A PT-AE700E külseje
A Panasonic új PT-AE700E2203 házi-mozi vetítőjén végrehajtott fejlesztések és módosítások egy az elődmodell PT-AE500E1734-hez képest könnyebben használható, jobb képminőséget nyújtó készüléket eredményeztek.
Már a PT-AE700-ról szóló első hírek hallatán arra gondoltam, valahogy így kell egy sikeres terméket „megcsinálni”. Megtartani az elődmodell előnyös tulajdonságait, de okulva annak hiányosságaiból átvenni a konkurens termékekben megvalósított hasznos ötleteket, műszaki megoldásokat. És mert a versenytársak sem alszanak, új technológiák beépítésével tovább javítani a képminőségen és tartani vagy inkább csökkenteni a termék árát. Amikor október 18-án a Panasonic Magyarország Kft. szűk körű bemutatóján először láttam a PT-AE700E-t, az volt az első benyomásom, hogy a cél elérése sikerült. Azóta tovább ismerkedve az új vetítővel és összehasonlítva az elődmodell PT-AE500E-vel tovább erősödött bennem a vélemény: ez a projektor igazi piaci siker lehet, és áttörést jelenthet a vetített képű házi-mozik elterjedésében.
Mielőtt számba vennénk a PT-AE700E újdonságait lássuk miben nem változott az új modell, az elődhöz képest.
Mindkét vetítőben ugyanaz a 3-LCD-s képalkotó rendszer működik, ráadásul maguk a panelek is megegyeznek – az Epson D4-es sorozatú 1280 x 720 pixel (720p) felbontású nagyhőmérsékletű poliszilícium vékonyréteg tranzisztoros (HTPS TFT) folyadékkristály paneljeit alkalmazzák. Mivel az új Epson D5-ös sorozatú LCD panelek csak jövő év második felében lesznek tömegesen elérhetőek, ezért már csak a következő modellekbe kerülhetnek bele. A fentiek okán már mindkét projektor képes a 720 soros progresszív képfrissítésű HDTV szabványú képjelek eredeti felbontású megjelenítésére.
A Panasonic már harmadik házi-mozi vetítőgenerációjában alkalmazza a Smooth Screen technológiát, mely hatásosan csökkenti az LCD vetítőkre jellemző „csirkeháló hatást”. Bár a magas felbontásnál megfelelően nagy nézőtávolságból már nem láthatóak az elkülönülő pixelek, a Panasonic optikai megoldása ügyesen mossa el az egyes pixelek közti fekete „réseket”, s így még közelről nézve is igazán homogén, filmszerű a kép.
A vetítők fejlesztése során már korábban közreműködött azok „Cinema1” kép-üzemmódjának színbeállításában a hollywoodi filmek sokaságának színvilágának megteremtéséért felelős David Berstein. Ez a talán sokak számára „túlszínezettnek” tűnő, filmnézéshez ajánlott beállítás persze csak egy a kép-üzemmódok között, melyekből mindenki kiválaszthatja a műsorhoz és a maga ízlésének legmegfelelőbbet.
A PT-AE700E külseje
Külsőre kicsit nagyobb, mint elődje és 70 dekával nehezebb is, de méreteivel és 4 kilógramm alatti tömegével még mindig „hordozhatónak” minősül, és – amint azt a későbbiekben látni fogjuk – mivel szinte bárhol, bármilyen körülmények között felállítható és könnyedén beüzemelhető, ezért érdemes akár egy buliba is elvinni vetítéssel emelve annak hangulatát. A projektor formaterve talán inkább spártainak mondható az elődmodell tükrösen csillogó felületeihez képest, de így is ízléses és mindenképpen funkcionális.
A funkciót szolgálja az is, hogy a korábbi modellel szemben a PT-AE700E hűtőventillátora már nem hátra, hanem előre fújja ki a meleglevegőt, s így a vetítő gond nélkül elhelyezhető közvetlenül a szoba hátfalára szerelt polcra is. Az elől kiáramló forró levegőt az előlapi hűtőrács ráadásul úgy terelik el, hogy az ne kerüljön a vetítő fénykévéjébe, s ne okozzon „lebegő instabilitást” a vetített képen. A ventilátor zaja egyébként a maximális fényerőt produkálva sem zavaró, a lámpa fényerejével takarékoskodó (Eco/Low Lamp) üzemmódban pedig szinte alig hallható.
