1. Oldal
A héten múlt öt éve, hogy a fogyasztók megvehették az első Blu-ray lemezeket, de a fizikai formátum hosszabbtávú túléléséhez már számolni kell azzal, hogy internetre csatlakozó világunkban a digitális online tartalomszolgáltatásé a jövő.
A Blu-ray eladások folyamatosan növekednek. 2011 végére már több mint 159 millió Blu-ray lemez talál majd gazdára Nyugat-Európában (a múltévben ez a szám még 83 millió volt). Nem mondható azonban, hogy a Blu-ray számára nem okoznak nehézséget a gazdasági és más problémák, a DVD eladások pedig egyébként is hanyatlóban vannak ma már. Az NPD Group piackutató szerint az USA-ban a DVD és Blu-ray együttes eladások visszaesnek 2011-ben, amiért az idei silányabb filmkínálat is okolható.
Annak ellenére, hogy egyre többen választják a digitális online tartalomszolgáltatásokat és lekérhető videókat (VOD) a fizikai lemezformátumok továbbra is jelentős szerepet játszanak a filmes és televíziós üzleti szférában. Például a játékfilmekből származó összbevétel átlag 47 százaléka még ma is a DVD és Blu-ray eladásokból származik.
A Blu-ray tette lehetővé, hogy 1080p felbontással nézhessünk filmeket odahaza, és az olyan extrák, mint a BD-Java, a Bonus-View és a BD-Live révén a formátum az egyszerű filmnézésnél valóban többet kínál az otthoni szórakoztatásban – még ha a legtöbb fogyasztónak valószínűleg nem is jelent semmi a BD-Live.
A Blu-ray még mindig prémium termék sokak számára, akik azt várják, hogy mikor lesz olyan megfizethető, mint a DVD. A jelenleginél sokkal kedvezőbbek azonban feltehetően már nem lesznek az árak. Blu-ray lejátszót már 30.000 Ft alatt lehet kapni, maguknak a lemezeknek pedig úgy igyekszenek javítani az ár-érték arányán, hogy elkezdték azokat „kombó/ triple play” csomagokban árulni, a Blu-ray mellé egy DVD lemezt és digitális másolatot mellékelve. Ezzel az árazási modellel az a cél, hogy a megvásárolt filmért „egyszer fizetve az bárhol lejátszhatóvá válik”.
A fogyasztók így saját fizikai lemezt birtokolhatnak – amire még van igény – ugyanakkor egyfajta átjárás is létrejön a digitális formátumok világa felé most még egy elektronikus példánnyal a dobozban, a jövőben pedig a Blu-ray lemezen lévő UltraViolet jog révén. Ez utóbbi segítheti a Blu-ray túlélését az otthoni digitális online tartalomszolgáltatások (letöltés és streaming) mellett.
A tervek szerint idén induló UltraViolet mögött jelenleg 70 cég áll, köztük a Sky, a Netflix, a LoveFilm, a Samsung, a HP és a Dell. Az ötlet az, hogyha megveszünk egy Blu-ray lemezt – vagy bármilyen más formátumot -, akkor azt a tartalmat elérhetjük többféle eszközről digitális formában is. Tulajdonképpen a vásárlással egy jogosultsági fiókot kapunk ahonnan elérhetjük a filmet vagy TV műsort, amikor és ahonnan csak akarjuk. Háztartásunk hat tagja számára tesszük lehetővé, hogy három egyidejű streaming vonalat használhasson.
A Blu-ray valószínűleg nem lép a DVD helyébe, de van még helye a világban, mielőtt a lemezt legyőzik a digitális tartalomszolgáltatások. Hiába ugyanis az utóbbiak egyre bővülő kínálata, kedvező áraik és a mögöttük folyamatosan fejlődő technológiák, még ki kell találni a gazdasági lehetőségeket, és azt, hogy miként jutnak a tartalom-előállítók valamint a szolgáltatást végző cégek megfelelő bevételekhez.
Kapcsolódó linkek:
A Blu-ray részesedése Nyugat-Európában közel 7 százalék
Növekvő online videózás sújtja a DVD és Blu-ray eladásokat
Sony: az első műsoros Blu-ray lemezek csak júniusban