1. Oldal
Victor Matsuda a Blu-Ray Disc Association (BDA) alelnöke szerint az Ultra HD Blu-ray lemezeladás növekszik, sokan nem tudják mi a HDR, a 4K/HDR streaming szolgáltatás pedig nem versenyképes ott, ahol nincs megfelelő internetes sávszélesség.
Victor Matsuda a Blu-Ray Disc Association (BDA) alelnöke az AVCesar.com számára adott interjúban válaszolt a Ultra HD Blu-Ray (UHD BD) lemezformátummal kapcsolatos aktuális kérdésekre.
Az UHD BD lemezeladások növekszenek. 2017-ben több mint 5 millió lemezt adtak el az amerikai piacon, az USA-hoz képest általában 1-1,5 éves lemaradásban lévő Európában pedig több mint 2 milliót. A világ többi részét is beszámítva világszerte mintegy 9 millió UHD BD kiadványt értékesítettek. A 2018-as ígéretes előrejelzés szerint az USA-ban és Európában mintegy 9 millió és 4 millió lemez kerül eladásra, a világon pedig összesen 16 millió.
2017-ben 133%-kal nőtt az UHD BD lejátszó kel el, ami nem meglepő az idén megugró UHD TV eladások fényében. Az új UHD TV-k felhasználói szeretnék kihasználni a készülékeik lehetőségeit. Az UHD TV piac idén várhatóan 40%-kal, 2018-ban 35%-kal nő.
Matsuda nem tudja miért nincs UHD BD lejátszó beépítve a PS4 Pro konzolba, de örül, hogy ugyanez megvan a Xbox One S/Xbox One X játékgépekben, és annak is, hogy egyre több gyártó kínál UHD BD lejátszót. Az LG, Panasonic, Philips, Samsung és Sony lejátszók mellett már megjelentek a csúcsminőségű Cambridge Audio és Oppo lejátszók is, bizonyítva a formátum kiváló kép- és hangminőségét.
A filmkínálat is gyorsan bővül. 2016 szeptembere óta az elérhető UHD BD címek száma több mint megkétszereződött, és csak idén 150 új cím jelent meg. 2017 végéig várhatóan már 300 UHD BD film jelenik meg. A DVD korszak elején a lejátszók tulajdonosai évente átlagosan 6-8 lemezt vásároltak. Az UHD BD lejátszók gazdái havonta vásárolnak egy lemezt. A sikert magyarázza, hogy egyre több filmstúdió kínálja UHD BD-n filmjeit. Hetedikként már a Disney is csatlakozott a formátumhoz.
Matsuda nem tartja ellentmondásosnak, hogy sok esetben csak 2K maszterből állítják elő a 4K UHD BD filmeket. A lemezen lévő tartalom minőségét csúcsminőségű felskálázás és a kép élességét és pontosságát a felbontásnál is jobban befolyásoló képdinamika biztosítja. Az UHD BD a HDR10 kompatibilitás nyújtotta nagy dinamikával biztosít nagyobb élményt.
Felmérések szerint a felhasználók többsége tudja ugyan mi az Ultra HD és a 4K, de nem ilyen közismert a HDR. Míg a kérdésben tájékozottabb felhasználókkal jellemezhető országok közé tartozó USA-ban 75% tudja tökéletesen mi az UHD/4K, addig csak 44% hallott a HDR-ről, de a nem tudja az mit is jelent pontosan. Franciaországban ez az arány az UHD/4K esetében 72%, a HDR esetében pedig csak 29%. Pedig fontos lenne a felhasználók szintjén ezt ismertté tenni, mivel a HDR legalább olyan fontos, mint az UHD/4K a képminőség szempontjából.
A fizikai lemezformátum versenytársaival kapcsolatban Matsuda úgy véli, hogy az Amazon Video, Netflix, GooglePlay és mások által kínált Ultra HD/4K és HDR streaming szolgáltatások csak akkor nyújthatnak a legjobb televíziók által teljesen kihasználható minőséget, ha a felhasználó internetkapcsolata állandó, legalább 25 megabit/sec sávszélességet garantál. Ehhez pedig szerinte még kevesen férnek hozzá. Dél-Koreában, ahol a nagy sávszélesség a legelterjedtebb, az internethasználóknak csak 40%-a rendelkezik legalább 25 megabit/sec sebességgel, az USA-ban ez csak a lakosság 21%-a. Matsuda szerint ezért sikeres a fizikai média továbbra is.
