Vigyázz mit mondasz, mert okos TV-d lehallgat, vagy mégse? (Frissítve)

A Samsung Smart TV-k aktív beszédfelismerő funkciója mondandónkat harmadik félnek továbbítja, így az sajnos hozzáférhetővé válik mások számára is, vagyis nem árt vigyázni mit mondunk a távirányítóba.


Frissítés (2015. március 9.):

A Samsung korábban félrevezette a felhasználókat, mikor azt bizonygatta, hogy Smart TV-i titkosítással védik a továbbított hangadatokat. Egy új firmware frissítés ugyan igyekszik megoldani a problémát, de csak részben.

Smart_TV_figyel.jpg
A Pen TestPartners szerint, korábban a Samsung TV-k titkosítás nélkül küldték el a keresőszavakat tartalmazó audiofájlt a beszédfelismerő és azt szöveggé alakító Nuance szerverre, ami a keresési adatot szintén kódolatlanul küldte vissza a TV-nek. A frissítést követően már valóban nem hallgathatja le bárki, hogy mit mondott a felhasználó a távirányítóba, mert az audioadatok és az eredményül visszakapott információ is megfelelően titkosítottak. A Samsung azonban két ULR címre (gdata.youtube.com; opml.radiotime.com) küldi tovább a keresési információt, mégpedig HTTP, vagyis nem titkosított protokollon, amiből így még mindig könnyen kinyerhető, hogy mit mondott a felhasználó.

Eredeti hír (2015. február 11.):

Aggodalmat keltett a hír, hogy a Samsung Smart TV-k beszédfelismerő funkciója személyes beszélgetéseinket is rögzítheti.

A The Daily Beast online magazin számolt be először arról, hogy a Samsung adatvédelmi nyilatkozatának megfogalmazása óvatosságra intheti a márka okos TV-inek közelében beszélgetőket. „Hogy beszédfelismerés funkciót tudjuk biztosítani Önnek és azt értékelhessük és fejleszthessük, a hangutasításokat és a kapcsolódó szövegeket a Samsung összegyűjtheti és a készülék felveheti. Kérjük, tudjon róla, hogy ha kimondott szavai személyes vagy bizalmas információkat tartalmaznak, ezek az információk a rögzített adatok között lesznek és továbbításra kerülnek harmadik félhez, azáltal hogy Ön használja a beszédfelismerést.” áll az adatvédelmi nyilatkozatban.

Szinte minden mai okos készülék gyűjt adatokat felhasználási szokásainkról vagy magáról a felhasználóról, de ha ezek megfelelően titkosítottak és nem jutnak illetéktelenekhez, akkor nem kell aggódnunk. Voltak azonban már példák rá, hogy TV-k személyes adatokat továbbítottak titkosítás nélkül szolgáltatásnak, kíváncsi hekkerek számára elérhetővé téve azokat.

A Samsung egy nyilatkozattal igyekezett megnyugtatni az aggódókat: „A Samsung a fogyasztói adatvédelmet nagyon komolyan veszi. Minden Smart TV-nkben szabványos biztonsági védelmet és gyakorlatot alkalmazunk, beleértve az adatok titkosítását, hogy biztosítsuk a fogyasztók személyes információit és megakadályozzuk azok jogosulatlan összegyűjtését és felhasználását.”

A beszédfelismerés funkció csak a Samsung adatvédelmi politikájának és felhasználási feltételeinek elfogadása esetén működik, és bármikor aktiválható vagy deaktiválható. A TV-be épített mikrofonon át csak egyszerű előre meghatározott parancsok adhatóak ki (csatornaváltás, hangerő-módosítás, stb.), de ezeket nem rögzítik illetve továbbítják. Csak a távirányítóban lévő mikrofonba tartalmak kereséséhez elmondottak (pl.: Ajánlj sci-fi filmet!) kerülnek továbbításra interaktív beszédfelismerés céljából, és csak akkor, ha ehhez a felhasználó megnyom egy aktiváló gombot a távirányítón vagy a képernyőn.

Az LG még 2013 novemberében keveredett hasonló ügybe, amikor egy okos TV tulajdonosa felfedezte, hogy készüléke adatokat gyűjt nézési szokásairól, akkor is, ha kikapcsolja az erre szolgáló funkciót. Sőt a TV elküldte külső médiaeszközön tárolt fájljai és hálózati megosztásai neveit is az LG szerverére. A cég egy új firmware kiadása először leállította a gyűjtött adatok továbbítását kikapcsolt funkciónál, de néhány hónap múlva egy új frissítés már egy módosított adatvédelmi nyilatkozat elfogadását kérte. Eszerint a felhasználó vagy feljogosítja a céget a nézési, hang- és készülékhasználati adatok gyűjtésére és továbbítására, vagy nem, de akkor nem minden Smart TV szolgáltatás működik TV-jén.

A TV gyártók agresszív adatgyűjtési gyakorlata minden bizonnyal a személyre szabott hirdetésekkel megszerezhető jövőbeli bevételeket szolgálja.

Kapcsolódó linkek:

Samsung: bemutatkoznak a Tizen Smart TV-k
LG webOS 2.0: új, intuitívabb Smart TV platform a CES 2015-ön
Android TV: a Sony, a Sharp és a Philips kész a platformra
Samsung: súlyos biztonsági rés egyes Smart TV-ken

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .