1. Oldal
Kevés jel mutat arra, hogy a közeljövőben mérséklődnének a Panasonic, a Sharp és a Sony TV piaci nehézségek okozta pénzügyi gondjai, sőt a helyzet hosszútávon már a japán TV márkák piacról való kiszorulásával fenyeget.
A Panasonic korábban még 50 milliárd jen (kb. 137 milliárd Ft) profitot remélt a jövő márciusban záródó pénzügyi évre, de mostanra már a 765 milliárd jen (kb. 2.091 milliárd Ft) veszteséget prognosztizál. Mindez a cég szerint a küszködő TV üzletág visszaeső eladásai mellett az eredetileg tervezettnél 11-szer költségesebb szerkezetátalakításnak tudható be. Okait pedig a továbbra is bizonytalan világgazdaságban, és az euró övezeti adósság-válságot tetéző ázsiai – közte a kínai – gazdasági lassulásban látja a cég.
A Panasonic új elnöke Ohtsubo Funio már júliusban bejelentette, hogy a TV és más elektronikai áruk mennyiségi eladásáról különböző rendszerek és üzleti megoldások piacra vitelére tolódik át a cég figyelme. Bár a Panasonic márkájú TV-k egyelőre nem tűnnek el a piacról, de a veszteségek lefaragására a panelgyártást már csökkentik.
Az idén százéves Sharp korábbi előrejelzését közel megduplázva, immár 450 milliárd jen (1.230 milliárd Ft) egészéves veszteséget prognosztizál az aktuális pénzügyi év szeptember végéig tartó első hat havi eredményei alapján. Ebben az időszakban a cég fogyasztói/információs termékeinek értékesítése az előző év azonos időszakához képest majd 42%-kal esett vissza, és ezen belül zuhantak az LCD TV eladások is. Utóbbira különösen kedvezőtlenül hatottak a japán kereslet csökkenése és a szigetvita miatt megromló japán-kínai kapcsolatok következtében visszaeső kínai eladások.
A Sharp hónapok óta tárgyalásban van a tajvani Hon Hai cégcsoporttal, mely a japán cég legnagyobb részvényese lehetne, de friss tőkére számítva a cég állítólag más partnereket is keres. Márpedig égetően nagy szükség van tőkére, mert a Sharp e nélkül működésképtelenné válhat. Szeptemberben a cég kénytelen volt banki segítséget kérni, és kapott is egy 360 milliárd jenes (kb. 984 milliárd Ft) garantált hitelt két fő hitelező bankjától, ami elég ahhoz, hogy fenntartsa a vállalatot a következő 2014 márciusáig tartó pénzügyi évben.
A Sony is megérzi a TV piaci nyomást, de ennek ellenére a legutolsó negyedévben csak 15,5 milliárd jen (kb. 42 milliárd Ft) veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, és némileg csökkenő eladások mellett továbbra is 130 milliárd yen (kb. 355 milliárd Ft) működési nyereségre számít az egész évre vonatkozóan.
A többi japán TV gyártóhoz képest kedvezőbb eredmények pont annak tudhatóak be, hogy a Sony sokkal korábban és drasztikusabban karcsúsította TV üzletágát megszabadulva LCD panelgyártó érdekeltségeitől, kiszervezve a készülékgyártást és már a fejlesztést is, ugyanakkor erősforrásait az okostelefon, a képalkotó, a videojáték és az egészségipari üzletágakra koncentrálta.
A japán TV gyártók hosszabbtávú jövőjével kapcsolatban a Kobei Egyetem professzora Mishina Kazuhiro a következőket fogalmazta meg: „Korábban a japán TV gyártók szorították ki amerikai versenytársaikat a globális TV piacról, és most ugyanez történik a japán és dél-koreai gyártók között. A történelem ismétli önmagát.”
Kapcsolódó linkek:
Panasonic: csökkenő panelgyártás a veszteségek lefaragására
A globális TV kereslet stagnálása várható 2013-ban
Második negyedéve csökken a világpiacra kerülő TV-k száma
A Panasonic kilábalóban a Sharp és a Sony még mindig bajban