1. Oldal
A Journal of Vision által publikált és részben a Samsung K+F részlege által finanszírozott tanulmány megállapítja, hogy a sztereoszkópikus képernyőn nézett 3D tartalom különösen fárasztja a szemet.
A Kaliforniai Berkeley Egyetem kutatócsoportja által végzett felmérésben a 24 felnőtt résztvevőnek arról kellett beszámolnia, hogy az eltérő távolságú képernyőkön megnézett különböző 2D és 3D tartalmak okoztak-e számukra szemfáradást, nyak- vagy hátfájást, és befolyásolták-e tisztánlátásukat. A tesztalanyok nem meglepő módon arról számoltak be, hogy a 2D-hez képest a 3D tartalom nézése képernyőn megerőltetőbb, fárasztóbb a szem számára.
A tudományos elnevezéssel „konvergencia alkalmazkodás” azt jelenti, hogy a szem fókuszának folyamatosan igazodnia kell a fizikai képernyő távolságához ugyanakkor az attól eltérő szemösszetartást igénylő 3D tartalomhoz is. Feltehetően ez a jelenlegi sztereoszkópikus 3D képmegjelenítési technológia rovására írható abnormális látásviselkedés okozhatja a vizuális kényelmetlenséget, a fáradtságot és a fejfájást.
A Journal of Vision cikkének szerzője Martin S. Banks, aki a szemészet és a látástudomány professzora azt írja: „Sztereó 3D képernyő nézésekor a szemeknek a képernyő távolságára kell fókuszálniuk – azaz alkalmazkodniuk -, mert ez az, ahonnan a fény ered. Ugyanakkor a szemeknek a sztereó tartalom távolságához kell konvergálniuk, ami a képernyő előtt vagy mögött lehet.”
A cikk szerint a kis távolságon belül – mint egy asztali számítógép vagy okostelefon képernyője esetében – nézett 3D tartalomnál vizuálisan kellemetlenebb, ha az a képernyő elé helyeződik. A moziban viszont éppen ellenkezőleg a vetítővászon mögé helyezett sztereoszkópikus tartalom okoz nagyobb kényelmetlenséget, azokhoz a jelenetekhez képest, ahol valami 3D képelem kiugrik a vászon elé.
Ezek a kutatási eredmények elsősorban a 3D tartalmak előállítói számára lehetnek fontosak, de a 3D képmegjelenítésre alkalmas készülékek, elsősorban a 3D TV-k és mobiltelefonok tömeges és gyors elterjedése miatt is lényeges annak megértése, hogy miként reagál az emberi látás erre a technológiára.
Kapcsolódó linkek:
Továbbra is téma, hogy okoz-e egészségkárosodást a 3D TV
Figyelem! Ittasan és terhesen nem ajánlott 3D TV-t nézni!
Probléma a 3D-vel
A tudományos elnevezéssel „konvergencia alkalmazkodás” azt jelenti, hogy a szem fókuszának folyamatosan igazodnia kell a fizikai képernyő távolságához ugyanakkor az attól eltérő szemösszetartást igénylő 3D tartalomhoz is. Feltehetően ez a jelenlegi sztereoszkópikus 3D képmegjelenítési technológia rovására írható abnormális látásviselkedés okozhatja a vizuális kényelmetlenséget, a fáradtságot és a fejfájást.
A Journal of Vision cikkének szerzője Martin S. Banks, aki a szemészet és a látástudomány professzora azt írja: „Sztereó 3D képernyő nézésekor a szemeknek a képernyő távolságára kell fókuszálniuk – azaz alkalmazkodniuk -, mert ez az, ahonnan a fény ered. Ugyanakkor a szemeknek a sztereó tartalom távolságához kell konvergálniuk, ami a képernyő előtt vagy mögött lehet.”
A cikk szerint a kis távolságon belül – mint egy asztali számítógép vagy okostelefon képernyője esetében – nézett 3D tartalomnál vizuálisan kellemetlenebb, ha az a képernyő elé helyeződik. A moziban viszont éppen ellenkezőleg a vetítővászon mögé helyezett sztereoszkópikus tartalom okoz nagyobb kényelmetlenséget, azokhoz a jelenetekhez képest, ahol valami 3D képelem kiugrik a vászon elé.
Ezek a kutatási eredmények elsősorban a 3D tartalmak előállítói számára lehetnek fontosak, de a 3D képmegjelenítésre alkalmas készülékek, elsősorban a 3D TV-k és mobiltelefonok tömeges és gyors elterjedése miatt is lényeges annak megértése, hogy miként reagál az emberi látás erre a technológiára.
Kapcsolódó linkek:
Továbbra is téma, hogy okoz-e egészségkárosodást a 3D TV
Figyelem! Ittasan és terhesen nem ajánlott 3D TV-t nézni!
Probléma a 3D-vel