A PT-AE700E hátlapján ott a digitális képjel fogadására szolgáló, HDCP kompatíbilis HDMI csatlakozó, de van analóg PC RGB, komponens (Y, Cb/Pb, Cr/Pr), S-Video és kompozit videojel bemenet valamint egy SCART RGB csatlakozó és egy 12V-os trigger kimenet is.
Mielőtt számba vennénk a PT-AE700E újdonságait lássuk miben nem változott az új modell, az elődhöz képest.
Mindkét vetítőben ugyanaz a 3-LCD-s képalkotó rendszer működik, ráadásul maguk a panelek is megegyeznek – az Epson D4-es sorozatú 1280 x 720 pixel (720p) felbontású nagyhőmérsékletű poliszilícium vékonyréteg tranzisztoros (HTPS TFT) folyadékkristály paneljeit alkalmazzák. Mivel az új Epson D5-ös sorozatú LCD panelek csak jövő év második felében lesznek tömegesen elérhetőek, ezért már csak a következő modellekbe kerülhetnek bele. A fentiek okán már mindkét projektor képes a 720 soros progresszív képfrissítésű HDTV szabványú képjelek eredeti felbontású megjelenítésére.
A Panasonic már harmadik házi-mozi vetítőgenerációjában alkalmazza a Smooth Screen technológiát, mely hatásosan csökkenti az LCD vetítőkre jellemző „csirkeháló hatást”. Bár a magas felbontásnál megfelelően nagy nézőtávolságból már nem láthatóak az elkülönülő pixelek, a Panasonic optikai megoldása ügyesen mossa el az egyes pixelek közti fekete „réseket”, s így még közelről nézve is igazán homogén, filmszerű a kép.
A vetítők fejlesztése során már korábban közreműködött azok „Cinema1” kép-üzemmódjának színbeállításában a hollywoodi filmek sokaságának színvilágának megteremtéséért felelős David Berstein. Ez a talán sokak számára „túlszínezettnek” tűnő, filmnézéshez ajánlott beállítás persze csak egy a kép-üzemmódok között, melyekből mindenki kiválaszthatja a műsorhoz és a maga ízlésének legmegfelelőbbet.
A PT-AE700E külseje
Külsőre kicsit nagyobb, mint elődje és 70 dekával nehezebb is, de méreteivel és 4 kilógramm alatti tömegével még mindig „hordozhatónak” minősül, és – amint azt a későbbiekben látni fogjuk – mivel szinte bárhol, bármilyen körülmények között felállítható és könnyedén beüzemelhető, ezért érdemes akár egy buliba is elvinni vetítéssel emelve annak hangulatát. A projektor formaterve talán inkább spártainak mondható az elődmodell tükrösen csillogó felületeihez képest, de így is ízléses és mindenképpen funkcionális.
A funkciót szolgálja az is, hogy a korábbi modellel szemben a PT-AE700E hűtőventillátora már nem hátra, hanem előre fújja ki a meleglevegőt, s így a vetítő gond nélkül elhelyezhető közvetlenül a szoba hátfalára szerelt polcra is. Az elől kiáramló forró levegőt az előlapi hűtőrács ráadásul úgy terelik el, hogy az ne kerüljön a vetítő fénykévéjébe, s ne okozzon „lebegő instabilitást” a vetített képen. A ventilátor zaja egyébként a maximális fényerőt produkálva sem zavaró, a lámpa fényerejével takarékoskodó (Eco/Low Lamp) üzemmódban pedig szinte alig hallható.
A PT-AE700E hátlapján ott a digitális képjel fogadására szolgáló, HDCP kompatíbilis HDMI csatlakozó, de van analóg PC RGB, komponens (Y, Cb/Pb, Cr/Pr), S-Video és kompozit videojel bemenet valamint egy SCART RGB csatlakozó és egy 12V-os trigger kimenet is.