A PT-AE700E külseje
A Panasonic új PT-AE700E2203 házi-mozi vetítőjén végrehajtott fejlesztések és módosítások egy az elődmodell PT-AE500E1734-hez képest könnyebben használható, jobb képminőséget nyújtó készüléket eredményeztek.
Már a PT-AE700-ról szóló első hírek hallatán arra gondoltam, valahogy így kell egy sikeres terméket „megcsinálni”. Megtartani az elődmodell előnyös tulajdonságait, de okulva annak hiányosságaiból átvenni a konkurens termékekben megvalósított hasznos ötleteket, műszaki megoldásokat. És mert a versenytársak sem alszanak, új technológiák beépítésével tovább javítani a képminőségen és tartani vagy inkább csökkenteni a termék árát. Amikor október 18-án a Panasonic Magyarország Kft. szűk körű bemutatóján először láttam a PT-AE700E-t, az volt az első benyomásom, hogy a cél elérése sikerült. Azóta tovább ismerkedve az új vetítővel és összehasonlítva az elődmodell PT-AE500E-vel tovább erősödött bennem a vélemény: ez a projektor igazi piaci siker lehet, és áttörést jelenthet a vetített képű házi-mozik elterjedésében.
Mielőtt számba vennénk a PT-AE700E újdonságait lássuk miben nem változott az új modell, az elődhöz képest.
Mindkét vetítőben ugyanaz a 3-LCD-s képalkotó rendszer működik, ráadásul maguk a panelek is megegyeznek – az Epson D4-es sorozatú 1280 x 720 pixel (720p) felbontású nagyhőmérsékletű poliszilícium vékonyréteg tranzisztoros (HTPS TFT) folyadékkristály paneljeit alkalmazzák. Mivel az új Epson D5-ös sorozatú LCD panelek csak jövő év második felében lesznek tömegesen elérhetőek, ezért már csak a következő modellekbe kerülhetnek bele. A fentiek okán már mindkét projektor képes a 720 soros progresszív képfrissítésű HDTV szabványú képjelek eredeti felbontású megjelenítésére.
A Panasonic már harmadik házi-mozi vetítőgenerációjában alkalmazza a Smooth Screen technológiát, mely hatásosan csökkenti az LCD vetítőkre jellemző „csirkeháló hatást”. Bár a magas felbontásnál megfelelően nagy nézőtávolságból már nem láthatóak az elkülönülő pixelek, a Panasonic optikai megoldása ügyesen mossa el az egyes pixelek közti fekete „réseket”, s így még közelről nézve is igazán homogén, filmszerű a kép.
A vetítők fejlesztése során már korábban közreműködött azok „Cinema1” kép-üzemmódjának színbeállításában a hollywoodi filmek sokaságának színvilágának megteremtéséért felelős David Berstein. Ez a talán sokak számára „túlszínezettnek” tűnő, filmnézéshez ajánlott beállítás persze csak egy a kép-üzemmódok között, melyekből mindenki kiválaszthatja a műsorhoz és a maga ízlésének legmegfelelőbbet.
A PT-AE700E külseje
Külsőre kicsit nagyobb, mint elődje és 70 dekával nehezebb is, de méreteivel és 4 kilógramm alatti tömegével még mindig „hordozhatónak” minősül, és – amint azt a későbbiekben látni fogjuk – mivel szinte bárhol, bármilyen körülmények között felállítható és könnyedén beüzemelhető, ezért érdemes akár egy buliba is elvinni vetítéssel emelve annak hangulatát. A projektor formaterve talán inkább spártainak mondható az elődmodell tükrösen csillogó felületeihez képest, de így is ízléses és mindenképpen funkcionális.
A funkciót szolgálja az is, hogy a korábbi modellel szemben a PT-AE700E hűtőventillátora már nem hátra, hanem előre fújja ki a meleglevegőt, s így a vetítő gond nélkül elhelyezhető közvetlenül a szoba hátfalára szerelt polcra is. Az elől kiáramló forró levegőt az előlapi hűtőrács ráadásul úgy terelik el, hogy az ne kerüljön a vetítő fénykévéjébe, s ne okozzon „lebegő instabilitást” a vetített képen. A ventilátor zaja egyébként a maximális fényerőt produkálva sem zavaró, a lámpa fényerejével takarékoskodó (Eco/Low Lamp) üzemmódban pedig szinte alig hallható.
A PT-AE700E hátlapján ott a digitális képjel fogadására szolgáló, HDCP kompatíbilis HDMI csatlakozó, de van analóg PC RGB, komponens (Y, Cb/Pb, Cr/Pr), S-Video és kompozit videojel bemenet valamint egy SCART RGB csatlakozó és egy 12V-os trigger kimenet is.
Mielőtt számba vennénk a PT-AE700E újdonságait lássuk miben nem változott az új modell, az elődhöz képest.
Mindkét vetítőben ugyanaz a 3-LCD-s képalkotó rendszer működik, ráadásul maguk a panelek is megegyeznek – az Epson D4-es sorozatú 1280 x 720 pixel (720p) felbontású nagyhőmérsékletű poliszilícium vékonyréteg tranzisztoros (HTPS TFT) folyadékkristály paneljeit alkalmazzák. Mivel az új Epson D5-ös sorozatú LCD panelek csak jövő év második felében lesznek tömegesen elérhetőek, ezért már csak a következő modellekbe kerülhetnek bele. A fentiek okán már mindkét projektor képes a 720 soros progresszív képfrissítésű HDTV szabványú képjelek eredeti felbontású megjelenítésére.
A Panasonic már harmadik házi-mozi vetítőgenerációjában alkalmazza a Smooth Screen technológiát, mely hatásosan csökkenti az LCD vetítőkre jellemző „csirkeháló hatást”. Bár a magas felbontásnál megfelelően nagy nézőtávolságból már nem láthatóak az elkülönülő pixelek, a Panasonic optikai megoldása ügyesen mossa el az egyes pixelek közti fekete „réseket”, s így még közelről nézve is igazán homogén, filmszerű a kép.
A vetítők fejlesztése során már korábban közreműködött azok „Cinema1” kép-üzemmódjának színbeállításában a hollywoodi filmek sokaságának színvilágának megteremtéséért felelős David Berstein. Ez a talán sokak számára „túlszínezettnek” tűnő, filmnézéshez ajánlott beállítás persze csak egy a kép-üzemmódok között, melyekből mindenki kiválaszthatja a műsorhoz és a maga ízlésének legmegfelelőbbet.
A PT-AE700E külseje
Külsőre kicsit nagyobb, mint elődje és 70 dekával nehezebb is, de méreteivel és 4 kilógramm alatti tömegével még mindig „hordozhatónak” minősül, és – amint azt a későbbiekben látni fogjuk – mivel szinte bárhol, bármilyen körülmények között felállítható és könnyedén beüzemelhető, ezért érdemes akár egy buliba is elvinni vetítéssel emelve annak hangulatát. A projektor formaterve talán inkább spártainak mondható az elődmodell tükrösen csillogó felületeihez képest, de így is ízléses és mindenképpen funkcionális.
A funkciót szolgálja az is, hogy a korábbi modellel szemben a PT-AE700E hűtőventillátora már nem hátra, hanem előre fújja ki a meleglevegőt, s így a vetítő gond nélkül elhelyezhető közvetlenül a szoba hátfalára szerelt polcra is. Az elől kiáramló forró levegőt az előlapi hűtőrács ráadásul úgy terelik el, hogy az ne kerüljön a vetítő fénykévéjébe, s ne okozzon „lebegő instabilitást” a vetített képen. A ventilátor zaja egyébként a maximális fényerőt produkálva sem zavaró, a lámpa fényerejével takarékoskodó (Eco/Low Lamp) üzemmódban pedig szinte alig hallható.
