásának eljárásait, addig nem is kerülnek tömegesen forgalomba ezek a készülékek. Szakértők szerint ez most úgy tűnik, az előttünk álló év vége előtt nem jön el.
Néhány gyártó már korábban is mutatott be 4K vagy akár 8K felbontású prototípus LCD és plazmaképernyőket, sőt 2012 tavasza óta már kapható a Toshiba 55ZL2 szemüveg nélküli 3D készüléke 3840×2160 pixeles panellel. Úgy tűnik azonban, hogy az OLED TV-k fiaskója kellett ahhoz, hogy az elmúlt év vége felé közeledve előtérbe kerüljenek ezek az időközben hivatalosan Ultra HD megjelölésű készülékek. A szeptemberi IFA-ra időzítve az LG Display 213 centis (84 inch) paneljét felhasználva az LG, a Sony és a Toshiba is bemutatta első forgalmazásra szánt Ultra HD TV-jét. Természetesen nem késlekedett sokáig a Sharp hasonló készülékének bejelentése sem, és biztosra vehető, hogy a Samsung is készül hasonlóra.
Az Ultra HD TV-k a közeljövőben várhatóan csak csekély részt képviselnek majd a TV piacon, aminek oka a nem éppen olcsó készülékek mellett a natív 4K műsorok és az azokat a nézőkhöz eljuttató terjesztési megoldások hiánya. Nem véletlen, hogy az utóbbi probléma megoldására a Sony 4K Ultra HD TV-je mellé lejátszót és 4K tartalmakat is ad.
Az biztosnak látszik, hogy jövőre a gyártók több különböző képméretű és kevésbé drága Ultra HD TV-t is kínálnak majd, de ez önmagában még nem lesz elég a sikerhez. Néhány szabványosítási és technológiai feladat megoldása bizony még vár az iparágra. Ki kell dolgozni a nagyobb színterű és színfelbontású 4K és persze HFR (High Frame Rate) 3D filmek terjesztésére alkalmas műsorszórást és esetleg Blu-ray 4K szabványt, továbbá létre kell hozni az ennek átvitelére szolgáló új HDMI specifikációs verziót is.
Stagnáló TV eladások, egyre népszerűbb vetítők
A TV eladások 2012-ben, ha csak néhány százalékkal is, de visszaestek, amire eddig még nem volt példa, és 2013-ban is a kereslet stagnálása várható.
Mind többen vásárolnak azonban otthonra vetítőt, mert azok több célra (film- és TV nézés, játék) és a korábbiaknál sokkal könnyebben használhatóak. Ráadásul egyre kedvezőbb áron lehet velük nagy képet előállítani, méghozzá nemcsak teljesen elsötétített szobában.
BenQ W1070 |
Ma már 350.000 Ft-ért kapható 1080p felbontású, akár 3D képmegjelenítésre is alkalmas vetítő, ami kiválóan alkalmas bármely otthoni szórakoztatási célra. Kínál ilyet többek között az Acer, a BenQ és az Epson.
Epson EH-TW8100 |
Aki kicsit többet tud áldozni, az igazán kiváló képminőséget garantáló 3D vetítőt találhat az Epson, a Panasonic, vagy a Sony választékában.
Acer K750 |
Jövőre várhatóan még több az Acer K750-hez hasonlóan fényforrásként LED-et, lézert vagy ezek kombinációját használó vetítő jelenik meg a piacon.
Sony VPL-VW1000ES |
Az is biztos, hogy a világelső Sony VPL-VW1000ES 4K házi-mozi vetítő mellett más Ultra HD projektorok is piacra kerülnek 2013-ban.
Változóban a médiafogyasztás
Végre a hazai Smart TV tulajdonosok is széles film-, TV műsor és internetes tartalomkínálatból válogathatnak a magyar fejlesztésű fuso TV jóvoltából, ami ma már elérhető az LG, a Samsung és a Sony okos TV funkciójú termékein.
Az Antenna Hungária pedig első lépésként sikerrel indította el tartalomtovábbító hálózati (Content Delivery Network) multimédiaszolgáltatását, ami a kiemelt nyári sporteseményekről nyújtott Full HD és 3D élő webes közvetítést az MTVA részére.
Az Apple iTunes és a néhány európai országban már működő Netflix mellett 2012-ben – egyelőre szintén csak a legnagyobb országokban – elindult a Google TV készülékeken elérhető Google Play tartalomszolgáltatás is. Bízhatunk benne, hogy a helyi szolgáltatók mellett előbb-utóbb talán hazánkban is hozzáférhetővé válik a globális médiaszolgáltatók online tartalomkínálata.
Mindezek azt jelzik, hogy a médiafogyasztás technológiájában és a fogyasztói szokások terén is alapvető változások zajlanak. Az eddigi lineáris televíziózás és a fizikai műsorhordozók, mint a Blu-ray Disc használata mellett, azokkal szemben egyre nagyobb teret nyer a zene, a filmek és TV műsorok online elérése. Ezek révén ugyanis a nézők minden eddiginél nagyobb szabadsággal választhatják meg mit, mikor és milyen eszközön kívánnak megnézni illetve meghallgatni. A hagyományos médiaterjesztési technológiák tehát komoly versenytársra számíthatnak, aminek már csak a korlátozott internetes sávszélesség szabhat gátat.