HaziMozi

Közel 1 milliárd eladott UHD TV, de hol a tartalom?

A piackutató Omdia szerint még használatban van az eddig kiszállított 1 milliárd UHD TV nagy része, de továbbra sincs hozzájuk elég UHD felbontású tartalom.


Az Omdia közleményben számol be arról az IBC2024 rendezvényen bemutatott kutatásáról, mely szerint eddig közel 1 milliárd UHD TV-t szállítottak ki világszerte, amelyek többsége még mindig használatban van.

Maria Rua Aguete, az Omdia kutatási igazgatója szerint: „az UHD TV-k globális státusza folyamatosan fejlődik, és jelenleg közel 1 milliárd UHD TV készüléket használnak világszerte. Figyelemre méltó, hogy e készülékek 30 százaléka Kínában található. Az UHD TV-k széleskörű elterjedése ellenére azonban továbbra is jelentős hiányosságok tapasztalhatók az UHD felbontásban gyártott tartalmak elérhetősége terén.”

Az UHD TV-k összesített kiszállítása régiók szerint (Képforrás: Omdia)

A legtöbb Ultra HD TV tehát Kínában, Észak-Amerikában és Európában működik, és a világszerte használatban lévő közel 1 milliárd UHD TV szilárd alapot nyújthatna a hozzájuk való 4K UHD tartalmak elterjedtebb elérhetőségének is.

Sok UHD TV-t kínálnak HDR támogatással, de ezek többsége olyan LCD TV, ami jelenleg nem rendelkezik a valódi HDR képminőség megjelenítéséhez szükséges hardverrel. A HDR képminőséget reprodukálni képes korszerű OLED és MiniLED LCD TV-k pedig továbbra is a drágább csúcskategóriába tartoznak.

Paul Gray, az Omdia televíziós és videotechnológiai elemzője szerint a 2015-ös japán és a 2018-as nyugati piacokon történő bevezetésük óta statisztikailag mérhetetlenül kevés, összesen csak 1,6 millió 8K TV-t adtak el, a legtöbbet 2022-ben. A 8K TV-k ugyanakkor nemcsak drágák, de képminőség tekintetében el is maradnak a legjobb 4K TV-k mögött.

TV-k kiszállítása felbontás szerint (Képforrás: Omdia)

Az UHD TV-k jelentős száma és széleskörű elterjedése ellenére még mindig csak korlátozottan érhetőek el 4K tartalmak akár HDR-rel akár anélkül. 4K UHD filmek és sorozatok ugyan szép számban vannak Ultra HD Blu-ray lemezeken és olyan streamingszolgáltatások kínálatában, mint az Amazon Prime Video, az Apple TV+, a Disney+, a Max és a Netflix, de úgy tűnik, hogy a televíziós műsorszolgáltató- és műsorszóróipar a nézők preferenciáit követve elfordul a 4K UHD-tól és inkább az úgynevezett „enhanced HD”, vagyis a 1080p HD HDR-t részesíti előnyben.

A médiaiparnak pedig lenne forrása a tartalom oldaláról támogatni a technológiai megújulást. „Az Omdia előrejelzése szerint a média- és szórakoztatóipari piac 2024-ben meghaladja majd az 1 billió dollárt (kb. 355 ezermilliárd forintot), amit a streaming videó gyors terjedése fűt.”

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Exit mobile version