A PT-AE700E hátlapján ott a digitális képjel fogadására szolgáló, HDCP kompatíbilis HDMI csatlakozó, de van analóg PC RGB, komponens (Y, Cb/Pb, Cr/Pr), S-Video és kompozit videojel bemenet valamint egy SCART RGB csatlakozó és egy 12V-os trigger kimenet is.
A PT-AE700E képe
A Panasonic új PT-AE700E2203 házi-mozi vetítőjén végrehajtott fejlesztések és módosítások egy az elődmodell PT-AE500E1734-hez képest könnyebben használható, jobb képminőséget nyújtó készüléket eredményeztek.
A PT-AE700E képe
Ami azonnal szemmel látható a PT-AE700E-al vetített képen az a kontrasztjavulás. Ez különösen az elődmodell PT-AE500E-vel összehasonlítva nyilvánvaló. Már az utóbbiban is mesterséges intelligenciával (AI) vezérelt a lámpa teljesítménye, de a gammakorrekció még nem, és így bár a képen jók a feketék, de a többi árnyalat, szín fénytelen és szürke. A sötét tónusú képeken a feketék és a többi sötét rész, ha nem is mosódik össze teljesen, de a fehérek és a világosabb részletek halványak és fakóak.
A PT-AE500E-vel vetített fakó képen a PT-AE700E-ben alkalmazott ugyancsak intelligensen vezérelt dinamikus írisz és dinamikus gammakorrekció révén megelevenednek a finom részletek és megjelenik a színek ragyogása. Bár ez főleg a sötétebb jeleneteknél látható, de a világosabb képeken is érvényesül.
A dinamikus írisz nem más, mint egy kis kétszárnyú ablakocska, mely a lámpa fénykévéjének útjában különböző mértékben nyitva vagy zárva szabályozza a rajta átjutó fény mennyiségét. A lámpa vezérlése mellett tehát ennek a kis ablakocskának az állása határozza meg, hogy az aktuális jelenet képjeléhez igazodva mennyi fény világítja át az LCD paneleket. Mindez a PT-AE700E házi-mozi vetítők között kiemelkedő fényereje (1000 ANSI Lumen) mellett szélesíti annak dinamikatartományát, így járulva hozzá a megnövekedett kontrasztarányhoz.
A feketétől a fehérig terjedő szürkeárnyalatok lépcsőit, vagyis a szürkeskála világosságjeltől függő felbontását meghatározó gammakorrekciós görbe a PT-AE700E-ben képről képre dinamikusan változik. Ez a dinamikus gammakorrekció lehetővé teszi, hogy a vetítő például egy sötét képnél jobban érzékeltesse a sötét képrészletek finom világosságbeli eltéréseit és kevésbé finoman árnyalja a világos képrészleteket, de ez egy döntően világos képen akár fordítva is lehetséges. A két eljárás gyorsan, finoman és igen jól működik.
A PT-AE700E a szokásos világosság, alapszínenkénti kontraszt és gammaszint beállítás mellett egy egyedülálló színmódosító rendszerrel is rendelkezik. Ez a Cinema Colour Management (CCM) elnevezésű technológia. A képek hagyományos „színezésekor” – a színháromszög sarkaiban lévő három alapszín arányinak megváltoztatásával – nemcsak az adott szín változik meg, de a módosítás bizonyos más színekre is kihat.
A (CCM) technológiával a képen az erre szolgáló „célkereszttel” kijelölt szín úgy változtatható meg, hogy az a többi színt nem érinti. A kiválasztott színnek beállítható a telítettsége (COLOUR), az árnyalata (TINT) és a világossága (BRIGHT) is. A kilenc így beállított szín aztán a többi paraméterrel együtt eltárolható a három felhasználói kép-üzemmód memóriában a hét gyárilag előre programozott üzemmód mellé. Ha nem tetszik, amit „műveltünk”, akkor szerencsére mindig visszaállítható az eredeti alapbeállítás.
