Először a Netflix történetében nemhogy nőtt, de 200 ezerrel csökkent az előfizetők száma 2022 első negyedében, ami miatt a cég egyebek mellett a fiókmegosztás visszaszorítására készül.
A 2014. óta globális és piacvezető Netflix történetében először az idei év első negyedévében mintegy 200 ezer előfizetőt veszített. A cég által a részvényesek küldött levélből az is kiderül, hogy ez főleg az ukrajnai háborúnak – ami a szolgáltatás felfüggesztéséhez vezetett Oroszországban -, az emelkedő inflációnak, az éles versenynek és a COVID járvánnyal kapcsolatos gazdasági zavaroknak tudható be.
A Netflix 2022-re vonatkozó korábbi előrejelzése még az előfizetők 2,5 milliós bővülésével számolt az első negyedévben. Ehelyett az oroszországi szolgáltatás felfüggesztése önmagában 700.000 előfizető elvesztését eredményezte, amit tetézett a lemondások magasabb aránya is.
Sőt, a cég most már 2 millió előfizető elvesztését prognosztizálja a következő negyedévre, amit négy tényezőre vezet vissza: az okos TV-k és eszközök lassabb elterjedésére (részben a chiphiány miatt), a jelszó- vagyis fiókmegosztásra, a versenyre és a gazdasági helyzetre.
A Netflix 2022 első negyedévében emelte árait az USA-ban és az Egyesült Királyságban, ebben a negyedévben pedig további áremelést hajt végre más régiókban is, hogy finanszírozhassa az ambiciózus műsorgyártást, és persze profitot is termeljen részvényeseinek.
A jelszó- vagy fiókmegosztás 2016-ban még nem jelentett gondot, de tavaly már a cég egy eszközzel igyekezett megfékezni azt a nem egy háztartásba tartozó felhasználók között.
A cég levelében az olvasható: „…222 millió fizető háztartásunkon kívül becsléseink szerint a Netflix további több mint 100 millió háztartásban kerül megosztásra, ezek között több mint 30 millió az UCAN (USA és Kanada) régióban.”
A nemkívánatos jelenség visszaszorítására a cég a múlt hónapban új eszközként elkezdte tesztelni a külön díjfizetéshez kötött jelszómegosztást Chilében, Costa Ricán és Peruban.
A Netflix szerint a negyedéves eredményében szerepet játszik a más streaming szolgáltatások megjelenése is. „A nézési verseny a lineáris TV-vel valamint a YouTube, az Amazon és a Hulu (szolgáltatásokkal szemben) erős volt az elmúlt 15 évben. Az elmúlt három évben azonban, ahogy a hagyományos szórakoztatóipari vállalatok felismerték, hogy a streaming jelenti a jövőt, számos új streaming szolgáltatás is elindult.”
Végezetül a cég szerint a világjárvány közepette az elmúlt két év növekedése „elhomályosította a képet azzal, hogy jelentősen növelte a 2020-as növekedésünket, ami arra késztet, hogy a 2021-es lassuló növekedésünk nagy részét a COVID előretörése okozta.”
A Netflix eddig tisztán előfizetéses, reklámmentes streaming szolgáltatásként működött, de a vezérigazgatója, Reed Hastings utalt arra is, hogy a cég a jövőben próbálkozhat egy reklámokkal támogatott, alacsonyabb árú szolgáltatási verzióval, egy olyan modellel, amit néhány fontos riválisa is, mint például az HBO Max és a Disney+ is alkalmaz.
Hastings eddig ellenezte a reklámok bonyolultságát és „rajong” az előfizetés egyszerűségéért, „de bármennyire is rajongok ezért, nagyobb rajongója vagyok a fogyasztók választási lehetőségének.”
Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.