Képminőség: képskálázás, progresszív képfrissítés
A JVC DLA-HD1 megújult technológiáinak köszönheti natív 15.000:1 kontrasztarányát. Erre eddig egyetlen vetítő sem volt képes. Arra voltunk kíváncsiak mennyi látszik ebből, s a többi műszaki tulajdonságából a vele vetített képen.
Képminőség: képskálázás, progresszív képfrissítés
A DLA-HD1 Gennum VXP képfeldolgozó áramkörének átskálázás szempontjából nincs teendője a nagyfelbontású 1080i/p képjelekkel, mert azokat pixelről-pixelre képezi le a képmodulátorra. Hiánytalan a 720p képjelek átskálázása is, a szabvány felbontású 576 soros PAL jeleket azonban „túlskálázza” a videoprocesszor s ennek következtében az eredeti kép széleiről jó néhány pixelnyi információ elvész (az 576i formátumú képekből kb. 10%, az 576p képjelnél kevesebb). Mivel DLA-HD1-en sok más vetítővel ellentétben ez a funkció nem beállítható, ezért a túlskálázás elkerülhetetlen, s ez bizony egy ilyen árkategóriájú vetítőnél nem túl elegáns megoldás.
A képskálázás azért is fontos, mert jó ideig nézhetünk még szabvány felbontású műsoranyagok – gondoljunk csak a DVD lemezekre és TV műsorokra.
A képélesség ellenőrzésére szolgáló különböző sűrűségű fekete-fehér csíkokból álló mérőábra tanúsága szerint a Gennum VXP processzor kiválóan, szinte hibátlan egyenletességgel és interferencia nélkül alakítja át a képmodulátor felbontására a PAL jelet, mind vízszintesen mind függőlegesen. Még az egyetlen PAL sornak megfelelő részletek is tisztán láthatóak. Skálázás ennél jobb aligha lehetne, mivel a vetítő teljes HD sajátfelbontása a maga teljességében érvényesül.
A DLA-HD1 képskálázása remekül működik az analóg (például komponens YPbPr) jelforrásokkal, valamint a HDMI-n keresztül fogadott digitális RGB és 4:4:4 szín-mintavételű YCbCr jelekkel. De a 4:2:2 szín-mintavételű bemeneti jelek 4:4:4-re átalakítása, az úgynevezett „Chroma Upsampling” hibát mutat.
Az 576i/p 4:2:2 kódolású bemeneti jel nem teljes színinformációjából a vetítőnek magának kell „kikövetkeztetnie” a képpontok eredeti színfelbontását. S ez bizony hibás a DLA-HD1-en, ami periodikus, függőleges sávok formájában látható a színes átlós éleken. Ez a szín-visszaállítási hiba például jól tetten érhető rajzfilmek bizonyos képrészletein, különösen a kék-fekete és vörös-fekete átlós színátmenetek rojtozódásában.
Megoldást jelenthet, ha a HDMI jelforrás színkódolását át tudjuk kapcsolni RGB-re, vagy 4:4:4 szín-mintavételre, mert ez esetben a színcsatornák mindegyike teljes egészében átvitelre kerül, és a színkontúrok rojtosodása eltűnik, de sajnos nem minden készülék teszi lehetővé ezt.
A DLA-HD1 árát és a benne működő minőségi jelfeldolgozó processzort figyelembe véve nem lenne szabad ilyen szín-visszaállítási hibának előfordulnia, s hírek szerint a gyártó már dolgozik is a probléma kiküszöbölésén. Ettől eltekintve a vetítő képskálázásban és képrészletek visszaadásában kiválóan vizsgázott. A képskálázás egyenletes, a finom képrészletek tiszták, a képek megfelelően élesek.
A Gennum VXP mozgásadaptív váltott-sorosból progresszív képfrissítésre alakítása szabvány felbontású videojellel és 24 képkocka/másodperces filmforrással is kiválóan, látható képi mellékhatások nélkül végzi a dolgát.
A nagyfelbontású 1080i műsorok progresszív képfrissítésre alakítása is igen meggyőző, remekül birkózik meg a film műsorokkal, és mentes a zavaró fogazott élektől. Még a legnehezebb jelenetek is stabilak, a képhibák igazán kivételesek. Ennél tökéletesebb nagyfelbontású progresszív képfrissítésre alakítást nemigen láttam.
A mozifilmforrások 2-3 félkép összeállítású, 1080i/60Hz videojel formátumának eredeti, másodpercenként 24 képkockás képfrissítésre visszaállítása (Reverse Pulldown) azonban hiányzik a DLA-HD1-ből. Ez furcsa mivel a Gennum VXP processzor amúgy képes lenne erre, de ez nem nagy hiányosság, mert a piacon lévő vetítők többsége ugyanilyen.