A PT-AE700E-ben működő „deinterlacer” a váltott-soros bemeneti jeleket stabil progresszív frissítésű képpé formálja, és az automatikusan felismert filmekről származó bemeneti jelen is kiváló (3:2 Pulldown) átalakítást végez. A DVD-ről származó műsor képe rendkívül éles, a vetítő skálázója tehát jól végzi dolgát, de az igazi élményt a 720p felbontású HDTV kép jelenti, mely briliáns, kristálytiszta, és kevés ebbe az árkategóriába tartozó projektor versenyezhet vele.
Az Epson D4-es LCD panelekről ismert, hogy a belőlük épített vetítők képén függőleges csíkozódás látható. Ez a szakberkekben „Vertical banding” néven ismert jelenség igen enyhén a PT-AE700E által vetített képen is látható, de csak homogén nagyfelületű kék vagy szürke felületeken. A normál textúra vagy mintázat már elnyomja a zavaró hatást és szokványos videojel esetén észlelhetetlen a jelenség.
Ami azonnal szemmel látható a PT-AE700E-al vetített képen az a kontrasztjavulás. Ez különösen az elődmodell PT-AE500E-vel összehasonlítva nyilvánvaló. Már az utóbbiban is mesterséges intelligenciával (AI) vezérelt a lámpa teljesítménye, de a gammakorrekció még nem, és így bár a képen jók a feketék, de a többi árnyalat, szín fénytelen és szürke. A sötét tónusú képeken a feketék és a többi sötét rész, ha nem is mosódik össze teljesen, de a fehérek és a világosabb részletek halványak és fakóak.
A PT-AE500E-vel vetített fakó képen a PT-AE700E-ben alkalmazott ugyancsak intelligensen vezérelt dinamikus írisz és dinamikus gammakorrekció révén megelevenednek a finom részletek és megjelenik a színek ragyogása. Bár ez főleg a sötétebb jeleneteknél látható, de a világosabb képeken is érvényesül.
A dinamikus írisz nem más, mint egy kis kétszárnyú ablakocska, mely a lámpa fénykévéjének útjában különböző mértékben nyitva vagy zárva szabályozza a rajta átjutó fény mennyiségét. A lámpa vezérlése mellett tehát ennek a kis ablakocskának az állása határozza meg, hogy az aktuális jelenet képjeléhez igazodva mennyi fény világítja át az LCD paneleket. Mindez a PT-AE700E házi-mozi vetítők között kiemelkedő fényereje (1000 ANSI Lumen) mellett szélesíti annak dinamikatartományát, így járulva hozzá a megnövekedett kontrasztarányhoz.
A feketétől a fehérig terjedő szürkeárnyalatok lépcsőit, vagyis a szürkeskála világosságjeltől függő felbontását meghatározó gammakorrekciós görbe a PT-AE700E-ben képről képre dinamikusan változik. Ez a dinamikus gammakorrekció lehetővé teszi, hogy a vetítő például egy sötét képnél jobban érzékeltesse a sötét képrészletek finom világosságbeli eltéréseit és kevésbé finoman árnyalja a világos képrészleteket, de ez egy döntően világos képen akár fordítva is lehetséges. A két eljárás gyorsan, finoman és igen jól működik.
A PT-AE700E a szokásos világosság, alapszínenkénti kontraszt és gammaszint beállítás mellett egy egyedülálló színmódosító rendszerrel is rendelkezik. Ez a Cinema Colour Management (CCM) elnevezésű technológia. A képek hagyományos „színezésekor” – a színháromszög sarkaiban lévő három alapszín arányinak megváltoztatásával – nemcsak az adott szín változik meg, de a módosítás bizonyos más színekre is kihat.
A (CCM) technológiával a képen az erre szolgáló „célkereszttel” kijelölt szín úgy változtatható meg, hogy az a többi színt nem érinti. A kiválasztott színnek beállítható a telítettsége (COLOUR), az árnyalata (TINT) és a világossága (BRIGHT) is. A kilenc így beállított szín aztán a többi paraméterrel együtt eltárolható a három felhasználói kép-üzemmód memóriában a hét gyárilag előre programozott üzemmód mellé. Ha nem tetszik, amit „műveltünk”, akkor szerencsére mindig visszaállítható az eredeti alapbeállítás.