Kapcsolódó linkek:
Az idei 250 Ultra HD Blu-ray között ott ez első 60 kép/sec képváltással
Töretlen a streaming tartalomszolgáltatások térnyerése
Az UHD BD lemezeladások növekszenek. 2017-ben több mint 5 millió lemezt adtak el az amerikai piacon, az USA-hoz képest általában 1-1,5 éves lemaradásban lévő Európában pedig több mint 2 milliót. A világ többi részét is beszámítva világszerte mintegy 9 millió UHD BD kiadványt értékesítettek. A 2018-as ígéretes előrejelzés szerint az USA-ban és Európában mintegy 9 millió és 4 millió lemez kerül eladásra, a világon pedig összesen 16 millió.
2017-ben 133%-kal nőtt az UHD BD lejátszó kel el, ami nem meglepő az idén megugró UHD TV eladások fényében. Az új UHD TV-k felhasználói szeretnék kihasználni a készülékeik lehetőségeit. Az UHD TV piac idén várhatóan 40%-kal, 2018-ban 35%-kal nő.
Matsuda nem tudja miért nincs UHD BD lejátszó beépítve a PS4 Pro konzolba, de örül, hogy ugyanez megvan a Xbox One S/Xbox One X játékgépekben, és annak is, hogy egyre több gyártó kínál UHD BD lejátszót. Az LG, Panasonic, Philips, Samsung és Sony lejátszók mellett már megjelentek a csúcsminőségű Cambridge Audio és Oppo lejátszók is, bizonyítva a formátum kiváló kép- és hangminőségét.
A filmkínálat is gyorsan bővül. 2016 szeptembere óta az elérhető UHD BD címek száma több mint megkétszereződött, és csak idén 150 új cím jelent meg. 2017 végéig várhatóan már 300 UHD BD film jelenik meg. A DVD korszak elején a lejátszók tulajdonosai évente átlagosan 6-8 lemezt vásároltak. Az UHD BD lejátszók gazdái havonta vásárolnak egy lemezt. A sikert magyarázza, hogy egyre több filmstúdió kínálja UHD BD-n filmjeit. Hetedikként már a Disney is csatlakozott a formátumhoz.
Matsuda nem tartja ellentmondásosnak, hogy sok esetben csak 2K maszterből állítják elő a 4K UHD BD filmeket. A lemezen lévő tartalom minőségét csúcsminőségű felskálázás és a kép élességét és pontosságát a felbontásnál is jobban befolyásoló képdinamika biztosítja. Az UHD BD a HDR10 kompatibilitás nyújtotta nagy dinamikával biztosít nagyobb élményt.
Felmérések szerint a felhasználók többsége tudja ugyan mi az Ultra HD és a 4K, de nem ilyen közismert a HDR. Míg a kérdésben tájékozottabb felhasználókkal jellemezhető országok közé tartozó USA-ban 75% tudja tökéletesen mi az UHD/4K, addig csak 44% hallott a HDR-ről, de a nem tudja az mit is jelent pontosan. Franciaországban ez az arány az UHD/4K esetében 72%, a HDR esetében pedig csak 29%. Pedig fontos lenne a felhasználók szintjén ezt ismertté tenni, mivel a HDR legalább olyan fontos, mint az UHD/4K a képminőség szempontjából.
A fizikai lemezformátum versenytársaival kapcsolatban Matsuda úgy véli, hogy az Amazon Video, Netflix, GooglePlay és mások által kínált Ultra HD/4K és HDR streaming szolgáltatások csak akkor nyújthatnak a legjobb televíziók által teljesen kihasználható minőséget, ha a felhasználó internetkapcsolata állandó, legalább 25 megabit/sec sávszélességet garantál. Ehhez pedig szerinte még kevesen férnek hozzá. Dél-Koreában, ahol a nagy sávszélesség a legelterjedtebb, az internethasználóknak csak 40%-a rendelkezik legalább 25 megabit/sec sebességgel, az USA-ban ez csak a lakosság 21%-a. Matsuda szerint ezért sikeres a fizikai média továbbra is.
Kapcsolódó linkek:
Az idei 250 Ultra HD Blu-ray között ott ez első 60 kép/sec képváltással
Töretlen a streaming tartalomszolgáltatások térnyerése