A DLA-HD1 Gennum VXP képfeldolgozó áramkörének átskálázás szempontjából nincs teendője a nagyfelbontású 1080i/p képjelekkel, mert azokat pixelről-pixelre képezi le a képmodulátorra. Hiánytalan a 720p képjelek átskálázása is, a szabvány felbontású 576 soros PAL jeleket azonban „túlskálázza” a videoprocesszor s ennek következtében az eredeti kép széleiről jó néhány pixelnyi információ elvész (az 576i formátumú képekből kb. 10%, az 576p képjelnél kevesebb). Mivel DLA-HD1-en sok más vetítővel ellentétben ez a funkció nem beállítható, ezért a túlskálázás elkerülhetetlen, s ez bizony egy ilyen árkategóriájú vetítőnél nem túl elegáns megoldás.
A képskálázás azért is fontos, mert jó ideig nézhetünk még szabvány felbontású műsoranyagok – gondoljunk csak a DVD lemezekre és TV műsorokra.
A képélesség ellenőrzésére szolgáló különböző sűrűségű fekete-fehér csíkokból álló mérőábra tanúsága szerint a Gennum VXP processzor kiválóan, szinte hibátlan egyenletességgel és interferencia nélkül alakítja át a képmodulátor felbontására a PAL jelet, mind vízszintesen mind függőlegesen. Még az egyetlen PAL sornak megfelelő részletek is tisztán láthatóak. Skálázás ennél jobb aligha lehetne, mivel a vetítő teljes HD sajátfelbontása a maga teljességében érvényesül.
A DLA-HD1 képskálázása remekül működik az analóg (például komponens YPbPr) jelforrásokkal, valamint a HDMI-n keresztül fogadott digitális RGB és 4:4:4 szín-mintavételű YCbCr jelekkel. De a 4:2:2 szín-mintavételű bemeneti jelek 4:4:4-re átalakítása, az úgynevezett „Chroma Upsampling” hibát mutat.
Az 576i/p 4:2:2 kódolású bemeneti jel nem teljes színinformációjából a vetítőnek magának kell „kikövetkeztetnie” a képpontok eredeti színfelbontását. S ez bizony hibás a DLA-HD1-en, ami periodikus, függőleges sávok formájában látható a színes átlós éleken. Ez a szín-visszaállítási hiba például jól tetten érhető rajzfilmek bizonyos képrészletein, különösen a kék-fekete és vörös-fekete átlós színátmenetek rojtozódásában.
Megoldást jelenthet, ha a HDMI jelforrás színkódolását át tudjuk kapcsolni RGB-re, vagy 4:4:4 szín-mintavételre, mert ez esetben a színcsatornák mindegyike teljes egészében átvitelre kerül, és a színkontúrok rojtosodása eltűnik, de sajnos nem minden készülék teszi lehetővé ezt.
A DLA-HD1 árát és a benne működő minőségi jelfeldolgozó processzort figyelembe véve nem lenne szabad ilyen szín-visszaállítási hibának előfordulnia, s hírek szerint a gyártó már dolgozik is a probléma kiküszöbölésén. Ettől eltekintve a vetítő képskálázásban és képrészletek visszaadásában kiválóan vizsgázott. A képskálázás egyenletes, a finom képrészletek tiszták, a képek megfelelően élesek.
A Gennum VXP mozgásadaptív váltott-sorosból progresszív képfrissítésre alakítása szabvány felbontású videojellel és 24 képkocka/másodperces filmforrással is kiválóan, látható képi mellékhatások nélkül végzi a dolgát.
A nagyfelbontású 1080i műsorok progresszív képfrissítésre alakítása is igen meggyőző, remekül birkózik meg a film műsorokkal, és mentes a zavaró fogazott élektől. Még a legnehezebb jelenetek is stabilak, a képhibák igazán kivételesek. Ennél tökéletesebb nagyfelbontású progresszív képfrissítésre alakítást nemigen láttam.
A mozifilmforrások 2-3 félkép összeállítású, 1080i/60Hz videojel formátumának eredeti, másodpercenként 24 képkockás képfrissítésre visszaállítása (Reverse Pulldown) azonban hiányzik a DLA-HD1-ből. Ez furcsa mivel a Gennum VXP processzor amúgy képes lenne erre, de ez nem nagy hiányosság, mert a piacon lévő vetítők többsége ugyanilyen.