A PT-AE700E-ben működő „deinterlacer” a váltott-soros bemeneti jeleket stabil progresszív frissítésű képpé formálja, és az automatikusan felismert filmekről származó bemeneti jelen is kiváló (3:2 Pulldown) átalakítást végez. A DVD-ről származó műsor képe rendkívül éles, a vetítő skálázója tehát jól végzi dolgát, de az igazi élményt a 720p felbontású HDTV kép jelenti, mely briliáns, kristálytiszta, és kevés ebbe az árkategóriába tartozó projektor versenyezhet vele.
Az Epson D4-es LCD panelekről ismert, hogy a belőlük épített vetítők képén függőleges csíkozódás látható. Ez a szakberkekben „Vertical banding” néven ismert jelenség igen enyhén a PT-AE700E által vetített képen is látható, de csak homogén nagyfelületű kék vagy szürke felületeken. A normál textúra vagy mintázat már elnyomja a zavaró hatást és szokványos videojel esetén észlelhetetlen a jelenség.
A PT-AE700E elhelyezése, ajánlott képméret
A Panasonic új PT-AE700E2203 házi-mozi vetítőjén végrehajtott fejlesztések és módosítások egy az elődmodell PT-AE500E1734-hez képest könnyebben használható, jobb képminőséget nyújtó készüléket eredményeztek.
A PT-AE700E elhelyezése, ajánlott képméret
A PT-AE700E az első és eddig egyetlen projektor, mely kétszeres képnagyítás átfogású manuális zoom lencsével rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy egy 2,5 méteres átlójú (2,2 méter széles) 16:9 arányú kép, az attól 3 és 6 méter közötti távolságban bárhol elhelyezett vetítőről előállítható. Ez igen nagy szabadságot jelent az elhelyezést illetően.
További könnyíti az elhelyezést a vetítő optikája melletti kis joystick-el beállítható függőleges és vízszintes lencsemozgatás (lens shift), Ezzel a vetített képet az optikára merőleges tengelyből felfelé és lefelé egyaránt 63%-al, balra és jobbra 25%-al lehet eltéríteni. A függőlegesen több mint a kép magasságának kétszeresével le/fel mozgatható kép azt jelenti, hogy a PT-AE700E éppúgy elhelyezhető egy alacsony asztalkán, mint a mennyezeten.
A feni lehetőségek és a meleglevegő vetítő frontlapján történő kivezetésének talán legnagyobb előnye, hogy a PT-AE700E-at ideálisan lehet elhelyezni a szoba hátfalán lévő polcra. Ennek számos előnye van. Nincs szükség több tízezer forintos mennyezeti szerelvényre, nem kell annyit költeni hosszú videokábelekre, ha a forráskészülékek is egy közeli polcon vannak, a rövid kábelek jótékonyan hatnak a rajtuk átvitt jel minőségére, a vetítő könnyen elérhető esetleges szűrő és lámpacsere esetén és a polc jótékonyan tereli el a ventilátor zaját. Mindezeket figyelembe véve a projektor hátfali polcra helyezése a legkönnyebb és legjobb megoldás, ráadásul még a tapasztalatlan, újdonsült PT-AE700E tulajdonos is könnyedén elboldogul ezzel a feladattal.
A helyiség fényviszonyai meghatározóak az alkalmazható ideális képméret tekintetében. A PT-AE700E mesterségesen megvilágított helyiségben, a közvetlen megvilágítástól és a szór fényektől lehetőleg mentes, tehát árnyékolt térrészben elhelyezett, nagy kontrasztú (szürke) vetítőfelületet alkalmazva még a síkképernyős plazma, LCD vagy hátulról vetítős TV-knek is valódi alternatívája lehet, mert elegendő fényerejével ilyen körülmények között is igen élvezetes 1,5 – 1,8 méter átlójú képet képes produkálni. Kisebb környezeti fénnyel terhelt helyiségben már akár a 2,3 méteres képátló is elérhető. Elsötétíthető és nem világos falú moziszobában az ideális képméret 2,5 – 3 méteres átló között van. Ennél nagyobb képméretnél már érzékelhetően romlik a kontraszt és a kép felületi fényessége. A nézési távolságot a képszélesség 1,6-szorsa és kétszerese között ajánlott megválasztani.
