HaziMozi

Sikeres a Sony kísérleti 4K sportközvetítése

1. Oldal

A Sony és a FIFA a Brazíliában lezajlott Konföderációs Kupa 4K élő közvetítésének produkciós munkafolyamatot érintő tesztje az abban résztvevő szakemberek szerint sikeres volt.
A 2014-es FIFA VB tervezett UHDTV közvetítése előzményeként a júniusban lebonyolított FIFA Konföderációs Kupán néhány mérkőzés közvetítésének 4K élő produkciós munkafolyamatát tesztelte a Sony. Ennek kapcsán állította Norbert Paquet a gyártó elő produkciós szakértője, hogy: „Kipróbáltunk egy koncepciót, amely (alapján) a 4K működésileg és technikailag megvalósítható.”

Sony_FIFA_4K_teszt.jpg
A Sony szakemberei Belo Horizonte városának Mineirao Stadionjában három mérkőzés 4K közvetítését felügyelték.

A 4K közvetítést csak zártkörűen lehetett megtekinteni, az nem került sugárzásra. Paquet elmondása szerint a közvetítő kocsi kimenetén előállított képet nézve az élmény „csodálatos” volt. Az első többkamerás – a HD-hez hasonlóan zajló – 4K produkció mérföldkő volt a benne résztvevők számára.

A hét Sony F55 kamera (a fenti képen) alapsávi adatai optikai kábelen futottak be a Telegenic T25 közvetítő kocsijában elhelyezett BPU-4000 alapsávi processzorokhoz. Ezek az egységek a nyers 4K adatokból négy különálló HD kimeneti jelet állítottak elő a további feldolgozásra. A megvalósíthatóság ellenére egyelőre még vannak korlátai a 4K munkafolyamatnak, ami pont abból fakad, hogy mindenegyes 4K jelet 4x 1080p/60Hz-es jelként kell továbbítani a közvetítő kocsiban. Ez többek között korlátozza a képkeverési lehetőségeket. Nagysebességű 4K kamerákat nem teszteltek, és az élő focimeccseken manapság a partvonalakon használt hordozható Steadicam-ek illetve speciális mozgatású pókkamera illetve gólkamerák képét egyelőre felkonvertálták.

Korábban szakemberek pont arra hívták fel a figyelmet, hogy a jelenlegi kameratechnika még nem kész a 4K sportközvetítésekhez. A jelenlegi 4K kamerák szinte mindegyike egy nagy képszenzorral rendelkezik, ami ideális a filmgyártáshoz, ahol nincs szükség nagy mélységélességre, ami viszont hasznos a legtöbb sportközvetítéshez. A másik probléma a kamerák sebessége, vagyis a képfrissítési gyakoriság. A sportközvetítések fontos összetevői a lassítások, amihez a normál képváltási gyakoriság háromszorosára, másodpercenként 100, 120 vagy akár 150 képkockát előállító nagysebességű kamerára van szükség. A sportmérkőzések helyszínein sokszor korlátozott a megvilágítás, ami miatt a kamerák lencséinek blendéjét nagyra kell nyitni, s ez rontja a mélységélességet. A fény hiánya a nagysebességű kamerák számára is nehézséget okoz, mert a rövidebb záridő miatti további fényveszteség zajt okoz. Nagyobb képváltási gyakoriság mellett a zaj tolerálható az emberi szem számára, de a képtömörítési rendszereknek nagy problémát okoz.

A FIFA valószínűleg zöld utat ad a jövő évi világbajnokság néhány mérkőzésének 4K felbontású forgatására az utókor számára, de hogy bármiféle Ultra HD adás továbbításra kerül-e, az attól függ, hogy lesz-e elegendő kereslet erre a műsorszolgáltatóktól.

Kapcsolódó linkek:

Milyen is lesz az Ultra High Definition TV azaz UHDTV
Elkerülheti-e a 4K Ultra HD TV a 3D TV sorsát?
BBC és Sony kísérleti UHDTV közvetítés Wimbledonból
SES: lezajlott az első műholdas HEVC kódolt Ultra HD adás
UHDTV közvetítés is lesz a 2014-es FIFA VB-ről
Ultra HDTV DVB-T2 tesztadás Barcelonában
Hétmillióra nőhet az Ultra HD TV-k eladása 2016-ra
Japán a 2014-es foci VB-vel kezdi az UHDTV műsorsugárzást
Londoni Olimpia Super Hi-Vision/UHDTV formátumban
Exit mobile version