1. Oldal
Nehéz örökséget vesz át a Panasonic új elnöke Tsuga Kazuhiro, miután az oszakai központú cégóriás vesztesége az lemúlt négy évben mindent összevetve meghaladta a 15 milliárd dollárt (kb. 3.550 milliárd Ft), és piaci értéke 80%-kal 20 milliárd dollár (kb. 4.740 milliárd Ft) alá zuhant. A gyenge eredmények legfőbb oka az alulteljesítő TV üzletág, amely a többi japán tévémárkához hasonlóan nehezen állja a versenyt a koreai riválisokkal. A Panasonic VIERA TV-k eladása a 2010-es 20 millió darabról várhatóan 15,5 millióra esik vissza ebben az évben, ami érzékeny veszteség egy olyan vállalkozásnak, ami jelenleg több mint 330.000 munkavállalót foglalkoztat.
A Panasonic lehangoló eredményei még az előző elnök-vezérigazgató Ohtsubo Fumio időszakára vezethetőek vissza, amikor a cég hatalmas összegeket fektetett be új plazma és LCD panelgyártó létesítményekbe, köztük a világ legnagyobb plazmapanel gyárába. Ezek a beruházások rendkívül költségesnek bizonyultak a cég számára, miután a TV eladások növekedése Észak-Amerikában és Európában drámai módon lelassultak, ami a panelkészletek felgyülemléséhez és brutális árversenyhez vezettek.
A Panasonic azonban nem adja fel, és AV termékekért felelős alelnöke Yoshida Mamoru bízik benne, hogy a TV panelgyártás átszervezése és más tervezett átalakítási lépések révén, amelyek a panelgyártó kapacitások leépítésével is járnak sikerül a 2013-2014-es pénzügyi évre a TV üzletágat újra nyereségesé tenni.
Yoshida egy múlt heti sajtókonferencián kijelentette: „ Tavaly áprilisban, amikor a TV üzletág vezetője lettem, minden harmadik eladott TV készüléket veszteséggel értékesítettünk. Nem fogunk TV készülékeket veszteséggel eladni, soha többé.”
A Panasonic talán még idejében felismerte, hogy ha nem akar végzetesen lemaradni a versenyben, akkor tennie kell valamit a rövidesen a prémium TV-k szegmensét meghatározó OLED TV-k terén. Ezért aztán legnagyobb hazai riválisával a Sony-val partnerként fejleszti az OLED panelgyártó technológiát, és maga is jelentős OLED TV beruházásba fog. Ugyanakkor a feltörekvő régiók piacait is megcélozzák, ami jelenleg a globális TV eladások legnagyobb részét adja. Ázsiában és Latin-Amerikában ugyanis még csak most kezdődik a digitális televíziózásra való átállás, ami növeli a síkképernyős TV-k iránti keresletet, míg a fejlett országokban ez a folyamat már majdhogynem befejeződött.
Yoshida az említett sajtókonferencián meg is jegyezte: „A harminckét inches (82 cm) vagy kisebb TV készülékek teszik ki a globális eladások több mint 80%-át.”
Ez mindenesetre egy újabb irányváltásra utal, hiszen eddig inkább arról szólt a kommunikáció hogy a Panasonic éppen a csúcskategóriás TV-k gyártására irányítja figyelmét.
Vészjósló ugyanakkor az új elnök, Tsuga egy kijelentése: „Azt gondlom, hogy 330.000 alkalmazott sok? Hát igen, azt gondolom.” Ez arra utal, hogy a cégnél az eddigieken felül további munkahelyek megszűnése várható, bár ennek mértékéről még nem ismertek a tervek.
Kapcsolódó linkek:
Sony, Panasonic OLED partnerség: cél a 2013-as tömeggyártás
Panasonic: döntés jelentős OLED TV beruházásról
Panasonic: rekordveszteség és átalakuló TV üzletág
Panasonic: sajtóközlemény a szárnyra kapott téves hírről
Panasonic: a veszteségek miatt csökkenő TV gyártás
A Panasonic is kiszervezi jövőre a TV panelgyártást
Panasonic: készül a világ legnagyobb plazmaképernyő gyára