Összefoglalásként megállapítható, a PT-AE700E kitűnő vétel mindazoknak, akik egy HDTV felbontású, kiváló kontrasztú és egyszerűen elhelyezhető képmegjelenítőt keresnek megfizethető áron.
A vetítő adatlapjához klikk: PT-AE700E2203
A PT-AE700E az első és eddig egyetlen projektor, mely kétszeres képnagyítás átfogású manuális zoom lencsével rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy egy 2,5 méteres átlójú (2,2 méter széles) 16:9 arányú kép, az attól 3 és 6 méter közötti távolságban bárhol elhelyezett vetítőről előállítható. Ez igen nagy szabadságot jelent az elhelyezést illetően.
További könnyíti az elhelyezést a vetítő optikája melletti kis joystick-el beállítható függőleges és vízszintes lencsemozgatás (lens shift), Ezzel a vetített képet az optikára merőleges tengelyből felfelé és lefelé egyaránt 63%-al, balra és jobbra 25%-al lehet eltéríteni. A függőlegesen több mint a kép magasságának kétszeresével le/fel mozgatható kép azt jelenti, hogy a PT-AE700E éppúgy elhelyezhető egy alacsony asztalkán, mint a mennyezeten.
A feni lehetőségek és a meleglevegő vetítő frontlapján történő kivezetésének talán legnagyobb előnye, hogy a PT-AE700E-at ideálisan lehet elhelyezni a szoba hátfalán lévő polcra. Ennek számos előnye van. Nincs szükség több tízezer forintos mennyezeti szerelvényre, nem kell annyit költeni hosszú videokábelekre, ha a forráskészülékek is egy közeli polcon vannak, a rövid kábelek jótékonyan hatnak a rajtuk átvitt jel minőségére, a vetítő könnyen elérhető esetleges szűrő és lámpacsere esetén és a polc jótékonyan tereli el a ventilátor zaját. Mindezeket figyelembe véve a projektor hátfali polcra helyezése a legkönnyebb és legjobb megoldás, ráadásul még a tapasztalatlan, újdonsült PT-AE700E tulajdonos is könnyedén elboldogul ezzel a feladattal.
A helyiség fényviszonyai meghatározóak az alkalmazható ideális képméret tekintetében. A PT-AE700E mesterségesen megvilágított helyiségben, a közvetlen megvilágítástól és a szór fényektől lehetőleg mentes, tehát árnyékolt térrészben elhelyezett, nagy kontrasztú (szürke) vetítőfelületet alkalmazva még a síkképernyős plazma, LCD vagy hátulról vetítős TV-knek is valódi alternatívája lehet, mert elegendő fényerejével ilyen körülmények között is igen élvezetes 1,5 – 1,8 méter átlójú képet képes produkálni. Kisebb környezeti fénnyel terhelt helyiségben már akár a 2,3 méteres képátló is elérhető. Elsötétíthető és nem világos falú moziszobában az ideális képméret 2,5 – 3 méteres átló között van. Ennél nagyobb képméretnél már érzékelhetően romlik a kontraszt és a kép felületi fényessége. A nézési távolságot a képszélesség 1,6-szorsa és kétszerese között ajánlott megválasztani.
Összefoglalásként megállapítható, a PT-AE700E kitűnő vétel mindazoknak, akik egy HDTV felbontású, kiváló kontrasztú és egyszerűen elhelyezhető képmegjelenítőt keresnek megfizethető áron.
A vetítő adatlapjához klikk: PT-AE700E2203